בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תעשייה 
גורמים בערוץ 10: "רייטינג של 18%-20% להשקת 'הדור הבא' 24/7 ייחשב הצלחה"  
 
 נאבקים על המגה ריאליטי הבא. מתוך פרומו ל"הדור הבא 24/7"    צילום: מתוך פרומו הדור הבא    
תעשייה |
 

פרק הבכורה של "הדור הבא" יעלה אמנם בעוד שלושה ימים בלבד, אך בערוץ עדיין בוחנים את השטח מבחינת שיבוצו • מנגד, ב"קשת" כבר מצחצחים חרבות ומנסים לטרפד את ניסיון הערוץ לשחזר את ימי התהילה של "הישרדות" • קיץ חם, גרסת הדורבנים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

לפני חודשיים הכריז בחגיגיות מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי על שלב חדש באבולוציית השידורים של הערוץ: "מלחמה בכל החזיתות" קראו לזה בבית הוורד, אך לצופים מהצד ברור שהחזית העיקרית היא אל מול הזכיינית המובילה כיום בטבלאות הרייטינג - "קשת", גם אם בערוץ לא מודים בזה בפה מלא.

 

הדעות על סיכויי הצלחת המהלך המתוכנן של ערוץ 10 חלוקות, אבל בתעשייה נושאים עיניים לקראת המבחן האמיתי שיתקיים ביום ראשון הקרוב עם השקת "24/7 הדור הבא", הריאליטי הראשון של הערוץ בשידור חי - זירה שבה שולטת כיום ביד רמה "האח הגדול" מבית קופרמן.

 

במשימה הקרובה, הסיכון עבור ערוץ 10 הוא כפול: גם יציאה למלחמה שאפתנית במכונת רייטינג משומנת, וגם הסתערות עם כלי נשק שטרם נערך לו איפוס כוונות - בעוד שתכניות ריאליטי כמו "הישרדות" הן פורמט קנוי וארוז היטב, "הדור הבא" היא פורמט מקורי ללא פיילוט או הוראות הפעלה של מפתחים מקוריים בעלי ניסיון. את הפורמט פיתחה יעלי אבנרי מאבוט-רייף המאירי שגם תהיה העורכת האחראית של התכנית, שאת פרטי הפורמט שלה שומרים בערוץ 10 קרוב לחזה.

 

המטרה: ערוץ 20

 

ליאת פלדמן, לשעבר סמנכ"ל ערוץ 10: בעבר הייתה תפיסה לפיה החורף הוא עונה משמעותית יותר מהקיץ מבחינה טלוויזיונית, אך זה פחות ופחות מוכיח את עצמו. הפרויקט הזה עולה כשהאח הגדול לא באוויר, כך שניתן לומר שהמגרש פנוי. זה נכון שמבחינת הפורמט מדובר בהימור, אבל כל דבר שאתה מעלה בטלוויזיה הוא הימור

 

הזכיינית החזקה בארץ מצידה, לא נשארה בשקט. בערוץ 10 טוענים כי לקראת השקת "הדור הבא" הפעילה "קשת" את כובד משקלה על הכבלים והלוויין על מנת לטרפד מתן אפיק לשידור חי של "הדור הבא"; בערוץ ביקשו מ-yes ומ-HOT את אפיק 20 המזוהה עם השידור הישיר מבית האח הגדול כדי לשדר בו את "הדור הבא" במקביל לשידור החי שיועבר באינטרנט.

 

כזכור, בלווין ובכבלים דחו את הבקשה, לא אחרי ש"קשת" שיגרה להם מכתב המזכיר להם את מחויבותם החוזית כלפיה והודיעה כי בכוונתה להקדים את הריאליטי המצליח לאוגוסט. מנגד, גורמים אחרים בזכיינית טוענים כי התוכנית ממילא תוכננה לעונת הקיץ וכי בטענות הערוץ אין דבר. ב"קשת" הרשמית אגב, סרבו לאשר באופן רשמי את הקדמת "האח הגדול".

 

נכון להיום לא ברור באיזה אפיק יעלה הערוץ והמגמה המסתמנת היא אפיק 25, אך הנושא עדיין נמצא במשא ומתן מתקדם והודעה עך כך תצא רק ביום ההשקה.

  

גורמים בתעשיית התקשורת, שאינם קשורים ישירות לקשת או לערוץ 10 כינו את המהלכים האחרונים "חלק מהתנהלות התחרותית במסגרת כלל המשחק", אחרים פירשו אותם כ"לחץ ושידור פאניקה". שני הצדדים בוחנים בשבע עיניים כל מהלך של המתחרים ומעבדים אותו לכדי מסרים שמועברים בהתאם, וההשלכות הן נתונים סותרים והכחשות הדדיות. כך למשל בעוד שבחלק מהפרסומים נטען שעל מנת לפגוע בערוץ 10 בחרה "קשת" שלא לשדר פרסומות בזמן "אל תפיל את המיליון" ולעשות "שימור לקוחות" שכרוך בהפסדים כספיים, אחרים טוענים שמדובר בפרשנות שגויה ושמדובר למעשה בהזזה של הברייקים של הפרסומות בתוך התכנית עצמה, כך שהפסדים מיוחדים לא היו שם לאכזבת המתחרים.

 
 

"מציבים יעדים ריאליים"

פריצה לשידור עם "עובדה". "האח הגדול"
 פריצה לשידור עם "עובדה". "האח הגדול" 
 צילום: עודד קרני 
 

הבחירה להשיק את "הדור הבא 24/7" בסוף יוני - תחילת עונת הקיץ - מעניקה לערוץ 10 נקודת פתיחה טובה. "האח הגדול" נמצא בשנת הקיץ שלו, שכן ההשקות שלו עד עתה תוזמנו לתאריכים שבין ספטמבר למרץ. "בעבר הייתה תפיסה לפיה החורף הוא עונה משמעותית יותר מהקיץ מבחינה טלוויזיונית, אך זה פחות ופחות מוכיח את עצמו. הפרויקט הזה עולה כש'האח הגדול' לא באוויר, כך שניתן לומר שהמגרש פנוי", אומרת ליאת פלדמן, מנהלת התוכן של "קופרמן הפקות", אשר הייתה בעבר סמנכ"לית התוכן של ערוץ 10.

 

לדעתה, מדובר בהימור בטוח יחסית מבחינת הערוץ. "ערוץ 10 נמצא בתקופת התאוששות משנתיים קשות", היא אומרת בשיחה עם נענע10 ברנז'ה. "נכון שמבחינת הפורמט מדובר בהימור, אבל כל דבר שאתה מעלה בטלוויזיה הוא הימור. זה יכול להוכיח את עצמו וזה יכול גם שלא, אבל יחסית הם לוקחים את ההימור הזה בתקופה בטוחה. אבוט-רייף המאירי היא חברת הפקה טובה, ולהערכתי יש לזה סיכויי ההצלחה של זה טובים". 

 

 

 

"אם יוחלט להעביר את השידור לשישי זה יהיה משתלם יותר"

 

גורמים בערוץ טוענים שבחודשים האחרונים הם מציבים ל"קשת" תחרות ראויה בימי חמישי בהם שידרו בין היתר את משחקי מכבי ת"א ביורוליג ואת "טריני וסוזנה", שהשקתה הביאה את "קשת" לחדד ציפורניים ולהעלות באופן לא מתוכנן פריצה מבית האח הגדול על מנת לקדם את "עובדה"

 

 

אך הצלחה היא עניין יחסי. שנת 2010 הייתה מהטובות של "קשת": תשע מתוך עשר התכניות הנצפות ביותר בשנה שעברה היו שלה, כאשר בראש הטבלה "האח הגדול", "מאסטר שף", "ארץ נהדרת" ו"חטופים". מנתוני ועדת המדרוג עולה כי הרייטינג השנתי הממוצע של הזכיינית בשעות הפריים (20:00-23:00) הסתכם ב-18.6% בכלל האוכלוסייה, ובערוץ 10 הוא הסתכם ב-6.8% בלבד. "כבר מתחילת השנה ערוץ 10 משיג נתחי צפייה יציבים בימים ראשון, שני ושלישי בהם משודרות "הישרדות", "נבחרת ישראל בטלוויזיה" ו"החברים של נאור", אומרים בערוץ, וטוענים שבחודשים האחרונים הם מציבים ל"קשת" תחרות ראויה בימי חמישי בהם שידרו בין היתר את משחקי מכבי ת"א ביורוליג ואת "טריני וסוזנה", שהשקתה הביאה את "קשת" לחדד ציפורניים ולהעלות באופן לא מתוכנן פריצה מבית האח הגדול על מנת לקדם את "עובדה".

 

נוסף על אלה, פתחו בערוץ חזית גם בסוף השבוע, קרב שעד כה ויתרו עליו מראש, והשיקו את "ווייפאאוט" בשישי ו"לעוף על המיליון" בשבת. כשזה מגיע לריאליטי החדש - בערוץ מציבים לעצמם יעדים ריאלים. "הציפייה שלנו להשקה בראשון היא 18% עד 20% רייטינג, ומבחינתנו זו תהיה הצלחה", אומר בכיר בערוץ 10. "אם יוחלט על יום חמישי הרייטינג יהיה נמוך יותר, להערכתי 13 או 14 אחוזים. אם יוחלט להעביר את השידור לשישי זה יהיה משתלם יותר, בנסיון לבסס נתח צפייה של 40 אחוזים". אך כאמור, הצלחה היא יחסית. "יש עוד נתונים שצריך להציג", אומר גורם אחר בתעשייה: "'ווייפאאוט' היא כישלון מוחלט. למרות הקמפיין המושקע והיקר סביב ההשקה התכנית הזאת התדרדרה לתהומות ומ-20% צפייה היא מגרדת היום את ה-7% בפעם בשבוע - כשבמקור היא התחילה עם פעמיים".

 

"יש אמנם חסכון של כסף בפורמט מקורי, אבל כסף זה לא הכל"

שבר שיא של 41.6%. מאסטר שף
 שבר שיא של 41.6%. מאסטר שף 
 צילום: רועי ברקוביץ' 
 

פרק הבכורה של "הדור הבא" יעלה אמנם בעוד שלושה ימים בלבד, אך בערוץ עדיין בוחנים את השטח מבחינת שיבוצו. ייתכן ולאחר שידור התכנית הראשונה ינצלו בערוץ 10 את הגמישות שמאפשר להם השידור החי ויעבירו את השידור המרכזי השני של השבוע ליום שלישי או לשישי ונכון להיום הדבר טרם נקבע סופית: בעוד יום ראשון הוא עוגן יציב שנבנה בערוץ סביב "הישרדות" שנתוני הרייטינג שלה השתפרו בעונה האחרונה יחסית לזו של שנה שעברה, יום חמישי (בו תכננו במקור לשדר) נחשב לבעייתי יותר עבור "הדור הבא".

 

בדיוק באותו יום בו תוכנן שידור הפרק השני, בקשת מתכוונים להשיק ממול את העונה השנייה של "מאסטר שף" שהוקדמה במיוחד לכבוד המאורע. את העונה הקודמת סיימה התכנית בפיצוץ רייטינג מרשים: פרק הגמר הפך למשדר הנצפה ביותר בטלוויזיה מאז 2004  ושבר שיא של ממוצע צפייה תוך שהוא גורף 41.6% רייטינג של משקי הבית היהודיים. אם יחליטו בערוץ להעביר את השידור ליום שישי, הדבר צפוי לערער את כל לוח השידורים.

 

 

 

"מברכים גם על פרוייקטים יומרניים"

 

אסף גיל: תחרות בתחום הטלוויזיה הוא דבר מבורך, ואנחנו מברכים גם על פרוייקטים יומרניים. בתור המפיק של מאסטר שף אני לא ממש חושש מזה. למרות שהתחרות היא ראש בראש, לא נראה לי שאנחנו ו"הדור הבא" מכוונים לאותו קהל. הקהל של מאסטר שף היה בעונה הקודמת מאוד מגוון

 

את התכנית מפיקה עבור "קשת" חברת "גיל הפקות" שבבעלות אסף גיל, שדווקא מברך על התחרות אבל שומר על ארשת האדישות הכללית מצד המתחרים: "תחרות בתחום הטלוויזיה הוא דבר מבורך, ואנחנו מברכים גם על פרוייקטים יומרניים", הוא אומר בשיחה עם נענע10.

 

"בתור המפיק של מאסטר שף אני לא ממש חושש מזה. למרות שהתחרות היא ראש בראש, לא נראה לי שאנחנו ו"הדור הבא" מכוונים לאותו קהל. הקהל של מאסטר שף היה בעונה הקודמת מאוד מגוון". גיל מסכים כי בשונה מ"מאסטר שף" המבוססת על פורמט בריטי שהוכח כהצלחה, "הדור הבא" היא אמנם חסכונית יותר מבחינה כלכלית, אבל שום חסכון לא בא בחינם".

 

לדבריו, "כשקונים פורמט קיים משיקים אותו עם ייעוץ והדרכה של אנשים שכבר הפיקו אותו בעולם, ולכן הסיכוי ליפול או לעשות טעויות הוא יותר גדול בפורמט מקורי. יש אמנם חסכון של כסף בקנייה, אבל כסף זה לא הכל. תכנית גדולה בפריים טיים שטרם נוסתה - נכון, אולי נחסכו כמה עשרות אלפי דולרים בתשלום לחו"ל, אבל יש הוצאות שלא נמדדות בכסף. פיילוט, למשל, זה דבר מאוד יקר - אבל טעויות במהלך הצילומים הן דבר יקר יותר. הניסיון וההבנה של בניית התכנית, תפעול הסט, התפאורה, שילוב של כל אלה יחד - זה שווה יותר כסף מתשלומי זכויות".

 

מסע פרסום חוצות בעלות 2 מיליון שקלים

סיכון נוסף נמצא בהשקתה ושידורה של התכנית בקיץ, עונה שידועה בפחות צופי טלוויזיה המרותקים למסך מאשר בעונה הקרה. "מבחינה עובדתית, לא נכון לומר שהעונות הנצפות ביותר הן הסתיו והחורף", אומר גיל. "המספרים בהקשר זה מדברים בעד עצמם. הרייטינג בחורף הוא אכן גבוה יותר, שכן יש יותר אנשים בארץ ופחות בחו"ל, ואם הם כבר בארץ אז הם בבית ולא בים או מסתובבים בחוץ. אבל אם בעבר הקיץ היה נחשב ל"עונת המלפפונים", היום שיבוץ עונתי זו לא אסטרטגיה של אף אחת מהזכייניות".

 

האסטרטגיה הברורה היא התפרשות לכמה שיותר תחומים, מטלוויזיה ואינטרנט ועד מיצוי הניו-מדיה. אלמנט חדש הוא שיתוף הפעולה של ערוץ 10 עם "וואלה!" שבו יועבר השידור החי 24 שעות ביממה, וההחלטה שלא להעביר את השידורים באתר הביתי. גורמים בתעשייה מעריכים את ההשקעה הכספית מצד וואלה! בכ-2 מיליון דולר, שכללו מלבד רכישת הזכויות לשידור גם פיתוחים של אפליקציות ניו-מדיה להעברת השידורים. באתר גייסו כ-70 עובדים שכל תפקידם הוא לתחזק את שידורי "הדור הבא".

 

 

 

"יותר מ-6,000 עוקבים"

 

גורמים בתעשייה מעריכים את ההשקעה הכספית מצד וואלה בכ-2 מיליון דולר, שכללו מלבד רכישת הזכויות לשידור גם פיתוחים של אפליקציות ניו-מדיה להעברת השידורים. באתר גייסו כ-70 עובדים שכל תפקידם הוא לתחזק את שידורי "הדור הבא". זו הפעם הראשונה שבה הוא לוקח חלק במגה-ריאליטי מהסוג הזה

 

זו הפעם הראשונה שבה הוא לוקח חלק במגה-ריאליטי מהסוג הזה, חוויה שהייתה שמורה עד כה ל"מאקו" ול-נענע10 בלבד. ב"וואלה" צפו מהצד בעוגן הטראפיק החזק שסיפק "האח הגדול" ל"מאקו" וראו בריאליטי הזדמנות עסקית מעולה. "באינטרנט כבר מורגשת ההתעניינות בתכנית", אומרים שם לנענע10, ומציינים בגאווה כי "בפייסבוק יש ל'דור הבא' יותר מ-6000 עוקבים וזה עוד לפני שבכלל התחלנו לשדר".

 

בערוץ 10 עמלים על מגה-הריאליטי החדש מזה חודשים. 8 מליון שקלים הושקעו בהקמת המתחם הממוקם באזור התעשייה בבת-ים במבנה שהיה בעבר בשימוש צה"ל והוא מכיל קומפלקס אולפנים חדיש שבמרכזו "מתחם המגורים", בו יחיו משתתפי "הדור הבא 24/7" במשך מספר חודשים מול עשרות מצלמות שישדרו עשרים וארבע שעות, שבעה ימים בשבוע. הקומפלקס משתרע על שטח של 3.5 דונם וכולל מלבד מתחם המגורים (600 מ"ר) גם אולפן ענק (700 מ"ר) שיארח קהל של מאות אנשים בכל תוכנית, ואזור ייעודי לחדרי שידור ועריכה (900 מ"ר). ציוד הצילום, הסאונד והעריכה שנרכש בחו"ל והוטס כולו במיוחד לפרויקט, כולל מעל 50 מצלמות HD ומצלמות תת מימיות. מסע הפרסום החוץ-אנטרנטי כלל בין היתר 850 שלטי חוצות, וגורמים בתעשייה מעריכים שעלותו לערוץ 10 הייתה כ-2 מליון שקלים.

 

"על ראש הזנב בוערים עשרים כובעים"

הפוסל במומו? אבי ניר
 הפוסל במומו? אבי ניר 
 צילום: יח"צ 
 

"את הפרטים המלאים יחשפו המנחים טל ברמן ואביעד קיסוס בערב ההשקה של התוכנית", אומרים באופן רשמי בערוץ. הפרטים היחידים שכן נודעו הם השתתפותו של השחיין איתן אורבך בתכנית, והימצאותו של קיר שקוף ענק מאחורי גב המנחים שיאפשר קשר בין הקהל החי באולפן למשתתפים ולקהל בבית. "המתמודדים לא יהיו מבודדים לגמרי. זה אחד האלמנטים החדשים שיוצגו בתכנית", אומרים בערוץ 10. אבל לא כולם חושבים שבאמת יש כאן חידוש כלשהו.

 

במסגרת ההערכות עולות בתעשיה הטענות על חיקוי והעתקת הפורמט של האח הגדול: "יוסי ורשבסקי אמר לפני שנתיים שהאח הגדול הוא המיץ של הזבל", אומר בכיר בתעשיה, "והנה הוא עושה בדיוק את אותו הדבר, גם הפורמט וגם הקמפיין. האסטרטגיה שלהם היא להעתיק את הכל ולשפוך המון המון כסף - אבל אל מול נתוני הפריים זה לא מוכיח את עצמו ועד עכשיו הם לא הביאו את הסחורה".

 

לפני שבוע פורסם בעיתונים כי אנשי "קשת" פנו לאנדמול, חברת הפקה הולנדית ויצרנית "האח הגדול" המקורי, והעירו את תשומת ליבם לריאליטי החדש. אנדמול ביקשה הבהרות. בערוץ 10 משיבים אש, ומכוונים אותו הישר ל"קשת": "כידוע בשוק הטלוויזיה, על ראש הזנב בוערים עשרים כובעים", אומרים בערוץ. "אנחנו מעריכים ש"קשת" הטעו את אנדמול וכי כל כוונתם של אנשי אנדמול הייתה לשלוח מכתב על העתקה מהאח הגדול לערוץ המוזיקה בעקבות היכל התהילה".

 

 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by