בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תקשורת 
"היוצרים - חבורת אגואיסטים"  
 
 הפקות מקור או לסגור? היוצרים בהפגנה בזמן הפריימריס של קדימה    צילום: אתר איגוד היוצרים    
תקשורת |
 
ד``ר אמיר חצרוני

"יוצרי הדרמה טוענים כי דחיקתם מהמסך פוגעת בחופש הביטוי והיצירה, תוך שהם מתעלמים מהעובדה שעד לעידן הריאליטי מי שלא קיבל תעודת הכשר מידם לא זכה לדריסת רגל בטלוויזיה". דעה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בים תמונות הזוועה מעזה, שגם אם לא היה מהן מנוס הותירו טעם מלנכולי, התפרסמה אמש גם ידיעה משמחת: בקרוב, נוכל לראות טלוויזיה כמו שאנחנו אוהבים, ולא כמו ששורה של גאונים מטעם עצמם חושבים שאנחנו צריכים לראות. הכוונה למפיקי הדרמות, הבמאים והשחקנים, אשר מאיימים כי אם לא ייענו דרישותיהם להחליף את תוכניות הריאליטי בסדרות פרי עטם – יחדלו מליצור.

מה בעצם ההבדל בין היוצרים הללו לעובדי חברת החשמל ומקורות? גם אלה וגם אלה ועדי עובדים, אשר נהנים ממעמד מונופוליסטי בחסות הממשלה – אלה בשוק הטלוויזיה ואלה בתחום התשתית והצנרת - שמאפשר להם לגבות שכר יותר גבוה ולתת שירות פחות טוב בהשוואה למה שהיו גובים ונותנים אילו היה השוק נפתח לתחרות. לזכותם של עובדי חברת החשמל ומקורות ייאמר, שלמרות שהם אולי לא הכי יעילים – עדיין אי אפשר לחיות בלי השירותים שהם נותנים - מה שאי אפשר לומר על איבגי, אלמגור, מנשה נוי וחבריהם.
 

העלות: שליש מ"הישרדות"

דרמה או תוכנית ריאליטי יוקרתית? עידן חביב מ"הישרדות"
 דרמה או תוכנית ריאליטי יוקרתית? עידן חביב מ"הישרדות"  
 צילום: ערוץ 10 
 
במשך שנים, ביססו ערוץ 2 וערוץ 10 את לוח השידורים על סדרות דרמה כגון "פרנקו וספקטור", "מעורב ירושלמי", עבודה ערבית", ו"עד החתונה זה יעבור". את רובן אנחנו לא זוכרים, כי גם לא התעכבנו עליהן בזמן אמת. עלות ההפקה של דרמה היא פחות משליש מהעלות של הפקת תוכנית ריאליטי יוקרתית כמו "הישרדות", אבל בהעדר צופים – גם השקעה צנועה יחסית יורדת לטמיון.

למרות שקרנות ממשלתיות מזרימות באופן שיטתי את כספי משלם המסים לכיסם של יוצרי הדרמות (לדוגמא – חוק הקולנוע מעניק 60 מיליון שקלים לשנה להפקת סדרות דרמה וסרטים מתוצרת הארץ) הציבור מצביע נגדם – גם בישראל וגם בחו"ל. בארץ, הסדרות הללו מושכות במקרה הטוב חצי מכמות הצופים שיש לתוכניות ריאליטי. בעולם, הסרט הישראלי המצליח ביותר השנה, "ואלס עם בשיר" הגיע בשיאו למקום ה-30 בערך ברשימת מושכי הקהל בניו-יורק, ועוד הרבה פחות מכך במקומות אחרים.
 

תלמדו משיפרה

דיילת מאל-על מתחבבת יותר על הקהל? שפרה מ"האח הגדול"
 דיילת מאל-על מתחבבת יותר על הקהל? שפרה מ"האח הגדול" 
 צילום: יח"צ קשת 
 
לאור הכישלון המתמשך של הדרמה להתחבב על הצופים, פנו זכייני ערוץ 2 וערוץ 10 להפקת תוכניות ריאליטי. גם אם המניע להפקת תוכניות אלה הוא מסחרי ואנוכי - הפקתן תורמת משמעותית גם לכלכלה וגם לתרבות. במישור הכלכלי, תוכניות הריאליטי מצמצמות את האבטלה בתעשיית הטלוויזיה. מאחר והן עתירות תקציב וידיים עובדות, הן מספקות עבודה בשפע לצווארון הכחול של עולם הבידור: צלמים, תאורנים, עורכי סרטים, תחקירנים ויחצ"נים. סובלים מהריאליטי רק שחקני צמרת שהתרגלו לקבל משכורות מנופחות, לפני שהתברר שבובליל ושיפרה מושכים יותר קהל מגילה אלמגור ואיבגי. תרבותית, הריאליטי מביא למסך את פניה של ישראל האחרת. במקום אינטלקטואליות מלאכותית של שחקנים ובדרנים שעבר זמנם – אנו מקבלים פנים רעננות שמביאות את האמת האותנטית שלהם למסך.

יוצרי הדרמה טוענים כי דחיקתם מהמסך פוגעת בחופש הביטוי והיצירה, תוך שהם מתעלמים מהעובדה שעד לעידן הריאליטי מי שלא קיבל תעודת הכשר מידם לא זכה לדריסת רגל בטלוויזיה. המפיקים הבמאים, התסריטאים והשחקנים - שהתרגלו לכך שבשביל להופיע בטלוויזיה חייבים ללמוד בבתי הספר שבהם הם מלמדים, לקבל מענקי עידוד מהקרנות הממשלתיות שעליהן הם שולטים כלקטורים, ולשלם משכורות מנופחות לשחקנים החברים בקליקה - מתקשים להפנים שקבלן שיפוצים ודיילת מאל-על, שמעולם לא למדו משחק או בימוי, מצליחים בזכות הכישרון הטבעי להתחבב על קהל רחב הרבה יותר מהם.
 
 

מוזמנים לרוץ למיליון

טוב יעשו אם ישתלבו בתעשייה המתחדשת.  קרן מור בהפגנת היוצרים
 טוב יעשו אם ישתלבו בתעשייה המתחדשת. קרן מור בהפגנת היוצרים 
 צילום: אתר איגוד היוצרים 
 
על מנת להרתיע את הצופים מלצפות בתוכניות ריאליטי ואת המתחרים מלקחת בהן חלק, מזהירים היוצרים כי תוכניות אלה גורמות לנזקים נפשיים לצופים ולמשתתפים. כחוקר תקשורת, אני מעיד כי לא מתועד בספרות המדעית אפילו מקרה אחד של נזק נפשי משמעותי ישיר לצופים או למשתתפים בתוכניות ריאליטי. נתוני הרייטינג, כמו התור הארוך למבחנים לתוכניות ריאליטי, מלמדים כי גם הקהל הרחב לא מתרשם מהפחדות היוצרים – וטוב שכך.

אחרי עשרות שנים שבהן מספר מצומצם של ז'אנרים ויוצרים הכתיב את הטון – הטלוויזיה נמצאת בעידן של שינוי. הדברים נכונים לא רק בישראל, אלא גם במדינות אחרות – שבהן מחליף בהדרגה הריאליטי את הדרמות השגרתיות והקומדיות הנוסחתיות. במקום מחאות של ועד עובדים עשיר שלא רוצה לראות את העובדים העניים שלא חברים באיגוד מתפרנסים בכבוד – טוב יעשו השחקנים המוחים אם יחפשו את הדרך להשתלב בתעשייה המתחדשת. הם מוזמנים לרוץ למיליון ולהצטרף לבית האח הגדול כדיירים מן המניין. נראה אותם שורדים בלי סובסידיה ממשלתית.

הכותב הוא חוקר תקשורת. ספרו Reality Television – Merging the Global and the Local עתיד לצאת לאור בשנה הבאה בהוצאת Nova Science Publishers.
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by