בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תעשייה 
לשקם את המדיה המסורתית 
 
 צריכים ראשית להחליט איזה ארגונים הם מנהלים. קוט די אנתוני וקלייטון אם כריסטנסן    צילום: גטי    
תעשייה |
 
סקוט אנתוני וקלייטון אם כריסטנסן ifeel

לפני שלוש שנים השיקו מרבית חברות העיתונות אתרי אינטרנט מצליחים. כיום נאבקת התעשייה כדי לשרוד. היכן מסתתרת התקווה של המדיה המסורתית?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
רק לאחרונה. ניו יורק טיימס ובוסטון גלוב מאחדים חלקים ממהדורות הדפוס
 רק לאחרונה. ניו יורק טיימס ובוסטון גלוב מאחדים חלקים ממהדורות הדפוס 
 צילום: צילומסך 
 
ירידה במספר מנויים, מפרסמים שנעלמים, פיטורין, דיבידנדים מוקפאים ודיבורים על מכירה של קווי עסקים שלמים - אפילו בהשוואה לאתגרים שניצבו בחודשים האחרונים בפני כל ענף כמעט, סובלת המדיה המסורתית מתקופה קשה במיוחד. מדד השידור והבידור ומדד ההוצאה לאור של דאו ג'ונס ירדו השנה בשיעורים של 42% ו-50% בהתאמה.

אך לפני שלוש שנים השיקו מרבית חברות העיתונות אתרי אינטרנט מצליחים, ונהנו ממתח רווחים תפעולי של קרוב ל-30%. כיום נאבקת התעשייה כדי לשרוד. באוקטובר הודיע לוס אנג'לס טיימס על כוונתו לפטר 10% מעובדי החדשות. ניו יורק טיימס ובוסטון גלוב איחדו חלקים ממהדורות הדפוס. בשנה הבאה יהפוך כריסטיאן סיינס מוניטור לעיתון הארצי והיומי הראשון בארה"ב שיופיע אך ורק באינטרנט. חברת ההוצאה לאור לי אנטרפרייזס, אשר לוותה בשנת 2005 כספים כדי לרכוש את חברת פוליצר תמורת 1.5 מיליארד דולר, שווה כיום 73 מיליון דולר.
 

מה הצרכנים והמפרסמים רוצים?

 
הבעיה הגדולה של חברות המדיה נובעת מהביזור הרב שלהן: עיתון שונה בכל עיר, שלושה ערוצי טלוויזיה, עשר תחנות רדיו. כיום כל אדם יכול לפרסם בכוחות עצמו דעות, עובדות או תמונות.

החדשות הטובות מבחינתה של המדיה הן שהנסיבות הנוכחיות שמות קץ לוויכוח אם נחוצה מהפכה: לכולם כבר ברור שהיא הכרחית. המנהלים הבכירים בחברות המדיה חייבים לשאול את עצמם, "אילו עסקים אנחנו מנהלים באמת?"

כדי למצוא את התשובה, הדרך הטובה ביותר היא להבין את הצרכים של הצרכנים והמפרסמים. מה הם מנסים להשיג? האם הם מחפשים בידור קל? אולי מבקשים לקחת חלק בדיונים בקהילה? התשובה תסייע לחברות למקד את המשאבים בכמה חידושים שנבחרו בקפידה.
 

שיטות הפצה חדשות

נהנה כיום מיותר ממאה נותני חסות. הולו
 נהנה כיום מיותר ממאה נותני חסות. הולו 
 צילום: צילומסך 
 
חלק מההצלחות נבעו משיטות הפצה חדשות. דיסני הייתה אחת החברות הראשונות שאפשרה למשתמשים להוריד תוכניות של איי-בי-סי לנגני אייפוד. ניוז קורפ' ואן-בי-סי יוניברסל השיקו במשותף את פורטל הווידיאו הולו, שנהנה כיום מיותר ממאה נותני חסות. אתר הרכילות של טיים וורנר, טי-אם-זי-קום, החל באפריל האחרון להציע תכנים לטלפון הסלולרי, וביולי נהנה כבר מ-1.1 מיליון מבקרים. במאי חשפה טרנר אנטרטיינמנט נטוורקס את מנגנון טי-וי-אין-קונטקסט, אשר מקשר בין סצנות מסוימות בתוכניות טלוויזיה לבין פרסומות בעלות תוכן מתאים. כך למשל, פרסומת לרכב שטח של וולוו עשויה להופיע אחרי סצנה בסדרה קומית שמתארת נסיעה בשטח.

חברות מדיה נהנות כיום משלל הזדמנויות המאפשרות להן ליצור מידע מקומי ולהפיק ממנו ערך מוסף. עסקים קטנים רבים אינם משקיעים כלל בפרסום, באינטרנט או במדיה מסורתית. ההצלחות של אתרי אינטרנט דוגמת ילפ (Yelp - 22 מיליון דפים נצפים בחודש), אשר מציג סקירות של משתמשים על אודות מסעדות, כנסיות ושרברבים, מוכיחות שהצרכנים עדיין כמהים למידע מקומי.

כדי לנצל הזדמנויות כאלה חייבות חברת המדיה להוציא למיקור חוץ פונקציות מסוימות, כפי שעשה סן פרנסיסקו כרוניקל ביחס לדפוס, ולאחר מכן להקצות יותר משאבים לאיסוף חדשות. חייבים לנסות שיטות חדשות. יאהו איגדה 150 עיתונים, כדי למכור במשותף פרסומות באינטרנט. ניו יורק טיימס מציע כיום לקוראי המהדורה המקוונת שמפרסמים פרופיל בלינקד-אין ידיעות בהתאמה אישית. עיתונים או מגזינים שמפעילים סניפים במדינות זרות יכולים להיעזר בפרויקטים של קוד מקור פתוח דוגמת אושהידי.

למובילי שוק בענפי תעשייה אחרים כדאי לשים לב למפנה הפתאומי בגורלה של תעשיית העיתונות. במבט בוחן קל להבחין בסימנים ראשונים לתמורות: מתחרים שזוכים להצלחה באמצעות מודלים שמבוססים על פשטות, נוחות או מחיר נמוך; חברות שמוצאות דרכים חדשות להגיש שירות ללקוחות שעד כה נחשבו ללא רווחיים. במבט לאחור נדמה שנקודת המפנה הגיעה בצורה פתאומית, אך כאשר שמים לב למגמות, אפשר להגיב מבעוד מועד.

* סקוט די אנתוני הוא הנשיא של אינוסיטט אל-אל-סי, חברת ייעוץ שמתמחה באסטרטגיות לחדשנות. קלייטון אם כריסטנסן הוא ממייסדי אינוסייט ופרופסור למנהל עסקים בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד.

עוד בפורבס ifeel
לקבלת גיליון ראשון של פורבס מתנה
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by