בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תקשורת 
מעצבי דעת קהל 

מעצבי דעת קהל

 
תקשורת |
 
דוד ורטהיים

העיתונים הגדולים השקיעו לא מעט זמן ומחשבה בגרפיקת השער של היום הדרמטי בשנה. מי החליט ששמות העיתונאים חשובים מאלו של המתמודדים? למה הכחול - לבן פאסה, ומיהו הזוכה? שער הדולר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הבוחר במרכז, וגם העיתונאים. המועמדים פחות. "ידיעות אחרונות"
 הבוחר במרכז, וגם העיתונאים. המועמדים פחות. "ידיעות אחרונות" 
 צילום: שער "ידיעות אחרונות" 10.02.09 
 
עיתוני הבוקר של יום הבחירות, בדומה לימים מכריעים אחרים, הפכו כבר מזמן למפגני הראווה המרכזיים בתחרות הכתובה (תרתי משמע), או נכון יותר, בין מחלקות הגרפיקה שלהם. אותם מעצבים שאחראיים על ה"לוק" הראשוני, שאמור לבלוט ראשון על דוכן העתונים, החסירו לא מעט שעות שינה בימים האחרונים על מנת "לבטא בצורה מיטבית את האג'נדה של עורכי העיתון מול ההתרחשויות". אולם, להבדיל מתאונת דרכים או הכרזה על מלחמה בדרום, לתאריך שנקבע כבר לפני למעלה משלושה חודשים, היה להם זמן להתכונן. מה הם עשו עם הזמן הזה ומה התוצאה?

"ידיעות אחרונות" החליטו, אולי ברפרנס למגזין ה"טיים" שבחר בזמנו את הגולש כאיש השנה, לעצב את עמוד השער של היום הדרמטי בצורת פתק הצבעה. בעיתון של המדינה חשבו שיש מקום לרביעיית ראשי המפלגות על פי הסקרים. אך עם כל הכבוד לציפי/לבני/ברק - מי שקיבל את הפריים היו העיתונאים הבכירים משל הם המועמדים הטבעיים להנהגת המדינה. מקומן של איגרות המועמדים לפני הבחירות לעומת זאת, זכו להפניה קצרה בתחתית העמוד.

"המחשבה לשים את תמונות כל המועמדים, בניגוד למתחרים", אמר היום גורם בכיר בעיתון, "היתה לא לחטוא לאמת. המטרה היא לא רק לייצר דרמה שקופה נוסח ראש בראש, שהרי לכולם ברור שהמאבק האמיתי בבחירות האלו יהיה בין הגושים. מדובר כאן בהחלטה מתוכננת וברורה".
 

הפוך על הפוך

הפוך על הפוך, פלוס מינוף. "מעריב"
 הפוך על הפוך, פלוס מינוף. "מעריב" 
 צילום: שער "מעריב" 10.02.09 
 
ב"מעריב" לעומת זאת, דווקא בחרו כאמור להוציא את המיץ ממה שמכנים בעיתון "הדרמה האמיתית של הבחירות - ציפי מול ביבי", והציבו בשער תמונת מראה הפוכה של שני המתמודדים. בקרליבך הבינו שיש להם שוס אמיתי ביד והחליטו ליחצ"ן את הקונספט הגרפי עם קצת עזרה מפעילי השטח האמיתיים של העיתון - בעלי הדוכנים. באיגרה מיוחדת שהפיץ "מעריב" למוכרים (וגם לתקשורת) נתן העיתון את חופש הבחירה גם להם, וביקש מהם "לבחור מי מבין המועמדים המובילים לראשות הממשלה יתנוסס מול פני עוברים ושבים בדוכן שלו".

גורם בכיר במחלקת החדשות של העיתון אמר היום ל-nana10 כי "עיצוב עמוד השער נעשה בהשראת אחד העיתונים האירופאים שסיקרו את הבחירות בארה"ב". לעומת זאת, לדברי אותו גורם, ההחלטה להפוך את השער למיני קמפיין ולמנף את הגרפיקה לטובת אקט שיווקי מהיר, היתה דווקא של הרגע האחרון. "המעטפת השיווקית כלל לא תואמה מראש. רק לאחר שמחלקת הגרפיקה שלנו נסגרה על הקונספט, הבנו שיש לנו משהו יוצא דופן ביד, והחלטנו לפעול".

את ההתעלמות מברק בתמונת השער, מסבירים ב"מעריב" ב"היצמדות למציאות הפוליטית ולהכרזתו של ברק משלשום כי הוא מתמודד על תפקיד שר הביטחון".
 

בדיוק מה שחשבתם

אלף מילים שוות תמונה? ב"הארץ" חוזרים לימי האוברטקסט
 אלף מילים שוות תמונה? ב"הארץ" חוזרים לימי האוברטקסט 
 צילום: שער "הארץ" 10.02.09 
 
בעיתון לאנשים חושבים, שאף נטל (ככל הנראה שלא ברצונו) חלק בקמפיין הליכוד הודות לבכיר כותביו ארי שביט, חשבו באופן דומה ל"ידיעות". אולי המסקנה היא שהמדינה בנויה מאנשים חושבים?

בגרפיקה דלה, בקידוש הכותבים על פני המתמודדים, ותחת כותרת נייטרלית, ניסו ב"הארץ" ללכת על קו גיאומטרי ונאמן למקור. בעיתון החליטו שבהיעדר סקרים חדשים או חדשות מרעישות, הבמה כולה חייבת להיות מופקרת לטובת פרשנויות ודעות, ועל כן יוסי ורטר הודיע שהוא מצביע ובוכה, נחמיה שטרסלר, אמיר אורן ויואל מרקוס ניתחו את המצב, ומאמר המערכת קודם לעמוד הראשון. תמונה שווה אלף מילים. כמה תמונות שוות אינסוף?

על פי גורם במערכת "הארץ" לא מדובר כאן במגמה לחזרה להעדפה טקסטואלית על חשבון תמונות. "היה ברור לנו ששני העיתונים האחרים יילכו על תמונות ממלכתיות וגרפיקה זועקת. בדיוק ביום כזה הוכחנו את הבידול בינינו לבינם".
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by