בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
פרסום ושיווק 
שעת יח"צ 
 
 דגש על פעילות קהילתית. יח``צ מלחמתי    צילום: שער ידיעות אחרונות    
פרסום ושיווק |
 
דוד ורטהיים

המשבר הכלכלי והמלחמה דורשים גם מהיח"צנים הסתגלות למצב החדש: פחות מדורי תרבות ולייף סטייל ודרישות נוקשות של עיתונאים. שתיקת הקומוניקט מופרת, היח"צנים מדברים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
המלחמה בדרום הגיעה בזמן הכי פחות טוב למשרדי הפרסום והיח"צ שגם כך עדיין מנסים להתרגל למחירים שגובה מהם המשבר הכלכלי. התחום, שבשגרה רגיל לעבודה משותפת עם עיתונאים ואנשי תקשורת וניזון מיכולתו "למכור" להם את הנוכחות של לקוחותיהם, מצא את עצמו עם תחילת המלחמה מול הרבה פחות עמודים פנויים והרבה יותר עיתונאים לחוצים, העסוקים רובם ככולם במצב החדש שנוצר גם עבורם.

עטרה ישראלי-עזריה, המייח"צנת בעיקר בתחום התרבות והמוסיקה, אומרת כי "מה שהולך היום זה רק מלחמה. אם אין לך אייטם תרבותי שמתקשר באיזה שהוא אופן למצב בדרום פשוט לא תיכנס לעיתון". ישראלי נותנת כדוגמא לקוחה שלה בתחום הנדל"ן. "הוצאתי עכשיו ידיעה רגילה לעיתון", היא מספרת, "והדבר הראשון שאמרו לי זה שמחפשים ידיעות נדל"ן הקשורות למצב, אז ברור שאי אפשר להיות תלוש מהמציאות. אבל מצד שני, "הערב לדוגמא אני מעלה מופע של דורית ראובני ואני ממש מתקשה להביא עיתונאים. כלומר החשיבה בעיתון כוללת רק אירועי תרבות הקשורים ללחימה וזה לא נראה להם נכון להעלות ביקורת על מופע של ראובני בצוותא".

ישראלי מעלה בעיה נוספת הקשורה לשינויים האינטנסיביים במערכות העיתונים המבולבלות. "הקלטתי עכשיו עם זמרת משהו ל-ynet, פתאום היתה ישיבת מערכת וזרקו את זה הצידה עד יעבור זעם. גם ישיבות הפלייליסט בגלג"לצ בוטלו וחזרו רק בימים האחרונים למתכונת חלקית, מה שאומר שבכל השבועות האחרונים לא שוחררו סינגלים סינגלים חדשים לרדיו, כלומר פשוט לא היה למי לשלוח. גם רשת ג' משדרת בעיקר מוסיקה ישראלית באווירה מאד מסויימת כך שאפילו הפלטפורמה הנוחה הזו נעלמה באופן זמני". לגבי הקולנוע, תחום שנמצא אף הוא בין לקוחותיה, אומרת ישראלי כי "סרטים חדשים דווקא יוצאים אבל קשה מאד להכניס אייטמים של תרבות לטלוויזיה כיוון שלדוגמא בכל החדשות בכל הערוצים פשוט קיצצו את החלק השני וכרגע כמעט ואין מדורי תרבות בטלוויזיה".
 

נועה תשבי צנועה

"את נועה תישבי דווקא אישרתי". רייבנבך
 "את נועה תישבי דווקא אישרתי". רייבנבך 
 צילום: סיון פרג' 
 
דניאלה רייבנבך, המנהלת משרד העוסק בצרכנות, מסחר וקמעונאות, עובדת גם היא בעיקר מול כתבי שיווק ואופנה, ומסכימה עם ישראלי רק חלקית. "זה לא נכון להגיד שהיום קשה להכניס. אתה תמיד צריך להיות מעורב במציאות היומיומית אבל מי שמתאים את עצמו למצב אז אין לו בעיה", היא אומרת. "זה נכון שחדשות ערוץ 2 ו-10 הן מחוץ לטווח כרגע אבל גם אני מיוזמתי ביטלתי לפני מספר ימים תצוגת אופנה פשוט כי זה לא הזמן כשלאנשים אין מצב. מעבר לזה אני גם יודעת שזה לא יזכה לחשיפה הראוייה במדורים הראשיים. ככה גם בלוח מתחום הרכב שדחיתי את ההשקה שלו. מצד שני את נועה תשבי ושארפ שמגיעים לארץ דווקא אישרתי כי זה יותר צנוע ומכוון למדורים שלא נפגעו".

רייבנבך מציינת גם כי במדיה הכתובה אין שום בעיה, אבל במדיה האלקטרונית מורגש הלחץ הגדול. "היתה אמורה להתפרסם לי כתבה באולפן שישי. מיד כשסיימנו לצלם התחילה המלחמה ואז נאלצתי לדחות את זה כי הבנתי שזה לא מתאים".
 

"אייטמים טובים ייכנסו תמיד"

"מי שמנסה להכניס אייטמים לא 'מלחמתיים' לא שייך למקצוע שלנו". ארבל
 "מי שמנסה להכניס אייטמים לא 'מלחמתיים' לא שייך למקצוע שלנו". ארבל 
 צילום: רונית ארבל 
 
הקושי לייצר אייטמים ו"למכור" אותם לעיתונאים קיים תמיד. אך מי שוותיק בעולם היח"צ יודע שהדבר הבסיסי ביותר שצריך בתחום הוא יכולת לעשות אדפטציה. מצד שני, המלחמה הביאה איתה צורך לייצר את השינוי הזה גם בתחומים שאין להם ממש מקום בתקופה בה החלק המתועדף בעיתון הוא חדשות. אך לא כולם חושבים שבמדובר בהכרח במגבלה. "מי שמנסה להכניס אייטמים שלא עוסקים בנושאים מקצועיים פשוט לא שייך למקצוע שלנו", קובעת רונית ארבל המייח"צנת בעיקר לקוחות ואומנים מתחומי הבידור והמוסיקה. "אי אפשר לעשות כאילו. אנחנו במלחמה. כל הפעילות כרגע מכוונת לתחום הזה. במשרד שלי אני מראש לא מנסה ואין בי שום רצון לעשות משהו אחר ואחרי עשרות שנים בעסק הזה ברור לי שבתקופות של מלחמה או פיגועים תחום הבידור הוא הראשון שלוקח אחורה".

לשאלה האם לא יותר קל "ליידד" זמרים ואומנים בתקופות לחימה מאשר בתיקים אחרים, התשובה של ארבל היא פשוטה: "הפעילות כולה חייבת להתרכז בפעילות לקהילה. אני לא הייתי משיקה כלום בשעה כזו, אלא אם כן הוא קשור ישירות למלחמה. זה לא הזמן לחגיגות".

גם רונן הילל, הבעלים של משרד היח"צ הקרוי על שמו אשר עיקר לקוחותיו בתחום השיווק, הצרכנות והלייף סטייל, מסכים שזה לא הזמן להשקות מיוחדות ורואה במלחמה אפילו הזדמנות. "תקופת המלחמה פתחה חלון הזדמנויות גדול מאד לחברות מתחום שונים לזכות בחשיפה תקשורתית בעיקר על רקע זה שהעיתונות מחבקת את הדרום". הילל מוסיף כי "זה נכון שביטלו מדורים ואייטמים שלמים וכיום לדבר על חברה שמתעסקת במותגי יוקרה זה משהו שהרבה יותר מסובך, אבל בקרב הלקוחות שלי אני לא ממש מרגיש את זה. גם במצב בו אפילו תוכניות הבוקר משדרות חדשות, הודעות טובות לתקשורת מקבלות ביטוי רגיל".
 
 

במדורים הכלכליים: קל למי שקשה

"העיתונאים מעוניינים רק בידיעות על פיטורים". בסון
 "העיתונאים מעוניינים רק בידיעות על פיטורים". בסון  
 צילום: אורן בסון 
 
תחום נוסף שנפגע דווקא פחות מהמלחמה ויותר בשל המשבר הכלכלי הוא תחום ההיי טק, המחשוב והטכנולוגיה. "מצד אחד, המשבר העניק רווחה גדולה לעיתונות הכלכלית ולמדורי ההיי טק שאימצו לחיקם קוראים חדשים המודאגים מהמצב וצמאים למידע חדש אך מצד שני, עוד לפני המלחמה הורגש שאופי הסיקור של המשבר הקשה מאד להכניס חומרים חייובים", אומר אורן בסון, הבעלים ומנכ"ל של 'אולמדיה יח"צ ותקשורת', הגדול בתחום.

"בגדול, התחום הכלכלי טכנולוגי יחסית נפגע הכי פחות", מוסיף בסון, "אך ככל שהעמיק המשבר נהייה מצב אבסורדי בו העיתונאים היו מעוניינים רק בידיעות על פיטורים ואם שלחנו ידיעה על התפתחות או קליטה של חברה, פשוט לא העלו אותה". אך בסון מוצא גם נקודות אור. "ראשית, המלחמה הביאה למצב בו יש עניין רב של עיתונאים בתחומי טכנולוגיות למשרד הביטחון או דברים שקשורים לצה"ל לדוגמא, שהרבה יותר קל להכניס אותם כרגע. ובנוסף, מרבית הפניות של עיתונאים וגם לקוחות אלינו עוסקים בנושא הקיצוצים והמשבר הכלכלי, כך שתמיד יש עבודה".
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by