בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
פרסום ושיווק 
תנאי צהוב 

תנאי צהוב

 
פרסום ושיווק |
 
דוד ורטהיים

בקטלוג אופנה, על הצלחת, בעד חניה ונגד עקירת ישובים. השואה לא פסקה מלשמש גימיק זול בקמפיינים שונים ומוזרים. ברוב המקרים אפילו זה לא עזר להם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הויכוח בין המותר והאסור בשימוש בסמלי השואה לטובת האמנות ותיק כמעט כמו המלחמה הנוראה ההיא, אולם הפער בין הויכוח לבין ההרשאה (או אם תרצו ההרשעה) העצמית לעשות כן, כבר מזמן אינו זקוק להוכחה נוספת.

אם באמנות, בשירה ובספרות, הטיעון המרכזי בעד ה"דיבור" על השואה מבוסס על הצורך לתת פורקן או רציונאליות לעמדות אחרות, ולו בשל הצורך לתת להיסטוריה הנוראית תוקף נוסף. כאשר השימוש בשואה או בזכרה הופך לאמנות בפני עצמה, המנוצלת ביד פרסומאים, יח"צנים או פוליטיקאים, הנטיה המיידית היא להקצות את התופעה, ולהגלות את מפיציה.

לא כך חשבו מספר קמפיינרים בשנים האחרונות, אשר ניסו (מחדש, יש לומר) להשתמש בסמלי השואה כאקססוריז אופנתיים במקרה הטוב, ובניסיון נואש לייצר באזז - גם אם שלילי - במקרה הרע. מה שבטוח, ברב המקרים, זה נגמר רע מאד. לא רק ש"השואה" לא עזרה להם למכור, אלא שהתברר שלעיתים, אם הפרסומת ממש שלילית, גם התוצאה בהתאם.
 

"מגמדים את השואה"

"לוקח את המושג 'חוצפה' לשיאים חדשים". קמפיין "שואה על הצלחת שלכם"
 "לוקח את המושג 'חוצפה' לשיאים חדשים". קמפיין "שואה על הצלחת שלכם" 
 צילום: רויטרס 
 
רק לפני חודש פסל בית המשפט לחוקה של גרמניה את הקמפיין של ארגון PETA לזכויות בעלי חיים, שנועד לעודד הימנעות מאכילת בשר תחת השם "שואה בצלחת שלכם". "הדברים מגמדים את השואה ופוגעים בכבוד הקורבנות וביהודים ששרדו", כתבו השופטים בפסק הדין לאחר שהדיון הובא לפתחו של בית הדין החוקתי באשר לניסיונו של הסניף הגרמני של הארגון, שידוע בקמפיינים השערורייתיים שהוא מוביל בארה"ב ובמדינות אחרות, השווה את שחיטת בעלי החיים לרצח ההמוני שביצעו הנאצים במחנות ההשמדה.

גם כמה שנים קודם לכן, עלה אותו ארגון בדיוק, הפעם בארה"ב, בקמפיין פרסומי ותערוכה כותרת דומה, שם הם עורר את זעמה של הליגה נגד השמצה. "מאמצי PETA להשוות את הרצח המכוון והשיטתי של מיליוני יהודים לנושא כמו זכויות בעלי חיים הוא מגונה. הניסיון של PETA לקבל הכרה עבור הקמפיין שלהם תחת הסיסמא 'שואה בצלחת שלכם' מקומם, פוגעני ולוקח את המושג 'חוצפה' לשיאים חדשים", כתב אז אברהם פוקסמן, ראש הארגון.

בשני המקרים מיותר לציין, הקמפיין ירד מוקדם מן הצפוי מהאוויר.
 

אמנות או זילות?

תלו את הבחירה בנימוק אמנותי. "קמפיין דן קסידי"
 תלו את הבחירה בנימוק אמנותי. "קמפיין דן קסידי" 
 צילום: ערוץ 10 
 
מקרה נוסף של קמפיין שקיבל תגובות זועמות, ארע לפני שנתיים ממש כאן, מתחת לאפנו, כאשר חברת האופנה "דן קאסידי" צילמה קטלוג "ברוח השואה". לשם כך בנתה החברה אתר צילומים המדמה קבר אחים, ואפילו הביאה טרקטור מיוחד "לפנות את הגופות". לשם המחשה הובאה גם זוזנה, דוגמנית סלובנית רזה במיוחד, שעל פי משרד הפרסום שהפיק את הקמפיין "כלל לא ידעה שואה מהי".

התגובות לא אחרו לבוא. יו"ר יד ושם דאז טומי לפיד קרא להחרים את חברת הבגדים ואילו משרד הפרסום פרנקו ושות', שהפיק את הקמפיין ניסה לחמוק מאחריות ולתלות את נימוקיו בבחירה "אמנותית". "אנו רוצים להראות את השואה בדרך אחרת, טיפה הומוריסטית, טיפה אמנותית, להראות איך התייחסו לגופות של היהודים בשואה". מאוחר יותר, הרשת הסירה את הקמפיין מהאוויר.
 
 

"גימיק פרסומי במאבק לגיטימי"

"ככל שזה מצער, זה עדיין לא מחנה ריכוז". לפיד על הטלאי הכתום
 "ככל שזה מצער, זה עדיין לא מחנה ריכוז". לפיד על הטלאי הכתום 
 צילום: רויטרס 
 
ניצול נוסף של סמל שואה מובהק - הטלאי הצהוב - היה בעת מאבק תושבי גוש קטיף ב"התנתקות". מארגני המחאה חילקו את ה"טלאי הכתום" על מנת שתושבי הגוש והמצטרפים למחאה יענדו אותו כסמל מול ההחלטה "לגרש אותם מבתיהם". מאוחר יותר קבוצת מתנחלים אף הרחיקה לכת וכתבה את מספרי תעודת הזהות שלה על הזרוע בכוונה להראות את המספרים לחיילים שיבקשו מהם תעודות זהות, זאת במחאה על ההגבלות שהוטלו על גוש קטיף לאחר סגירת רצועת עזה.

הכוונה לעשות כן זיכתה את מתנחלי הגוש בהתנגדות כמעט מכל חלקי המפה. ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד) הודיע כי אם לא יופסק מיד השימוש בטלאי ובסמלי שואה בקמפיין שמנהלים המתנחלים הוא יפסיק לאלתר את תמיכתו בהם. "ככל שמצער שמאלצים אדם לעבור דירה, זה עדיין לא מחנה ריכוז, לא תאי גזים ולא כבשנים של אושוויץ", אמר טומי לפיד. "השימוש בטלאי הצהוב שנשאתי על דש מעילי בתקופה הנאצית כגימיק פירסומי אינו מעורר אהדה למתנחלים שכאבם מוצדק ואף לא מצדיק מעשים כאלה". ואפילו ח"כ לשעבר אורי אריאל (האיחוד הלאומי) קרא למתנחלים לחשוב מחדש על השימוש בטלאי. "כבן לאימא ניצולת אושוויץ, אני לא הייתי משתמש בטלאי לצורך המאבק. אני יכול להבין את המצוקה הקשה של המתיישבים, אבל אני מציע למתיישבים לשקול שנית את השימוש בסמלי שואה לצורך המאבק", אמר.

למרות התגובות הנזעמות שעלו מכל חלקי הקשת הפוליטית המשיך "המטה למען ארץ ישראל" בו חברים עשרות חברי ליכוד, והעומד מאחורי האקט הפרסומי, לעשות זאת בכל מחיר. התוצאות כידוע היו פגיעה (יש אומרים אנושה) בתמיכה הציבורית בהם וכמובן התוצר הסופי - ההתנתקות יצאה בכל זאת לדרך.
 

שואה ויראלית בחסות החניה

 
שימוש נוסף, הפעם מכיוונים חצי פיראטיים, נעשה אף הוא בשנה האחרונה ועלה כצפוי ברשת. לפני כשנה וחצי עלה הראשון בסדרת הסרטונים 'היטלר עצבני על כל העולם', שכולל תרגום בשפות שונות לסצינה מתוך הסרט 'הנפילה' בכיכובו של ברונו גנץ, שבו זועם הפיהרר על הוויסטה שלא עובדת אף פעם כמו שצריך. הקולות שיחסית שתקו כשנעשה שימוש בשואה בתפוצה ויראלית כלל עולמית, התרכזו כולם אחרי שגנץ/היטלר תורגם כמי שזועם על דוחות חניה שקיבל בתל אביב, בפרסומת שרצה כנגד מדיניות החניות הנוקשה בעיר.

 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by