בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תקשורת 
מגרש הרוסים 
 
 העיתון זה לא מה שהיה פעם    צילום: אימג`בנק/gettyimages    
תקשורת |
 
אולגה וולפסון ואנה מאגין, ``פרטיזן``

כבר שני עשורים שמיליון עולי ברה"מ לשעבר חיים בישראל, אך נהנים מעולם תקשורתי מקביל בשפה הרוסית. אז מי קובע כיצד יצביעו מיליון איש בישראל?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
השנים שלאחר העליה ממדינות חבר העמים נתנו בסיס נרחב להתפתחות התקשורת בשפה הרוסית בישראל. פיתוח תשתיות עצמאיות המאפשרות ליותר ממיליון אזרחים להיות מעודכנים בשפת אמם באמצעות כל סוגי כלי התקשורת, פיתוח אג'נדה תקשורתית משלהם במקביל לכותרות של התקשורת הישראלית-הצברית, רק עם הדגשים החשובים למגזר, והצמחת כוכבי תקשורת מבלי תחושת ה"גטו" או הניתוק מהמציאות הישראלית, אלא כחלק בלתי נפרד ממנה.

לאן ילך הקול הרוסי בקלפי?

תחקיר חדשות 10: ערוץ 9 מתנה הופעת פוליטיקאים בפרסום באתר האינטרנט שלו
 
הכוכב האמיתי של המגזר. ליברמן
 הכוכב האמיתי של המגזר. ליברמן 
 צילום: רויטרס 
 
בדומה להתנהלות בפוליטיקה הכללית, נכנסים גם כוכבי המדיה הרוסית לפוליטיקה: יוסף שגאל ואנסטסיה מיכאלי בישראל ביתנו, יוליה שמאלוב–ברקוביץ' ונינו אבסדזה בקדימה.

בכל מערכת בחירות עולה מחדש העיסוק בתקשורת הרוסית: משפיעה או לא, מושחתת או לא, ולמה בכלל צריך אותה אחרי 18 שנה בארץ? הרי עברית העולים כבר למדו, אז מה רע ב"ידיעות אחרונות" או ב"ארץ נהדרת"? אז זהו, שאין בהם רע, אך הם אינם עונים במדויק על הצרכים. העברית אמנם משמשת נפלא כ"שפת הישרדות" בעבודה, בלימודים, בעסקים או בקשרים חברתיים עם הצברים, אך בכל הקשור לתרבות הפנאי ולשיח אינטלקטואלי, מעדיף הציבור הרוסי את שפת האם.

גם בזירה הפוליטית נותרה הרוסית כשפה המובילה לצורך הפרשנות, הדיון האידיאולוגי וקבלת ההחלטות. לא בכדי משגרות רוב המפלגות את נציגיהן הרוסים אל כלי התקשורת הרוסיים. הח"כים דוברי השפה למעשה משמשים לא פעם כדוברים של ממש של סיעותיהם, מה שהופך אותם לפיגורות המוכרות כל כך בקרב המגזר. התקשורת הרוסית תעדיף תמיד דוברי רוסית, במיוחד בתוכניות בשידורחי ברדיו ובטלוויזיה, בהן עצם הצורך בתרגום סימולטני מקשה על הדיון הקולח. לכן, מומלץ לאותם גופים פוליטיים להצטייד בדוברים מקצועיים ולא בעלי עמדות פוליטיות משל עצמם. רק כך יצליחו להכניס את האג'נדה שלהם לשיח הפוליטי הרוסי, מבלי להפוך שיח זה לסקטוריאלי ומבלי שאותו פוליטיקאי דובר רוסית ייתפס כ"עלה תאנה".

ערכנו סקירה של התקשורת דוברת הרוסית בישראל, תוך התמקדות בהיבטים הקשורים לשיח פוליטי ורק במדיה בעלת תוכן ישראלי מקורי ברוסית. עולם התוכן העשיר ביותר שמגיע מרוסיה הוא סוגיה נפרדת ומרתקת כשלעצמה.

למרות התקציבים המצומצמים, הצליחה התקשורת הרוסית בישראל לייצר פלטפורמה רחבה כאשר הנתונים מדברים בעד עצמם: עבור כ- 90% מהאוכלוסייה הבוגרת, התקשורת בשפה רוסית מהווה מקור מידע עיקרי; מעל 60% מדוברי הרוסית ניזונים בכל יום ממקור מידע בשפה הרוסית; הצעירים צורכים פחות תקשורת בשתי השפות, אך מחוברים ל"באז" התקשורתי הרוסי.
 

טלוויזיה: ערוץ 9 ו- RTVi

גם הוא ודאי קורא מה נכתב עליו. פוטין
 גם הוא ודאי קורא מה נכתב עליו. פוטין 
 צילום: רויטרס 
 
אפשר להתווכח על איכות התכנים ועל סדר היום העיתונאי בו, אבל נכון לעכשיו, שידורי ערוץ 9 מייצרים את שיחת הקפה למחרת בבוקר. בהרבה מאוד בתים רוסיים (20% מהאוכלוסייה הרוסית) קיימת תופעת המגורים המשותפים של 3 דורות תחת קורת גג אחת, וכשסבתא מתחילה את המשפט ב"שמעתי בחדשות ש...", ברור באיזו מהדורה היא צפתה. תוכנית כמו "שבע וארבעים" ביום שישי, הן כאלו שפוליטיקאים ישראלים בכירים עומדים בתור כדי להשתתף בה, על מנת להגיע לתודעת הציבור הרוסי בארץ. מהדורת החדשות המרכזית מופקת ע"י חברת החדשות של ערוץ 2, אך ניכר כי העורכים והמנחים של נהנים מעצמאות מקצועית והליין-אפ עובר שינויים בהתאמה לקהל היעד.

ערוץ הטלוויזיה הרוסי הבינלאומי RTVi, בבעלות ולדימיר גוסינסקי, הוא חוד החנית של התקשורת הרוסית הבלתי תלויה והדמוקרטית. הבעלות הפרטית ואי השתייכות למדינה מסויימת (הערוץ משדר ברוסיה, ישראל, ארה"ב, אוסטרליה ועוד עשרות מדינות) מאפשרות לערוץ חופש פעולה עיתונאי מרשים, כולל ביקורת על ממשל פוטין. הפקת מהדורת חדשות ישראלית מדי יום היא האלטרנטיבה היחידה לחדשות ערוץ 9. הסיכוי של פוליטיקאי ישראלי להיחשף בערוץ תלוי במידה ניכרת ביכולתו לייצר אג'נדה בעלת אופי גלובלי בינלאומי, ולא מקומי.
 
 

אינטרנט

 
האינטרנט ברוסית תופס בשנים האחרונות תאוצה מטאורית, ועבר מבחינת החשיפה את שאר כלי התקשורת בדרל אל המקום השני, אחרי הטלוויזיה. ההסבר: האינטרנט הוא הכלי היחיד הנגיש, המהיר והזול ביותר לשמירת קשר עם קרובים וחברים שהתפזרו בכל רחבי העולם.

בישראל כ- 300 אתרים בשפה הרוסית, מתוכם גם כאלו המתמקדים בחדשות ואקטואליה. האופנה האחרונה, לפיה ערוצי טלוויזיה מצטיידים באתרי אינטרנט משלהם, לא פסחה גם על ערוצי הטלויזיה ערוץ 9 (www.zman.com) ו- RTVi (www.newsru.co.il( . אתרים נוספים מספקים מגוון רחב של תוכן מקורי מקומי ובינלאומי, הכולל פרשנויות, תחקירים ותרגום חומרים נרחבים מהתקשורת בעברית. זירה אינטרנטית חשובה לא פחות היא ה-WEB 2, הכוללת בלוגים, כשגם בפייסבוק תמצאו עשרות קהילות של ישראלים דוברי רוסית.
 

העיתונות הכתובה

העיתונות ברוסית סובלת באותם תחלואים של העיתונות הכתובה בכל העולם, ובעיקר מירידה לטובת האינטרנט. "ווסטי" מקבוצת ידיעות אחרונות שומר בינתיים על מעמדו כעיתון מוביל והוא היומון היחיד ברוסית בישראל, בעוד האחרים עברו לתפוצה שבועית. המקומונים (חלקם הגדול חינמונים) במגמת עליה, ותופסים חלק נכבד בזירה התקשורתית הכתובה בשפה הרוסית. מלבד העיתונים, קיימים מספר מגזינים מתחום הלייף סטייל ותרבות הפנאי, המהווים הזדמנות מצוינת לאישי הציבור לחשיפה הבלתי פורמלית.
 

רדיו: רק"ע (קול ישראל ברוסית) ורדיו פרבויה

רק"ע הממלכתי והמכובד זוכה לאחוזי האזנה של למעלה מ- 80% ממאזיני הרדיו ברוסית, כולל רצועות אקטואליה חזקות בבוקר ואחר הצהריים והוא כלי מצוין לתגובות מיידיות ולפרשנויות. עד לפני מספר שנים נחשב רק"ע ל"רדיו למבוגרים", אך לאחרונה השכילו בתחנה להזרים "דם חדש" עם מגישים וכתבים צעירים העניקים תחושת חדשנות ופלורליזם.

"רדיו ראשון" 89.1 FM הוא תחנה אזורית הנקלטת מאשדוד ועד זיכרון יעקב. מדובר בהברקה של קבוצת "רדיוס", המפעילה גם את 100 FM ו-FM 91. מדובר ברדיו צעיר, לגילאי 25 - 50, עם מבזקי חדשות תמציתיים ותכנים רציניים יותר, הכוללים דיונים ופרשנויות. שתי התחנות מקדישות שעה בבוקר לסקירת העיתונות העברית.

בזמן שהפוליטיקאים מתכתשים ב"שישי" או אצל לונדון את קירשנבאום, רצים לתוכניות בידור ודוחפים מאמרי דעה למערכות התקשורת, הזירה התקשורתית הרוסית תוססת לא פחות. היא אמנם מתנהלת בעולם מקביל שהישראלים הצברים אינם חשופים לו, אך השפעתה על ההצבעה בקלפי אינה פחותה. עם 280 מיליון דוברי רוסית בעולם, אשר מחציתם חיים כיום מחוץ לגבולות רוסיה, התקשורת הרוסית אמנם צפויה לעבור שינויים מבניים כאלה ואחרים, אך היא לא מתכוונת להיעלם לשום מקום.

בחירות 2009 ב-nana10


.
 
 
הכותבות הן בעלות חברת פרטיזן תקשורת שיווקית בע"מ, המתמחה בפניה ממוקדת לציבור דוברי רוסית, בישראל ומחוצה לה, באמצעים שיווקיים ותקשורתיים. מזה כשש שנים מספקת החברה ארגז כלים עשיר של תוכן וערך שיווקי ממשי ללקוחות ציבוריים, פוליטיים ומסחריים כאחד, החל משלב המחקר והתכנון האסטרטגי וכלה בביצוע הלכה למעשה (יחסי ציבור, פרסום, תוכן שיווקי). בין לקוחות החברה: המשרד לקליטת העלייה, קק"ל ועוד.
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by