בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תעשייה 
קטן עלינו 
 
 היסטוריה בדקה ומתי נתנשק. פייפר פורמט     צילום: ערוץ 10    
תעשייה |
 
דוד ורטהיים

שוב זה קורה: הפקה ישראלית שלא בילתה אפילו דקת שידור אחת באוויר המזרח תיכוני, לא רואה ממטר את הזכייניות ומכוונת ישירות לחו"ל. היוצרים והמפיקים כבר למדו, אנחנו מתרגלים: פייפר פורמט

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
נמכרה ישר לחו"ל.  "סרט בדקה"
 נמכרה ישר לחו"ל. "סרט בדקה" 
 צילום: מתוך "סרט בדקה" 
 
בית "ארצה הפקות", ("פובידיליה", "אפס בהתנהגות" שעולה בקרוב ברשת ו"הנרגנים" שנמצא בימים אלו בשלבי הפקת סדרת ההמשך- "הנרגנות"), מכרו פורמט נוסף לרשת Fox International, רשת ההפצה הבינלאומית של Fox. המדובר הוא בפורמט "היסטוריה בדקה", פורמט ההמשך לסדרת האנימציה "סרט בדקה", המתמצתת את מיטב פרקי ההיסטוריה החשובים מכל הזמנים.

אלו לא הפורמטים הראשונים של החברה שהצליחו לפלס את דרכם אל רחבי העולם. כך עשו גם שורת סרטונים קומיים קצרים, אשר מותאמים להרגלי הצפייה בסלולר ובאינטרנט כמו: "דע את האויב", סרטונים בהם לומדים גברים ונשים להתמודד עם מצבים בין המינים אשר נראים נטולי מוצא, ו"מאחורי החדשות", סרטונים אשר מביאים לצופה את החדשות המפתיעות ואף אלו שלא יאמנו מרחבי העולם.

חברת "ארצה הפקות" נוסדה בשנת 2006 על ידי שלושת השותפים: שי אינס, אשר בעברו עבד בקשת, מוזיקה 24 ואף היה שותף בניהול חברת ההפקות "מטר פלוס", ואנשי התוכן גיא בהר ועמיר גולן. שי אינס, מנכ"ל "ארצה הפקות" אמר היום כי “הייחוד של ארצה הפקות הנו היכולת לפתח ולהפיק תכנים לכל הפלטפורמות: טלוויזיה, קולנוע, אינטרנט וסלולר. אנו מאד שמחים על שיתוף הפעולה המתמשך עם Fox International, ובמיוחד על הניסיון המשותף לפתח תכנים ייחודים לפלטפורמות מתקדמות ברחבי העולם".
 

"מקום לדאגה"? לא בישראל

נמכרה לפני שבילתה דקה באוויר הישראלי. "נקמת המחוננים"
 נמכרה לפני שבילתה דקה באוויר הישראלי. "נקמת המחוננים" 
 צילום: ערוץ 10 
 
הפורמטים הישראלים קורצים לאמריקאים, זאת כבר עובדה שהסיבות לה ידועות ורבות: החל מהיותם יצירתיים ועד לסיבה התקציבית (בעלות פרק של תוכנית אמריקאית עושים פה עונה שלמה ואף יותר). אז רובנו יודעים על ב"טיפול", "מחפשים אהבה", "האקס המיתולוגי", "מרחק נגיעה" ועוד, אבל יש לא מעט פורמטים ישראלים נוספים שנמכרו בהצלחה לחו"ל, אפילו מבלי ששידרו ולו דקה אחת בארץ.

מי שסימן ראשון את ההצלחה החדשה היה ערוץ 10, שפיתח בשנים האחרונות במטרה מוצהרת סדרות המיועדות למכירה בחו"ל, "נקמת המחוננים" (Revenge of the Geeks בלעז), היא האחרונה בהן. הפורמט המקורי הזה, שפותח עבור הערוץ על ידי "ארמוזה פורמטס הפקות" הגיע להישג חסר תקדים בפסטיבל מיפ 2007 כאשר נמכר ללמעלה מ - 10 מדינות בניהן ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, צרפת, הולנד, ספרד ועוד, זאת כאשר על סמך שמונה פרקים ערוכים, ולפני שהסדרה כאמור בלתה דקה באוויר הישראלי. על פי ההערכות הצלחת הפורמט נבעה מכך שהוא צפה נכונה את עליית טרנד הילדים בפריים טיים. בעלת הזכויות על הפורמט "ארמוזה פורמטס הפקות" אגב, קמה רק לפני שלוש וחצי שנים והחליטה באופן אסטרטגי להתמקד אך ורק בהפצה ובפיתוח של פורמטים לשוק הבינלאומי. במילים אחרות, השוק הישראלי כלל לא היה פקטור בעניין.

גם "מקום לדאגה" נהנתה מאפיל בחו"ל עוד טרם שודרה בארץ ומבלי שהחברה יצאה איתה בהשקה רשמית, אך על פי ההפקה כבר במקומות הבודדים שהיא שודרה, היא זכתה להצלחה שיווקית ולעניין רב.
 
 

רוצים להיות היי-טק

 
תעשיית הטלוויזיה המקומית שונה לדוגמא מעולם ההיי-טק, לאו דווקא משום ההצלחה אלא משום שרוב הפורמטים שאנו רואים בטלוויזיה בערוצי הברודקאסט הם פורמטים קנויים, ורק לאחרונה החלה התעשייה הישראלית, במשולב עם תעשיית הקולנוע, להפיק סדרות בעלות קריאטייביות תוך הסתמכות על "הראש היהודי" הידוע יותר כמזוהה עם עולם המחשבים. אם מוציאים שוב מכלל חשבון את ההצלחות הנודעות ביותר כמו "הכספת" ו"היורש", שישראל היתה עבורן שפן ניסיונות, "מתי נתנשק" של דלית קאהן לדוגמא, פרצה דרך כשנמכרה לאיטליה כפורמט על הנייר (פייפר פורמט).

גם ל JCS הפקות יש היסטוריה של פורמטים מקוריים שזכו להצלחה בינלאומית. "החבילה", פורמט תיעודי מקורי, נמכר לשמונה מדינות (גרמניה, אוסטרליה, הולנד, יוון, פולין ועוד) וזכה להצלחה גדולה בחו"ל אף יותר מאשר בארץ. בישראל, שודרה עונה אחת של הסדרה, בזמן שביוון, לדוגמא, כבר עובדים על הפקת העונה השלישית.
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by