בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
פרסום ושיווק 
"מי שמוביל את ההסברה בעולם זה משרד החוץ ולא דובר צה"ל" 
 
 מתוך שידורי RT, הטלוויזיה הרוסית הממלכתית    צילום: RT, צילום מסך    
פרסום ושיווק |
 

"לכתבים זרים חשוב לנו להביא ערך מוסף ולהבהיר שזו תקופה של חופשת קיץ, ושההרוגים היו אזרחים בדרכם מעיר התיירות. אנחנו נעביר להם בהזדמנות מידע נוסף על המסרים החדשותיים היבשים" • רס"ן אביטל ליבוביץ', ראש מדור תקשורת בינלאומית בדו"צ, מסכמת ימי לחימה סוערים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

קשה לומר שעיני התקשורת הבינלאומית נשואות בימים אלה לישראל. מחאת האוהלים ירדה מהכותרות בחו"ל לפני יותר משבוע, מעללי מרגלית צנעני לא יוצאים את גבולות המדינה וספטמבר החם יגיע רק בעוד שבועיים. עד לשעות הצהריים המוקדמות אתמול היו הכתבים הזרים בישראל לא בשיא מרצם; את הכותרות הראשיות במדורי המזרח התיכון תפסו קריאותיו של אובמה לאסד להתפטר, וכך קרה שמתקפת הטרור בדרום אתמול תפסה אותם מעט לא מוכנים ותלויים בעיקר בכלי התקשורת המקומיים והמסרים של חטיבת דובר צה"ל, שנכנסה במהירות לוואקום והפגינה ערנות ונוכחות תקשורתית בדיווחים שהועברו אל מעבר לים.

 

במשך שעות ארוכות ציטטו סוכנויות הידיעות את הדיווחים של הערוצים הישראליים והעבירו את תמונותיהם, לפחות עד כינוס תדרוך העיתונאים של ראש הממשלה ושר הביטחון בצהריים. את המסרים שהועברו להם על-ידי הצבא העבירו במסגרת דיווחים יבשים ואינפורמטיביים על המתרחש. את עבודת הכתבים הזרים ליוותה מקרוב סא"ל אביטל ליבוביץ', ראש מדור תקשורת בינלאומית בדובר צה"ל. "בשעות הצהריים, בזמן שהאירוע היה "חם", סיקרו אותו כל כלי התקשורת הבינלאומיים. היקף הסיקור היה בינוני, והאירוע לא תפס בחו"ל כותרות ראשיות", היא אומרת בשיחה עם נענע10. "בשונה מכלי התקשורת הישראליים שמביעים גם ביקורת על המתרחש, הדיווחים בתקשורת הזרה היו בעיקרם "ניוז" מאוד תיאורי וממוקד לאירוע והם כללו את התגובות שלנו. כל התגובות שהעברנו נכנסו לדיווחים בצורה טובה", היא מסכמת את היום הסוער.

 

טראומת המשט

בשעות הראשונות נעדרנו מהמסך. המשט לעזה
 בשעות הראשונות נעדרנו מהמסך. המשט לעזה 
 צילום: צילום מסך ערוץ 10 
 

כבר שבע שנים שרס"ן ליבוביץ' מתפעלת אירועים צה"ליים מול כלי תקשורת זרים, עבודה לא קלה בהתחשב ביחסים המתוחים ששוררים לא פעם בין אלה לבין הרשויות בישראל. רק לפני חודשיים איימה לע"מ כי תחרים ציוד ותרחיק מישראל כתבים שיסקרו משט נוסף לעזה מתוך האוניות. הזרים, מצידם, תלויים כמעט לחלוטין במידע שמעביר להם צה"ל, או לא מעביר.

 

"כאשר כתב זר מגיע לישראל, אחד הדברים הראשונים שהוא מכיר זו המרכזיות של צה"ל. הם מקפידים לשמור איתנו על קשרי עבודה טובים וכמובן שיש לנו אינטרס הדדי בנושא, ומעטים המקרים בהם הכתבים הזרים עוסקים בצה"ל ולא פונים אלינו לתגובה", אומרת ליבוביץ'. "זו הסיבה שהעברנו את מטה התקשורת הזרה לירושלים (בניין JCS, ד.א.) כדי שנוכל להיות נגישים אליהם פיזית ולהעביר להם מידע תוך זמן קצר - לפני שהמידע מגיע מהאויב או מגורמים אחרים".

 

כזכור, החטיבה לא תמיד מצטיינת בהעברת מידע תוך זמן קצר. הקיץ מציינים בצה"ל בשקט מתוח שנה לאירועי המשט הראשון לעזה, שהסתיימו כזכור בתשעה אזרחים זרים הרוגים ונזק תדמיתי עצום למדינת ישראל שיחסיה עם טורקיה לא השתקמו מאז. עיקר הביקורת הופנה כלפי חטיבת דובר צה"ל, שהוציאה הודעה רשמית עם גרסת הצבא לאירועים רק חמש שעות לאחר התרחשותם, וחומרים מצולמים הופצו עוד שעות רבות אחרי שתמונות אלג'זירה שלטו במסכי הטלוויזיה בעולם והעבירו מסר מאוד מסוים: טבח. תדרוך העיתונאים שנערך 12 שעות אחרי, נצח במונחים של תקשורת מיידית, נפל ברובו על אוזניים ערלות ואחרי שהנזק כבר נעשה.

 
 

"מעל 17 אלף חברים בפייסבוק בפחות משבוע"

"מאחורי כל דברור עומדים מסרים". סא"ל לייבוביץ'
 "מאחורי כל דברור עומדים מסרים". סא"ל לייבוביץ' 
 צילום: דובר צה"ל 
 

ליבוביץ' הייתה נציגת צה"ל היחידה להתראיין באותו בוקר, מהקשים שידעה החטיבה בתולדותיה. שנה אחרי, וכחלק מהפקת הלקחים, משקיעה החטיבה משאבים נוספים בזירה מיידית הרבה יותר: פייסבוק. "תחום הניו-מדיה בדובר צה"ל החל לפעול כבר ב-2008 עם פרוץ עופרת יצוקה, אך הפלטפורמה האחרונה שנכנסנו אליה, בשבוע שעבר, זה פייסבוק ואנחנו כרגע במתכונת של הרצה. יש לנו מעל 17 אלף חברים בפחות משבוע. אנחנו גם ביוטיוב ובטוויטר, מצייצים בעברית, ערבית וצרפתית ל-22 אלף עוקבים. זו זירה חשובה שאנחנו משקיעים בה המון כח אדם צעיר, איכותי ובעיקר מקצועי - כי חומרים עבור הניו-מידה דורשים הכנה מיוחדת, בשונה מחומרי גלם שמועברים למהדורות החדשות בישראל".

 

אירועים כמו זה של אתמול לא מסתכמים מבחינת החטיבה בהעברת מידע בלבד. עבור הרשויות בישראל, הבמה בכלי התקשורת הזרים בעת אירוע צבאי משמשת גם הזדמנות טובה לחדד את כישורי ההסברה הלאומיים. "מאחורי כל דברור עומדים מסרים, וכמובן שבתקשורת הזרה יש טעם לחדד את המסרים הללו", מסכימה ליבוביץ'. "כשאתה אומר לכתב ישראלי 'אילת' אז כולם מכירים ויודעים שזו עיר קיט ואתר נופש, אבל לכתבים זרים חשוב לנו להביא ערך מוסף ולהבהיר את זה - לתאר להם שגם כאן זו תקופה של חופשת קיץ, ושההרוגים היו אזרחים בדרכם מעיר התיירות. אנחנו נעביר להם בהזדמנות מידע נוסף על המסרים החדשותיים היבשים".

 

את הטענות שנשמעו לאחר אירועי המשט מפי כתבים זרים, ולפיהן הצבא אינו משקיע די בתקשורת הזרה ובכך גורם נזק להסברה הישראלית בעולם, רס"ן ליבוביץ' דוחה על הסף. "אנחנו לא בראש ההסברה הישראלית. מי שמוביל את ההסברה בעולם זה משרד החוץ על הנציגויות שלו בעולם ולא דובר צה"ל, אנחנו רק מסייעים", היא מסבירה. "קיימת יותר ויותר הבנה במערכת הצבאית בחשיבות התקשורת הבינלאומית עבור צה"ל. רק בחודשיים האחרונים קיבלתי עשרה חיילים במיוחד בשביל זה. מבינים בצה"ל שהתקשורת הבינלאומית היא זירת לחימה בפני עצמה".

 

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של נענע10 ברנז'ה >>>

 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by