בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
פרסום ושיווק 
הצרכן הוא המסר 
 
 חוזרים למצבנו הטבעי. לבד. "הקונטקסטואל"    צילום: GettyImages    
פרסום ושיווק |
 

החלום הרטוב של כל מפרסם הוא למקסם את הכסף שהוא משקיע. הוא רוצה להיות מדויק ולא לבזבז משאבים על צופים לא רלוונטיים. בעידן הנוכחי הוא יכול. יותר מתמיד • אילון זרמון מפלח

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

בשיעור הראשון בתקשורת מלמדים שהמסר פחות חשוב מהמקום בו הוא מתפרסם. קרי, לא שקול אותו המסר על גבי פלאייר בתיבת דואר לפרסומו בעיתון גדול כמו "ידיעות אחרונות". הטענה ההיסטורית גורסת שכשאדם נחשף למסר על גבי במה מרכזית הוא מתייחס אליו שונה. הפעם, מרשל מקלוהן צדק. המדיום כבר לא המסר. עכשיו הכול שונה.

 

היום, הצרכן הוא המסר.

 

מי הצרכן, היכן הוא גולש, מה הוא אוהב, ממה הוא מתרגש, מה מעצבן אותו, מתי הוא עסוק ומתי פנוי - אנחנו יודעים היום כמעט הכול עליו. אנחנו עוקבים אחריו לכל האתרים בעולם. ישראלי, דובר עברית, יכול לגלוש באתר הודי ולקבל מודעות בעברית. שיטת המעקב הזו נקראת ip target. התוכנות הבסיסיות והפשוטות ביותר היום באינטרנט יודעות לזהות גולש, בעיקר על פי כתובתו, ומתאימים לו פרסום בשפתו. התוכנות המשוכללות יותר מזהות גם את העדפותיו ומתאימות לו מותגים רלוונטיים.

 

מדורת השבט מתה, החל עידן  הגפרור. ההכרה בבדידות האדם חלחלה. כולנו חיים לרוב לבד. התא המשפחתי הוא התא החברתי, החם והתומך שלנו. מחשבותינו נתונים למצבנו האישי, ההישרדותי. אנחנו מוצאים נחמה בקשרים רגעיים, פייסבוקים, אינטרנטיים, ומחפשים מהות ותוכן לאורך כל הדרך.

 
 
 

פעם ניתחנו את הצרכן על פי העדפותיו התקשורתיות. אמרנו שאם הוא קורא "הארץ" הוא כנראה חכם, ואם הוא מאזין לרשת ג' הוא כנראה צעיר וחובב מוזיקה. הבסיס השטחי הזה הלך והעמיק בשנים האחרונות והפך לניתוח מדוקדק עד כדי פלישה לקרביים, למעיים וללב

 

המערכות הכלכליות, השיווקיות עוקבות אחרי העדפותינו האינדיבידואליות. אפשר לומר שאנו חווים כיום את מהפכת היחיד, מהפכת הבדידות. אנחנו עדר של אינדיבידואלים, כמו מולקולות בחלל, חלקיקים אלמנטאריים, אותם חלקיקים פיזיקליים שאינם מורכבים מחלקיקים אחרים, מתחברים לרגע וחוזרים למצבנו הטבעי. לבד.    

 

פעם ניתחנו את הצרכן על פי העדפותיו התקשורתיות. אמרנו שאם הוא קורא "הארץ" הוא כנראה חכם, ואם הוא מאזין לרשת ג' הוא כנראה צעיר וחובב מוזיקה. הבסיס השטחי הזה הלך והעמיק בשנים האחרונות והפך לניתוח מדוקדק עד כדי פלישה לקרביים, למעיים וללב. אנחנו עוקבים אחריו לא רק לאתרים בהם הוא גולש אלא גם לנושאים אותם הוא צורך בכל שנייה נתונה, ולתוכן אותו הוא אוהב וחוזר אליו, וזאת בזכות הז'אנר המתפתח ביותר באינטרנט - הקונטקסטואל (contextual). יש מי שקורא לזה "האח הגדול". אותה עין שצופה ויודעת כל דבר בכל רגע נתון עליך. אלוהים מודרני, דיגיטלי.

 

בזכות האלוהים הזה אנו יודעים מה להתאים לצרכן. אנו כבר לא זקוקים לבמה מרכזית. אנו לא זקוקים למדיה גדולה, מדורת שבט שתרכז לנו קהל גדול ותלעיט אותו בתוכן כללי וכוללני. המרחב התקשורתי העצום והקלות המרגשת בהשגתו, מציבה את היחיד ככוח שווה ובקרוב ככוח היחיד. חברות מסחריות שלא יצטרפו למהפכת הבדידות ימצאו את עצמם מחוץ לעדר. משפט דיסוננסי, אני יודע. משפט מוזר שמורכב ממילים פשוטות. כמו היחיד. 

 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by