בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
מסביב לשכונה 
CNN בת 30: האם יש לרשת סיבות לחגוג?  
 
 זמינה ל-2 מיליארד צופים ביותר מ-200 מדינות. CNN     צילום: גטי    
מסביב לשכונה |
 
עדי דקל

מאחורי חומת אחד המותגים החזקים בעולם - הרשת האמריקאית שהמציאה מחדש את החדשות לפני 30 שנים - מסתתרות בעיות חמורות • החל ממפולת רייטינג דרך צרות כלכליות ועד לנגיסה מתמדת בנתח הצפייה מצד הרשתות המתחרות • האם שיאה של האימפריה מאחוריה? • יעקב אילון: "להקיש מהמצב כיום על הכוח הבלתי רגיל של המותג הזה, זו תהיה טעות"

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
רשת החדשות הגלובלית הראשונה בעולם CNN חגגה החודש 30 שנה להיווסדה. ציון דרך מספיק חשוב כדי לבחון היכן נמצאת היום הרשת שאחראית אולי יותר מכל מדיה אחרת על המושג "ברייקינג ניוז", והמפצחת הרשמית של ה-DNA החדשותי כפי שאנו מכירים אותו כיום.

אם ניתן ללמוד משהו על אופי החגיגות מהתייחסות הרשת עצמה לעניין, העיתוי מבחינתה הוא ככל הנראה לא האידיאלי לפתיחת בקבוקי שמפניה; ב-CNN עצמה ציינו את שנת ה-30 במינימליזם, כאשר בטלוויזיה כמעט והתעלמו מהתאריך, ואילו באינטרנט, הסתפקה הרשת במאמר לקוני של נשיא CNN העולמית, ג'ים וולטון, שסיפר על ההתחלה הבלתי אפשרית וההישגים המדהימים ברמת הפריסה העולמית וה"מולטימדית" של הרשת, בתוספת חביבה של פרויקט פילנתרופי מבורך אך צנוע, תחת השם "תנו 30 ל-30", במסגרתו תרמו עובדי הרשת 30$ למגוון ארגוני צדקה ברחבי העולם. עדות נוספת לשמירה על איפוק ניתן לראות בכך שאפילו עליו לא הסכימה הרשת לקחת חסות תוך שהיא מדגישה שאותו יזמו עובדי CNN עצמם.
 

47 מערכות עיתונאיות, 4000 עובדים ברחבי העולם

 כשמפרסמים מקדונלדס או תרופות, ובודקים מי באמת צופה, מבינים שבעצם מי שרואים CNN זה את ואני שנתקענו במלון בפרנקפורט, כי פספסנו טיסה. זה לא צופה קבוע בהכרח. אלו הרגלי צפייה מאוד גרועים. כל הפקטורים האלה, קרו עוד לפני שנכנס לחיינו היצור המשונה שנקרא אינטרנט 
עם זאת, אין חולק על כך שמדובר ברשת הגלובלית שאין לה אח ורע בעולם, מותג ידוע בכל בית, מכובד וחזק מאוד. קצת הסטוריה: CNN הוקמה לפני 30 שנה בדיוק בצעד, שנחשב בזמנו ככמעט הזוי ולא ייאמן, על ידי טד טרנר, שהיה בזמנו בעלים של מספר תחנות רדיו גדולות בארה"ב, בין השאר. במהלך שנות השבעים טרנר קרא היטב את מפת התקשורת האמריקאית נכון לזמנו, צירף את הטכנולוגיות הזמינות - הכבלים והלווין, ואת המודל המסחרי של המפרסמים, עשה אחד ועוד אחד, והגה, או בעצם הבין, את השלב המתבקש הבא: ערוץ חדשות שישדר 24 שעות ביממה.

30 שנה מאוחר יותר, הרשת שהקים זמינה ל-2 מיליארד צופים ביותר מ-200 מדינות, ובעלת 47 מערכות עיתונאיות ו-4000 עובדים ברחבי העולם. אולם, כידוע, ההישג האמיתי שלה גדול בהרבה מהפריסה העולמית שלה. "CNN עשתה מהפכה שעד היום משפיעה על עשיית חדשות בטלוויזיה - לשדר חדשות כל הזמן, בשידור חי, לקבל תגובות, זה לא היה לפני כן", אומר יעקב איילון, שחי מספר שנים בארה"ב והתעניין בתחום מאז ומעולם. "בעצם הם יצרו מהפכה שדחפה את כל החדשות בטלויזיה למימדים אחרים. אומנם קמו ערוצי חדשות נוספים, אבל אף אחד לא הצליח לחקות את היכולת שלה להיות רשת גלובלית של חדשות.זה הופך אותה ל-Power House של חדשות עם יכולת גלובלית שאין לה אח ורע, וזה הושג במשך 30 שנה של שליטה בתחום".
 
 

לארי קינג איבד בשנה האחרונה 50% מהצופים שלו

"זה עניין של יד שמאל מול יד ימין". אילון
 "זה עניין של יד שמאל מול יד ימין". אילון 
 צילום: חדשות 10 
 
על פי ההערכות מומחים בענף, אחת הסיבות לווליום הנמוך של החגיגות, קשורה לרייטינג של הרשת הנתון בירידה מתמדת. הראייה: מרבית מדינות תבל קשורת בדרך זו או אחרת בהסכמי תוכן עם הרשת אך בפועל רק מאות אלפים בוחרים לעשות זאת בכל רגע נתון. במילים אחרות, נכון לשנת 2010 המותג CNN חזק באופן קולוסאלי מאחוזי הצפייה בו. זאת ועוד, נראה שעיקר הבעיה הרייטינגית טמונה בזירת הבית, הזירה האמריקאית.

CNN ממשיכה באופן סיסטמטי בהתדרדרות תלולה ברייטינג, זאת מלבד בשעות היום, שהן פחות אטרקטיביות עבור המפרסמים. גם עוגני הרייטינג שלה בפריים טיים, הולכים ומאבדים אחוזים עצומים מצופיהם. כך לדוגמא, לארי קינג, הטאלנט והמותג הותיק המזוהה ביותר עם הרשת, איבד בשנה האחרונה 50% מהצופים שלו, כאשר התדרדר ל-771,000 צופים ברבעון הראשון השנה, לעומת 1.34 מיליון צופים ברבעון המקביל אשתקד.

"בארה"ב יש עליות ומורדות שנובעים מהשינויים המאוד משמעותיים בצריכת החדשות", אומר בהקשר זה אילון. "זה הרבה יותר משמעותי שם מאשר במקומות אחרים, והכוונה היא בעיקר להשפעת האינטרנט על הטלוויזיה, שמאוד פגעה ב- CNN. מצד שני, CNN שולטת בתחום החדשות גם באינטרנט, אז זה עניין של יד שמאל מול יד ימין. בנוסף, כאשר אנחנו מדברים על טלוויזיה בשידור חי באירועים גדולים, CNN מאוד מתחזקת בטלוויזיה. אנחנו רואים את זה גם בשורה התחתונה של ההכנסות של CNN שפורסמו לפני כמה זמן, שרק גדלות באופן עקבי. CNN על כל שלוחותיה מאוד ריווחית עבור הבעלים שלה, טיים וורנר - כך שצריך להסתכל על כל זרועותיה כמרכיבים של אותו מותג. בארה"ב יש עליות ומורדות שנובעים מהשינויים המאוד משמעותיים בצריכת החדשות".
 

זיהתה את פוטנציאל העיתונות הכלכלית

 CNN יצרה מהפכה שדחפה את כל החדשות בטלוויזיה למימדים אחרים. אומנם קמו ערוצי חדשות נוספים, אבל אף אחד לא הצליח לחקות את היכולת שלה להיות רשת גלובלית של חדשות. זה הופך אותה ל-Power House של חדשות עם יכולת גלובלית שאין לה אח ורע, וזה הושג במשך 30 שנה של שליטה בתחום 
"CNN USA מתקשה ברייטינג המקומי האמריקני בתקופה האחרונה, אבל מכאן להקיש על 30 שנה, על הכוח הבלתי רגיל של המותג הזה, זו תהיה טעות. ליל הבחירות האחרון הביא ל- CNN שיאי צפייה שלא היו לה בתולדותיה בארה"ב, והיא למעשה לראשונה בהיסטוריה עקפה את הרשתות הגדולות. CNN היא יותר ממה שנקרא CNN USA, זה תמנון מאוד גדול ורחב", טוען איילון.

ובהקשר זה שווה לזכור ש-CNN אכן לא שקטה בשנים האחרונות על השמרים. לרשת יש כיום זרוע בין לאומית -CNN INTERNATIONAL, מספר רשתות משנה בשפות שונות כמו ערבית, ספרדית, יפנית ואפילו טורקית, ערוצי רדיו, גם הם כוללים שיתופי פעולה במגוון שפות, וגם פעילות ענפה בסלולר. אתר האינטרנט שלה, שהושק ב-1995, נחשב לאתר החדשות הבינלאומי המוביל בעולם.

בנוסף, בשנת 2001 זיהתה הרשת את הפוטנציאל הטמון בתוכן הכלכלי והעלתה את CNN Money, שמספר הגולשים בו נע בסביבות 10 מיליון גולשים בחודש. בשנת 2006 עלה כלי אינטרנטי משמעותי ומוצלח מאוד שלה, Ireport, שמטרתו להעלות תכני וידיאו של גולשים בדגש על גולשים הנמצאים באזורי חדשות שלתקשורת קשה להיכנס אליהם, ונעשה בו שימוש חשוב, למשל באיראן בתקופת הבחירות. מאז השקתו עלו בו כ-210 אלף תכנים שונים שהועלו על ידי הגולשים. בזירה האינטרנטית לפחות, ניתן להסיק ש-CNN עובדים נכון, קוראים שוב את המפה והולכים קדימה. ה-Ireport הפך להיות בעצם מה שהיתה ניידת השידור הבלעדית שלהם שהביאה להם את הראשוניות בימי הזוהר של מלחמת המפרץ.
 

"באמצע יש יתרונות, אבל יש גם חסרונות, כי אתה נהיה פרווה"

איבד 50% מנתח הצפייה. קינג
 איבד 50% מנתח הצפייה. קינג 
 צילום: גטי 
 
אי אפשר לדבר על תחרות הרייטינג בארה"ב בלי לדבר על הפן הפוליטי, ועל הנישות שאימצו 3 רשתות החדשות הגדולות המתחרות. "מה שקרה ב-CNN בשנתיים שלוש האחרונות, הוא ש-FOX הלכו ימינה מידי לגבול חצי תמהוני, ו-MSNBC החליטו שהם יעשו בדיוק להפך, וזה הקל על CNN להיות באמצע. ובאמצע יש יתרונות, אבל יש גם חסרונות, כי אתה נהיה פרווה", מסביר אלון פנקס, לשעבר הקונסול הכללי של ישראל בניו-יורק, ששימש בין השאר גם כפרשן חדשות חוץ ברשת FOX.

פנקס מסכים עם הקביעה כי כבר מספר שנים המותג CNN נמצא כמה צעדים לפני מונחי הצפייה בפועל, אם כי לטענתו הדבר קרה מסיבות אובייקטיביות שקשורות להתפתחות המדיה בכלל. לדבריו, "אני לא חושב שהיא פחות איכותית משהיא היתה, במובנים רבים היא אפילו יותר איכותית ממה שהיא היתה".

לטענת פנקס, ההסבר לשחיקת הרשת נעוץ כאמור גם בתנאי השוק האובייקטיביים. "כש-CNN התחילה התחרות שלה היתה מאוד קשה, כיוון שהיא הלכה כנגד הרגלי הצפיה של שלוש הרשתות הגדולות. פתאום באה רשת חדשה, בייצור לא לגמרי מוכר שנקרא כבלים, שלא לכולם היה, וחידשה ב-24/7. ברגע שאתה 24/7, השם שאתה קונה לך זה מה שנקרא The Go- to Channel, במקרה של משבר. ככה כינו אותם. למשל, ב-11.9.01, את יושבת איפשהו, ושמעת שקרה משהו גדול. האינסטינקט הראשון שלך זה לשים CNN. לא FOX, ולא שאר הרשתות הגדולות. נכון שבזכות השלט ובזכות הרבגוניות של הערוצים האחרים, הרבה אנשים מזפזפים, אבל האינסטינקט הראשון הוא ללכת ל-CNN. ולכן בעיתות משבר הצפייה בהם עולה מאוד בעוד שאצל אחרים היא עולה בצורה מתונה יחסית".
 

"אין תחליף לטלוויזיה מבחינת המדיום"

 מה שקרה ב-CNN בשנתיים שלוש האחרונות, הוא ש-FOX הלכו ימינה מידי לגבול חצי תמהוני, ו-NSNBC החליטו שהם יעשו בדיוק להפך, וזה הקל על CNN להיות באמצע. ובאמצע יש יתרונות, אבל יש גם חסרונות, כי אתה נהיה פרווה 
הסבר נוסף שמנפק פנקס קשור גם לעולם הדימויים. "בשנים הראשונות לחייה CNN סיגלה לעצמה דימוי מסוים. בגלל הכיסוי החדשותי של משברים שנתפסים כשליליים, היא נתפסה כסוג של טלוויזיה שמאלית או ליברלית, בעוד שהעולם נהיה מורכב מידי. אנשים חיפשו בטחונות והסברים פשטניים כדי להקל עליהם להבין כמה מורכב העולם; הסיקור של המלחמה בעירק, אנשים לא ממש מבינים את נפילת החומה, וזה טוב, וזה לא טוב, ומלחמה פה ומלחמה שם. הכל נהיה מסובך, אז הצופים הלכו למקומות שמראש יידעו מה יגידו להם. המרוויח הגדול מזה היה דווקא הרדיו, במה שנקרא Talk Radio. באותו רגע הבינו שרדיו זה בסדר אבל אין תחליף לטלוויזיה מבחינת המדיום, וקמו באותו פורמט של CNN, שהועתק, שתי תחנות חדשות - FOX, ו-MSNBC, שידעו כבר אז לשלב כוחות בין הטלויזיה למחשב".

"ב-CNN לא ממש ידעו כיצד להגיב, והחליטו ללכת על כיוון חדש מעבר למהירות ופנו לכיוון הכלכלי. אחר כך קרה דבר הפוך לגמרי. הבינו שיש רוויה מחדשות, שכבר אי אפשר יותר. אז התחילו ללכת לכיוונים שבאמת מעניינים בני אדם - הגדלות חזה, סרטן, ילדים שמנים מידי, חיות בר שנכחדות, שפנים שהרגו אותם בשביל לפתח שמפו – כל מה שנקרא "לייף סטייל". משם הדרך לספורט שכולם אוהבים היתה פתוחה. מכאן, חלק השוק, מבחינת תכנים של חדשות נטו, הלך וקטן. לכן בעצם ביום נתון ב-CNN בארה"ב בצפיית שיא יש חצי מיליון איש. כשמפרסמים מקדונלדס או תרופות, ובודקים מי באמת צופה, מבינים שבעצם מי שרואים CNN זה את ואני שנתקענו במלון בפרנקפורט, כי פספסנו טיסה. זה לא צופה קבוע בהכרח. אלו הרגלי צפייה מאוד גרועים. כל הפקטורים האלה, קרו עוד לפני שנכנס לחיינו היצור המשונה שנקרא אינטרנט".
 

"היא רק איבדה את הצופים בטלוויזיה"

"הרגלי צפייה מאוד גרועים". פנקס
 "הרגלי צפייה מאוד גרועים". פנקס 
 צילום: גטי 
 
אולם, באינטרנט כאמור, CNN השכילה להשקיע ולהצטיין והיא משחקת שם תפקיד מרכזי וחשוב מאוד. לאורך כל שנות קיומה, היא לא בוחלת בהתרחבות לשווקים חדשים, במיזמים ושיתופי פעולה, במדיות מגוונות. גם במובן הטכנולוגי, CNN צועדת עם הזמן. הדוגמא הבולטת האחרונה היא, שהרשת השקיעה בטכנולוגית HD כבר לפני כמה שנים, וממשיכה להשקיע בתחום זה. ואכן טכנולוגיות ה-HD וה-D3 היו בין הגורמים שסייעו בידה לשבור שיאי רייטינג בבחירות האחרונות באמריקה. הרשת, שנוסדה על בסיס חזון שידע לצפות את המחר, כנראה שלא איבדה את החזון הזה, ונראה שהיא מתכוננת באופן נכון ורציף אל הבאות.

את שווי המותג שלה אפשר להגדיר במילה אחת - Priceless. היא רק איבדה את הצופים בטלוויזיה. אז לפני שאתם קופצים מהגג, המלך לא באמת עירום. זה קצת יותר מורכב מזה. סביר להניח שעוד נרקוד בחגיגות ה-50 של הרשת, אם כי ייתכן שזה יקרה בפלטפורמה אחרת.
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by