בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תקשורת 
נס על חלב 
 
 פוטנציאל לשיפור עמדות. המשבר הכלכלי    צילום: אילוסטרציה    
תקשורת |
 
דוד ורטהיים

בעוד במערכות האינטרנט והעיתונים, במשרדי הפרסום ובבתים, כולם חרדים מהאפשרות שהם הבאים בתור, ישנם כמה איים בזרם בהם הכל רגוע, ואחרים שאפילו מצליחים להפוך את הלימון ללימונדה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
יכנסו לנעלי המפוטרים בגל הראשון. בוקי נאה, ידיעות אחרונות
 יכנסו לנעלי המפוטרים בגל הראשון. בוקי נאה, ידיעות אחרונות 
 צילום: רוני שיצר 
 
במערכות העיתונים הלחץ גובר, כמות קורות החיים על שולחנם של העורכים נערמת והתחושה הכללית של מרבית העובדים נעה בין השלמה עם הידיעה שבטווח הקרוב קידום או העלאת שכר ככל הנראה לא יהיו, לבין הפחד המתמיד להיות מוחלפים בצעירים או "זולים" מהם. אותו פחד, המאפיין כל ארגון בתקופת משבר, תקף כידוע שבעתיים כשמדובר בתחומי התקשורת שלא נהנו מעודף תקציבי גם לפניו, אולם גם בתוכו יש את אלו שמצליחים איכשהו להסתדר, או בשפה העסקית - להפוך את המשבר להזדמנות. זה יכול להיות לטובת שדרוג אישי מקצועי, ובמקרים מיוחדים, עשוי להגיע אפילו לעליה בשכר.

על פי ההערכות בעיתונים הגדולים, ההזדמנות הגדולה ביותר נפתחה בפני אלו שיצליחו להכנס לנעליהם הגדולות של הבכירים שפוטרו בגל הפיטורים הראשון או לסנדליהם של כתבים ועורכים ותיקים ומוכרים פחות, שהגיעו להסכם ג'נטלמני עם מעסיקיהם על עזיבה. "ברגע שעוזבים את עיתונאים על רקע שכר ולא כי הם היו כיס שומן", אומרים שם, "זו בדיוק ההזדמנות של אחרים במערכת או מחוצה לה לשפר עמדות בתנאים פחות מחמיאים ולהגיד תודה, מה שבעתיד יוכל להתברר כצעד אסטרטגי מעולה".
 

שיקשוק ההון

 
גם בפני עובדי העיתונות הכלכלית מתברר, נפתחו מספר דלתות אופטימיות עם התחייה המחודשת שקבלו עם פרוץ המשבר. אותה עיתונות שלמרות הפיטורים (גלובס), ההאטה בצמיחה (דה מרקר), והירידה המאסיבית ברווחים מפרסום, שניזון בעיקר מבתי הההשקעות העוסקים כעת בליקוק פצעים, ניכרת בה תכונת גיוס כמוה לא נראתה שנים. ובמילים אחרות, העליה בטראפיק ובתפוצה של אתרי הכלכלה הגדולים בתוספת המאבק בניהם בעיקר על התוכן, הצמיחו צמאון הולך וגובר לתכנים חדשים עם רעב שרק מתגבר למצרך הנדיר העונה לשם "כתבי שוק ההון".

הקושי לאתר כתבים מנוסים הבקיאים בנושאים כלכליים ובבורסה בפרט מתברר, הנו רב גם בימי שגרה. הסיבות לכך מגוונות, בין אם משום שמי שבקיא בתחומים הללו פשוט עוסק בהם באופנים שונים בפועל, ובין אם בגלל ש"מי שיכול להיות כלכלן או מבין משהו בכסף ירצה להרוויח את המשכורות המוצעות בעיתונות?", כפי שאומר כתב בתחום באחד היומונים הכלכליים. "אולם", מוסיף אותו כתב, "הכתבים הכלכליים נהנים בימי המשבר הנוכחי מפריחה. הם מקבלים הפניות מהשער, מייצרים יותר כותרות ובכלל מקבלים בולטות חסרת תקדים. תחשוב שבפעם האחרונה שהיה משבר כזה, לפחות על פי מה שאותם עיתונים כותבים, הם לא עוד לא נולדו. זו בדיוק הסיבה שהם אמנם סובלים מלחץ בעבודה, אבל יכולים לישון בשקט. הם לא יהיו הראשונים לעוף בגל הבא".
 

כוכבים נופלים

לכוכבים עדיין מאירה השמש. פרידמן
 לכוכבים עדיין מאירה השמש. פרידמן 
 צילום: יח"צ 
 
גם על ענף הפרסום כאמור, המשבר לא פסח. "הלחץ מורגש היטב, גם בכמות הפניות וגם באופי הפונים שמוכנים יותר מתמיד להתפשר, העיקר למצוא עבודה", אומר גינגי פרידמן מבעלי חברת ADMAN המקבצת את משרות הדרושים בתחומי הפרסום. פרידמן אומד את העלייה בשיעור קורות החיים המגיעים אליו מדי יום בכ-30% מאז תחילת המשבר, ומגלה תופעה נוספת. "מעבר לעלייה המשמעותית בכמות קורה כאן דבר מעניין מאד והפוך לחלוטין ממצבי שגרה, במיוחד בתחומי הפרסום הנחשבים כר פורה לפרילנסרים. מתברר שישנה מגמה חדשה בה הרבה רוצים לחזור ולעבוד כשכירים, ולו מפני שכשכיר, היכולת לפגוע בך, עד כמה שזה נשמע אבסורדי, עדיין נמוכה יותר".

עם זאת גם בענף הזוהר מכולם, יש מי שמצליח להנפיק רווח מהמצב. "חשוב לזכור", אומר פרידמן, "שבעולם הפרסום גל הפיטורים הנוכחי כולל בעיקר שני סוגי עובדים: מצד אחד – הכוכבים, ומצד שני – הבינוניים שהבוסים שלהם פשוט תופסים טרמפ על המשבר ונפטרים מהם. לקבוצה השנייה אין ממש מה לעשות חוץ מלהתפלל ולחכות להזדמנות שדרוג", הוא אומר, "אבל הקבוצה הראשונה מקבלת הזדמנות בעיקר ממשרדי פרסום מהעשירייה השנייה, שבימים כתיקונם לא מצליחים לסחוף אליהם טאלנטים, להצטרף ולו באופן חלקי כשותפים. מדובר בסוג של מצנח זהב במקום תלוש משכורת גבוה, דבר שלפני המשבר אותם כוכבים אפילו לא היו בוחנים ושעבורם המשפט 'הנוחות היא אויב ההתקדמות' היתה דרך חיים".
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by