בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
הקלפיון העליון 
ביבי, תרגש אותי 
 
 הפרטים השוליים אינם רלוונטיים בזמן קמפיין בחירות. זרמון    צילום: אילוסטרציה יח``צ    
הקלפיון העליון |
 
אילון זרמון

ביבי מצליח להוביל, ברק משתחל ולבני מתפוגגת. אבל אף אחד מהשלושה לא מצליח לרגש ולסחוף. אילון זרמון שולח מסר אחרון למי שאין לו, לקראת עליית תשדירי הבחירות הערב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
החל מהערב (ג') ישודרו תשדירי הבחירות בערוצי הטלוויזיה השונים. אך מה שהיה במערכות הבחירות הקודמות הכלי המשפיע ביותר הפך לטרחני, משעמם, לא אפקטיבי ומיותר. את תשדירי הבחירות ירכזו בחצי שעה, תשדיר אחר תשדיר, מפלגה אחר מפלגה, מסר אחר מסר, ואנו נתבקש לזכור, לבחור ולהשפיע. זה לא עובד.

כבר היום קשה לזכור פרסום. כולנו מוצפים בעומס מידע בתקשורת ,שהפכה גם כך, עם השנים, לחודרנית במיוחד. אינטרנט, טלוויזיה, רדיו וסלולארי הם רק חלק מערוצי התקיפה על תשומת לבו של האזרח הממוצע. אם תוסיפו לזה שלטי חוצות, שלטי חנויות, ברושורים, פמפלטים, סיכות, דגלים, מבחני טעימה, בלונים וניידות של נחמן מאומן, תקבלו שקשוקת מסרים מופרעת לחלוטין. העומס הזה מקשה על כל אזרח, גם האינטליגנטי ביותר, לזכור מסר כלשהו. לכן המסרים חייבים להיות חדים, ברורים, חד מימדים, מרגשים ושטחיים.

ברק אובמה לא אמר כלום במערכת הבחירות שלו. הוא חזר, פעם אחר פעם, כמו חייל נאמן, על מסר ההבטחה האולטימטיבית: אנחנו יכולים לשנות. לשנות מה? איך? מתי? לא משנה. הפרטים השוליים האלה אינם רלוונטיים בזמן קמפיין בחירות. בזמן קמפיין צריך לסחוף, לכבוש, לנטוע תקווה, לבנות אמון, להפגין בטחון עצמי, ליצור אהדה,והכי חשוב - להעמיד דמות שניתן להזדהות איתה.
 

ביבי צדק, עד הקמפיין

מתבוסס במיץ האנמי. נתניהו
 מתבוסס במיץ האנמי. נתניהו 
 צילום: דורון פישלר 
 
ביבי מצליח מכוח האינרציה להמשיך ולהוביל, למרות ( ואולי בזכות...) קמפיין אנמי במיוחד, ברק משתחל במאמץ מלחמתי גדול למשחק ולבני נעלמת ומתפוגגת אט אט מסט הבחירה של האזרחים למרות מאמצים עילאיים ועצובים. אבל כאן חשוב להדגיש: אף אחד מהשלושה לא מצליח באמת לסחוף. אף אחד לא מצליח באמת לרגש, לכבוש, לבנות אמון וליצור אהדה. אף אחד, כי לאף אחד אין מסר. לא לביבי, לא לברק ובטח לא ללבני.

דווקא ביבי היה יכול להגדיל את הפער אילו רק ידע לקרוא נכון את השיח ברחוב. ביבי, נביא הזעם של הפוליטיקה הישראלית, צדק. יגידו מבקריו ויצקצקו בלשונם כמה שיחפצו, אך במבחן התוצאה ביבי חזה בדייקנות מיסטית משהו, את הנעשה בעזה כבר לפני שנים. הוא טבע ראשון את המונח חמאסטן, שהפך לשמה השני של עזה גם בקרב אנשי שמאל מובהקים, הוא היחיד שהתריע על טילים שיגיעו לאשדוד ולאשקלון, והוא זה שידע לפני כולם, ואף פרסם ספר, על מימדי הטרור העולמי. כל זה עוד לפני ההצלחה המוכחת שלו בכלכלה ועל הכושר הרטורי והיכולת הורבאלית שלו בעברית ובאנגלית.

אלה הן עובדות חזקות, מכירתיות, סוחפות ומרגשות, ובמקום לאמץ אמירה בעלת בטחון עצמי דוגמת " תקשיבו לביבי", הוא מתבוסס במיץ האנמי של שלטי בחירות שגרתיים וצפויים. זאת הסיבה שאביגדור ליברמן מזנב בו ומושך אליו קולות מצעירים ימניים שמבקשים קול ברור וחד משמעי. ביבי יכול היה למגנט אליו את תשומת הלב הציבורית והתקשורתית ולבנות דמות מעוררת אמון, כן אמון, אילו היה מפגין בטחון עצמי. שלט החוצות שלו מעוצב יפה, נקי וממלכתי אך כתוב בעילגות ובטרחנות.
 
 

ברק צדק, עד השלטים

הופך לנודניק שרוצה ללכת מכות. ברק
 הופך לנודניק שרוצה ללכת מכות. ברק 
 צילום: דורון פישלר 
 
"חזק בביטחון, חזק בכלכלה" אינה סיסמא זכירה, סוחפת ומעניינת אלא פשוטה מדי. חסר לה המימד הרגשי, אותו מרכיב שגורם לנו לחשוב, להסכים ולהזדהות. לעומתה "ברגע האמת ברק" היא סיסמא מעוררת מחשבה, הנהון והסכמה. ברק, בלי להתבייש, מנצל את הדי המלחמה לטובת הקמפיין. ואין לו מה להתבייש. זה המקצוע שלו. הוא פוליטיקאי, הוא בראש מפלגה גדולה, הוא שר הביטחון של מדינת ישראל, עמוסת האיומים מחוץ ומבית, והוא זה שהיה אחראי על ניהול המלחמה האחרונה.

הסיסמא של ברק משקפת את הלך הרוח ברחוב כשמזכירים את שמו. גם עיצוב השלטים, בו הוא במרכז כשמצדדיו ביבי ולבני, בא לנסות ולשכנע אותנו שעליו להוביל גם אותם, את הליכוד ואת קדימה. אך דווקא כאן הוא נפל. למרות העיצוב הנקי והיפה, השלט בא לעסוק במסר אחד והעיצוב במסר שני. האמירה המעניינת על קור הרוח של ברק, על יכולתו האנליטית, על שיקול הדעת שלו מתמסמסת כשלידו תמונה לא מחמיאה של לבני. נוכחותם של שני מנהיגי המפלגות המתחרות מקטין את ברק. הופך אותו לנודניק שרוצה ללכת מכות, גורם לנו להתאכזב מהרמה הילדותית של מי שרוצה להיות מנהיג ומזכיר לנו, שלמרות יכולתו האסטרטגית הגבוהה הוא בעצם פוליטיקאי קטן.

ולבני? מה איתה?
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by