בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תעשיה 
אני, האח והקופסה השחורה 
 
 השנה של הריאליטי, אבל לא רק. שנה סוף    צילום: אילוסטרציה יח``צ קשת, ערוץ 10    
תעשיה |
 
אופיר בר-זהר, Themarker

2008 היתה השנה הגדולה של הריאליטי, שגרף את שיעורי צפייה הגבוהים ביותר והותיר את שאר הז'אנרים מאחור. קשת שוב הוכיחה את כוחה אל מול הזכיינות האחרות. חדשות ערוץ 10 הפגינו התאוששות, וכולנו בילינו יותר זמן מול המסך הקטן. שנה סוף

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הנציגה היחידה של ערוץ 10 בעשירייה. "הישרדות"
 הנציגה היחידה של ערוץ 10 בעשירייה. "הישרדות" 
 צילום: ערוץ 10 
 
2008 היתה השנה הגדולה של הריאליטי. מתוך עשר התוכניות הנצפות ביותר, חמש עסקו בחייהם של אנשים אמיתיים. זו היתה גם שוב השנה של קשת, שהמשיכה להוביל בבטחה את השוק, עם שלוש התוכניות המובילות ושבע תוכניות בעשירייה הראשונה.

המותגים החזקים והוותיקים של רשת, "כלבוטק" ו"החיים זה לא הכל", פעלו לטובתה גם ב-2008 וגרפו נתוני צפייה נאים. ערוץ 10 נהנה מהצלחת העונה הראשונה של "הישרדות", וימים יגידו אם העונה הנוכחית תצליח לשחזר את נתוני הרייטינג וההד הציבורי.

התוכנית הנצפית ביותר ב-2008 היתה הריאליטי "האח הגדול" של קשת, שזכתה לממוצע צפייה של 31.7% (הנתונים מתייחסים לאוכלוסייה היהודית בלבד). במקום השני התברגה תוכנית הסאטירה "ארץ נהדרת" עם ממוצע צפייה של 29.9%. את השלישייה המובילה סוגרת קשת עם "כוכב נולד 6", שזכתה בצפייה ממוצעת של 27.2%.

במקום הרביעי מדורגת הנציגה היחידה של ערוץ 10 בעשירייה, "הישרדות - האיים הקריביים", שגרפה שיעור צפייה של 25.7%. העונה החדשה של "הישרדות" לא נכללת ברשימה משום שעדיין לא שודרו שלוש תוכניות ממנה, שהן סף הכניסה למדד התוכניות הנצפות. במקום החמישי מופיעה תוכנית נוספת של קשת, תחרות הכישרונות "נולד לרקוד", עם 24.8%. אחריה מדורגות שתי העונות של התוכנית "עובדה": זו של 2008 במקום השישי עם 23.1%, וזו של 2009 במקום השביעי עם 22.6%.

תוכנית התחקירים "כלבוטק", המדורגת שמינית עם רייטינג ממוצע של 22.3%, היא הנציגה הראשונה של רשת ברשימה. במקום התשיעי דורגה תוכנית ריאליטי נוספת של קשת, "המטבח", עם רייטינג ממוצע של 22.1%. את הטבלה סוגרת "החיים זה לא הכל" עם 21.9% צפייה. בסך הכל הכניסה קשת שבע תוכניות לרשימה, רשת הכניסה לרשימה שתי תוכניות, וערוץ 10 - תוכנית אחת.
 

מלחמת הזכייניות: קשת וערוץ 10 מתחזקות, רשת בירידה

לא התאוששה. "מפרץ האהבה" של רשת
 לא התאוששה. "מפרץ האהבה" של רשת 
 צילום: אילוסטרציה יח"צ 
 
שתי זכייניות רשמו עלייה בנתוני הצפייה בהן ב-2008 בעוד אחת מהן ירדה - כך עולה מנתוני הרייטינג של שנת 2008. ערוץ 10 התחזק בכ-19% - הערוץ שיפר את ממוצע הצפייה מ-7.9% ב-2007 ל-9.4% השנה. גם קשת רשמה התחזקות ב-2008, ושיפרה את ממוצע הצפייה מ-17.8% ל-19.9% - עלייה של כ-12%.

לזכיינית רשת היתה 2008 טובה פחות: היא עדיין לא הצליחה להתאושש מהמעבר לארבעה ימי שידור וירדה בכ-11% - מ-17.4% ב-2007 ל-15.4% השנה. ימי הצפייה החזקים ביותר בערוץ 2 הם של קשת - ראשון ושלישי - שבהם ממוצע הצפייה הוא 18.5% ויותר. בערוץ 10 התמונה הפוכה: ימי השידור החזקים ביותר הם רביעי, חמישי ושבת.
 

221 דקות טלוויזיה ביום

 
ב-2008 בילינו יותר זמן מול הטלוויזיה: מנתוני הוועדה למדרוג, המודדת את נתוני הרייטינג, עולה כי משך הצפייה הממוצע לאדם היה 220.9 דקות ביום - כלומר, יותר מ-3.5 שעות. מדובר בעלייה של כעשר דקות לעומת ב-2007, שבה בילה הישראלי הממוצע מול המסך "רק" 211.2 דקות.

העלייה ההדרגתית בזמן הצפייה נמשכת מ-2002, אז הסתכם זמן הצפייה הממוצע ב-183 דקות ביום. עם זאת, העלייה שחלה ב-2008 היא החדה ביותר בשנים האחרונות. "מגמה זו עולה בקנה אחד עם המגמה העולמית של התחזקות הטלוויזיה בפרספקטיווה גלובלית", אומרת מנכ"לית הוועדה למדרוג ד"ר יפעת בן חי-שגב.

בניגוד למגמה הגלובלית - שמצביעה על צפייה ביותר ערוצי נישה על חשבון ערוצי הברודקאסט (דוגמת 2 ו-10), בישראל המגמה הפוכה: זמן הצפייה בערוצים אלה כמעט לא השתנה ב-2008. ב-2007 היתה הצפייה הממוצעת בברודקאסט 66.1 דקות ביום, וב-2008 - 66.5 דקות.
 
 

הטכנולוגיות: יותר VOD ומחשב

ב-2008 יותר אנשים בחרו לצפות בתוכני טלוויזיה דווקא באמצעות המחשב. מסקר של ועדת המדרוג עולה כי כ-67% ממשקי הבית בעלי מחשב צפו השנה באמצעותו בתוכניות טלוויזיה - זאת לעומת 12.5% בלבד מבעלי המחשב שטענו כך ב-2005.

אמצעי מדיה נוסף שהפגין התחזקות הוא נגן ה-DVD: שיעור משקי הבית שמחזיקים במכשיר זה עלה מ-58.4% ב-2005 - ל-75.5% ב-2008.

גם במספר ה-DVR, המאפשרים צפייה דחויה (HOT VOD מג'יק, yes max) נרשמה עלייה, כששיעור משקי הבית המשתמשים בשירותים אלה עלה מ-17.7% ב-2006 ל-25.6% ב-2008.

מנכ"לית הוועדה למדרוג, ד"ר יפעת בן חי-שגב, מציינת בהקשר זה כי הז'אנרים הפופולריים בצפייה הדחויה הם בעיקר סרטים, דרמות וסדרות למיניהן, שנעדרים ממד אקטואלי. הצפייה בתוכניות ריאליטי, משדרי חדשות וספורט באמצעים אלה היא פחותה.
 

המשדרים המובילים: הניצחון הגדול של הספורט

טבלת המשדרים הנצפים ב-2008 נכבשה על ידי תוכניות הספורט. במקום הראשון מודרג משחקה של מכבי תל אביב נגד צסק"א בגמר היורוליג עם רייטינג של 32.1% (באוכלוסייה היהודית), ששודר בערוץ 10.

טבלת המשדרים מתייחסת לתוכניות שהופיעו באופן חד-פעמי, ולא כחלק מסדרה ארוכה. במקום השני בטבלה מדורגת התוכנית "ריטה מדברת על הכל", ובהמשך משדרי ספורט נוספים, כמו גמר ליגת האלופות בכדורגל בין מנצ'סטר יונייטד לצ'לסי - שאותה אימן אברם גרנט; גמר גביע היורו במשחק בין גרמניה לספרד; וטקס הפתיחה של אולימפיאדת בייג'ין. תוכנית נוספת שנכנסה לרשימה היא קדם האירוזוויזיון, שהגיע למקום התשיעי עם רייטינג של 26.6%.
 

מהדורות החדשות: סוף שבוע 10

ספג ירידה של 7%. "אולפן שישי" של יאיר לפיד
 ספג ירידה של 7%. "אולפן שישי" של יאיר לפיד 
 צילום: יח"צ רשת 
 
מהדורות החדשות של ערוץ 10 אומנם עדיין זוכות לרייטינג נמוך באופן משמעותי מזה של המתחרים בערוץ 2, אך הן מסיימות את ב-2008 במגמת עלייה. השיפור מורגש בעיקר בחדשות, שנהנו מעלייה של כ-64% לעומת השנה הקודמת - לרייטינג ממוצע של 9.5%. "שישי עם שלח ודרוקר" רשמה עלייה של כ-15% ל-6.8% ב-2008.

מגמת השיפור ככל הנראה מצביעה על כך שערוץ 10 מצליח להתמודד טוב יותר מול זכיינית ערוץ 2 רשת ולנגוס בשיעור הצפייה בה - ומצליח פחות כשמדובר בקשת. בחדשות אמצע השבוע של הערוץ נרשמה עלייה של 3% בלבד.

"אולפן שישי" של ערוץ 2, בהנחיית יאיר לפיד, ספג ירידה של 7%, וגם ב"חדשות השבת" נרשם כרסום של כ-9% ב-2008. בצפייה בחדשות אמצע השבוע של הערוץ נרשם שיפור מינורי של 5%. ב"מבט" של הערוץ הראשון כמעט ללא שינוי שיעור הרייטינג - 6.7% ב-2007 לעומת 6.6% ב-2008.

עוד בתעשייה
 
 
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by