בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תעשייה 
רוצים מציאות אחרת: סקר חדש מגלה כי הצופים התעייפו מריאליטי 
 
 עדיין רוצים לצפות, אך היו מעדיפים מינון נמוך יותר שלהן. זוכי תוכניות הריאליטי    צילום: יח``צ    
תעשייה |
 
אופיר בר-זהר, Themarker

לפי הסקר הצופים רוצים בטלוויזיה יותר דרמה, בידור ודוקו. רובם יצפו בתוכניות ריאליטי, אך מעדיפים שהמינון יהיה נמוך יותר. רק 9% מהנשאלים היו רוצים לראות יותר ספורט

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הציבור התעייף מתוכניות הריאליטי - כך עולה מסקר מיוחד שערכה חברת המחקר שילוב Millward Brown בעבור TheMarker. הריאליטי הוא הז'אנר היחיד שזכה לציון שלילי בשאלה הנוגעת למינון התכנים הרצוי על המסך בקיץ הקרוב - "איזה תכנים תרצו לראות בטלוויזיה הקיץ?". כלומר, יותר אנשים העדיפו הפחתה במינון תוכניות הריאליטי לעומת אלה שהעדיפו יותר תוכניות מציאות בטלוויזיה.

מהסקר עולה עוד כי הציבור צמא ליותר תוכניות בידור ודרמה - תוכניות הדרמה קיבלו ציון משוקלל של 58% בעד הגדלת מינון שידורן, ואילו בשקלול המצביעים בעד ונגד זכו תוכניות הבידור לתמיכה של 57% מהמצביעים. הז'אנר השלישי שהצופים מעוניינים לראות יותר ממנו בשידורי הקיץ הוא הדוקומנטרי (40%), ובמקום החמישי האקטואליה עם 9%. משדרי הספורט זכו לציון משוקלל של 2% בלבד של צופים שהיו רוצים להגבירם, כלומר כמות המצביעים שרצו יותר תוכני ספורט היתה כמעט זהה לכמות הצופים שרצו להפחיתם. הסקר נערך ביוני בקרב 510 גברים ונשים בני 18 ויותר במדגם ארצי. הטעות הסטטיסטית המרבית היא כ-4.5%.

ישראל אוליניק, מנכ"ל שילוב Milward Brown, הסביר כי מסתמנת עייפות מתוכניות הריאליטי בטלוויזיה. "שיעור המעוניינים בתוכניות הריאליטי נמוך יחסית לשאר התוכניות, והציבור מעוניין בפחות תוכניות ריאליטי בעונת הקיץ. מגמה זו מתחזקת ככל שעולים בגיל ובהשכלה", אמר אוליניק. "מגמה שלילית דומה מסתמנת בשידורי הספורט. הצעירים מעוניינים בהגברת התוכניות לעומת המבוגרים, שמעוניינים בצמצום שידורי הספורט".

בנוגע לפילוחי גיל והשכלה אמר אוליניק כי "אטרקטיוויות הצפייה בתוכניות בידור גבוהה יותר בקרב צעירים ובעלי הכנסה נמוכה מהממוצע. ככל שעולה הגיל, כך עולה נכונות הצפייה בתוכניות דרמה ובתוכניות דוקומנטריות בעונת הקיץ".

 
 

בידור לצעירים, דרמה למבוגרים

ואולם הציבור לא איבד לחלוטין את אהדתו לריאליטי - 78% מהנבדקים הביעו נכונות לצפות בריאליטי. המשמעות היא כי הצופים עדיין רוצים לצפות בתוכניות מציאות, אך היו מעדיפים מינון נמוך יותר שלהן. לעומת הריאליטי שזכה לנכונות מ-78% מהנסקרים והספורט שזכה לנכונות של 75% מהם - הדרמה, הבידור, הדוקו והאקטואליה זכו לאהדה ונכונות לצפייה של יותר מ-90% מהנסקרים.

מבחינת פילוחים ספציפיים ניתן לראות כי נשים רוצות לראות יותר דרמות לעומת גברים (77% לעומת 56%), וכן כי ככל שהגיל וההשכלה עולים יש העדפה גדולה יותר לדרמות. גם תחום האקטואליה זוכה להעדפה גדולה יותר ככל שהגיל עולה.

תוכניות בידור מועדפות יותר על ידי קהל צעיר וככל שהגיל עולה ההעדפה יורדת. כמו כן, בעלי הכנסה נמוכה מעדיפים תוכניות בידור יותר מאשר בעלי הכנסה גבוהה. תוכניות הריאליטי מועדפות באופן ברור על ידי צעירים לעומת המבוגרים, וכן על ידי בעלי הכנסה נמוכה יותר.

אז מדוע בכל זאת נראה כי תוכניות המציאות שולטות בטבלאות הרייטינג ובשיח הציבורי? ראשית, ייתכן שחלק מהנסקרים אמנם רואה תוכניות ריאליטי, אך עודף תוכניות הריאליטי על המסך הביא למיצוי של הז'אנר בעיני הצופים. שנית, ייתכן שחלק מהנסקרים בוחרים ריאליטי בשלט, אך מעדיפים לחשוב על עצמם כצרכני תכנים הנחשבים איכותיים יותר. ושלישית, יש לזכור כי למעט העונה הראשונה של "הישרדות" ושתי עונות "האח הגדול", מרבית תוכניות הריאליטי השיגו תוצאות רייטינג טובות אך לא יוצאות דופן לעומת תכנים אחרים שעל המסך, וחלקם השיג אף תוצאות בינוניות.
 
 

חוזרים לפורמט המסורתי

מנכ"ל הוועדה הישראלית למדרוג, ד"ר יפעת בן חי-שגב, התייחסה לסקר ואמרה כי "התוצאות עולות בקנה אחד עם הטרנד העולמי - יש רוויה מריאליטי שכבש שיאים בחמש השנים האחרונות, ועכשיו יש חזרה לפורמט הדרמה שהוא הפורמט הבסיסי שמניע את המדיום הטלוויזיוני ומכיל את כל המרכיבים של מתח, התרגשות, בריחה והפעלת הדמיון".

בן חי-שגב הוסיפה כי "ההבדלים בין מבוגרים לצעירים ברורים - הדרמה הוא ז'אנר מסורתי שבנוי על עלייה שמתפתחת מפרק לפרק. צעירים כיום גדלים בתרבות האינטרנט, הם מתוכנתים לתוכן של וידאו קליפ. אין להם נשימה ארוכה והם לא יצפו בסדרה שלמה".
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by