בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תעשייה 
ראש פינה הייטס 
 
 תופסים ראש. מצליח ושילון בפסטיבל הקודם    צילום: עופר בלנק    
תעשייה |
 
דוד ורטהיים

פסטיבל ראש פינה התשיעי רוצה להחזיר את היוקרה שאבדה ולנו זה עולה ביוקר: מחיר הכרטיסים בשמיים והאנגלית השתלטה אפילו על האתר. מנגד, האורחים מחו"ל דווקא סגרו דיל טוב. סוגה עילית או מיפ לעניים? תופסים Rosh

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לפני שבוע חשף פסטיבל ראש פינה התשיעי את לוח האירועים שלו תחת עיבוי וחיזוק פאנל של ראשי התעשייה ועם שריון בולט למה שמכונה בפי מארגניו "האופרציה החדשה", או בפי העם-תעשיית הפרסום הבינלאומית. אם זה לא היה ברור, הפסטיבל, שייפתח ב- 6 בנובמבר ויימשך עד ה-8 בנובמבר, יתקיים בסימן הקשר בין הפרסום הדיגיטאלי למדיה ולטלוויזיה. הפסטיבל, שהחל לפני כתשע שנים כ"חלום מטושטש על מקום הידברות לבכירי התעשייה, רחוק מחדרי הישיבות, ועדה הכלכלה של הכנסת ומסדרונות בית המשפט" (כפי שכתוב באתר המארגנים), הפך עם הזמן למפגש החברים השנתי מהברנז'ה, אך לא ניתן להימלט מהעובדה שבשנים האחרונות הוא איבד גובה ונשען בעיקר על המינגלינג הידוע, מה שגם נותר בספק. כותרת מעניינת? הודעה חשובה? חפשו בפורום קיסריה או בועידת גלובס לעסקים. כאן ההיי וביי מדברים ולאנשי תקשורת מסתבר, יש מעט מאד לומר כשהם מצטופפים אחד עם השני.

הפסטיבל הקודם, למרות הכחשות גורפות של מארגניו, קבע שיא שלילי של נוכחות, והטביע את חותמו בעיקר סביב סוגית מי שלא היה בו (אבי ניר), עדות אילמת לגסיסה אפשרית של המוסד. אולם השנה החליטו מארגני הפסטיבל לנסות ולאושש את הדימוי הבעייתי ולהלחם בעצלנות הברנז'אית הפרובנציאלית ולתפוס ראש קצת אחר. בראש הזה המחיר קפץ פי שניים, הדמויות המובילות הן בינלאומיות והעברית הפכה לשפה זרה. מה לא עושים כדי לדגדג את בלוטות הטעם הכהות של התעשייה הישראלית ולהרוויח על הדרך גם הכרה בינלאומית וגם חסויות בהיקף יוצא דופן. לזכותם של המארגנים יאמר שבסיפור הזה, גם העיתונאים המסקרים לא מקבלים יחס שונה או זוכים להנחה.
 

הכל כלול, גם האנגלית

עם הפנים לחו"ל. אתר הפסטיבל
 עם הפנים לחו"ל. אתר הפסטיבל  
 צילום: צילומסך אתר הפסטיבל 
 
ארגון הפסטיבל נעשה מתחילת דרכו על ידי חברת תיא תקשורת שרשמה את הפסטיבל הראשון כעמותה ללא מטרות רווח. על פי מארגניו, עד היום מקורו התקציבי הוא נותני החסויות וזאת גם הסיבה שמחיר הההשתתפות בו בשנים קודמות היו סבירים ונעו סביב 100-300 ₪ לכל ימי האירוע. השנה כאמור, מישהו החליט שזה מעט מידי ועל כן הוחלט בהנהלת הפסטיבל להעלות את מחיר ההשתתפות בו ללא פחות מ-750 ₪. בהודעה לעיתונות שפרסמה החברה לפני ימים אחדים הציעה ההנהלה גם אפשרות חסכון קלה. "הכרטיסים יימכרו השנה ב-2 מסלולים", נכתב בה, "מסלול כנס הטלוויזיה ומסלול כנס הדיגיטל. מחיר כרטיס בכל מסלול יעמוד על 490 שקלים. מחירו של כרטיס משולב ל-2 המסלולים יעמוד על 750 שקלים". לממהרים הציעו המארגנים אפילו הנחה נוספת, של 20% ל-500 המשתתפים הראשונים.

חישוב פשוט של עלות ההשתתפות בפסטיבל מעלה תמיהות רבות לגבי המחיר אותו צריך לשלם עבור התחככות באור היקרות. אם לוקחים בחשבון לינה בצימר פשוט שמחירו סביב 1500₪ לשני לילות, ארוחות (שלא נכללות בכרטיס ההשתתפות) מגיעים לעלות של 3000 ₪, וזה עוד לפני הוספת מחיר הנסיעות ואובדן ימי העבודה. יקר, אפילו בשביל מינגלינג, או כמו שאומר מקור בכיר (אך כנראה לא מספיק) בתעשייה, שכבר תפס ראש בכמה פסטיבלים: "בשביל לראות את אבי ניר או את אילנה דיין, אפשר גם לנסוע לרמת החי"ל, גם ליהנות מסטייק טוב באוונגארד וגם לחזור בעודף ממאתיים בלי בלבולי שכל מיותרים".
 

מספר שיא של חסויות

קודקודים מחדדים עניין. פסטיבל ראש פינה 2007
 קודקודים מחדדים עניין. פסטיבל ראש פינה 2007 
 צילום: עופר בלנק 
 
עלות ההשתתפות בפסטיבל מעלה גם את הגבה השנייה, כשמתבוננים ברשימת נותני החסויות של הפסטיבל המתקרב. לעומת שנים קודמות בהם קבוצת IDB הייתה נותנת החסות העיקרית, השנה מתברר הפקת האירוע הצליחה לגייס רשימת ספונסרים נדיבה, שעל פי מקורות לא ממש התקשתה להשתכנע לשלם את המחיר. מיקרוסופט, קבוצת "הארץ דה מרקר", מקאן אריקסון (שגם הפיק עבור הפסטיבל את הקמפיין), מפעל הפיס, סלקום, בנק הפועלים, flix (שגם ישדר את הפאנלים מהאירוע), Nescafe, פרבדה מדיה וכמובן קבוצת IDB, שממשיכה להיות נותנת החסות העיקרית. אז מה הסיבה שעדיין מחירי הכרטיסים כל כך יקרים? על פי גורם המעורה במתרחש הסיבה היא בכלל "המיצוב". במילים אחרות, מארגני הפסטיבל חשבו כיצד ניתן להעלות את קרנו של הפסטיבל בעיני התעשייה בארץ אך חשוב יותר, בעיני זו שבחו"ל, והחליטו שעמותה או לא, אירוע יוקרתי חייב להיתמך במחירים הולמים. על פי אותו גורם, "הפסטיבל השנה יהיה הרבה יותר גרנדיוזי, תשכחו מהתקבצות של דוגמגישים סוג ג' בפינות קפה. הפעם יגיעו הרבה אנשים מחו"ל בגלל הנושא של הדיגיטל ואנחנו מתכוונים להיערך לעניין בהתאם".

הקריצה המסוגננת לחו"ל מתחילה הרבה לפני החסויות והפאנלים, באתר האינטרנט של הפסטיבל. בעוד שאפילו אתר האינטרנט של ועידת המדיה של דה מרקר או של פורום קיסריה, פונים לאישים בחו"ל אך זוכרים שרגליהם נטועות (עדיין) בארץ, בראש פינה מתברר, הראש כבר בעננים. אתר האינטרנט המלוטש, שמכיל את כל שמות חברי ומנחי הפאנלים, מגיא פינס ויוסי ורשבסקי ועד דוד קמינץ, ורון איילון, מוצג בשפה האנגלית בלבד, ללא שום אפשרות בחירה בשפה נוספת. חו"ל כבר כאן, כבר אמרנו?
 
 

החזון: מיפ במזרח התיכון

 
פסטיבל ראש פינה אם כן, שהחל כמפגש ברנז'אי ל'תעשייה', הפך בעצמו לתעשייה, וגם הפאנלים שמתכננים מארגניו, בהתאם. לצורך הנחיית הדיונים השונים נוסח "מאקו-רה עם האינטרוויזיה?", "המפץ הגדול – טלוויזיה של מתאבדים", "תוכניות המציאות במבחן "הפוליגרף", "האח הגדול – סוד ההצלחה", נבחרו מיטב הפנים והשמות בעולם התקשורת, העיתונות והמדיה. אולם בין כל אלו מסתתר פאנל מעניין תחת הכותרת "הפורמטים המצליחים של 2010 – וירג'יניה מוסלר (the WIT) , מהדוברות המרכזיות של פסטיבל מי"פ תציג בראש פינה את הפורמטים והתוכניות המדוברות ביותר שפרצו השנה ברחבי העולם".

על פי ההערכות העניין לא מקרי. אחת המטרות העיקריות בפסטיבל היוקרתי הוא לבסס את החזון החדש של מארגניו ליצירת מעין פסטיבל מי"פ בלבנט. או כמו שמגדיר זאת גורם בכיר בתעשייה, "לייצר דיאלוג בונה של שיתופי פעולה בינלאומיים, של קניינות ושל אפשרויות פרסום". זאת גם הסיבה שלמרות שבארץ מחירי הכרטיסים כה גבוהים, אנשי מפתח מתעשיית הפרסום הבינלאומית יגיעו לעומתם בחינם, על חשבון הנהלת הפסטיבל. אבל על פי אותו גורם "עד שהחזון יתממש צריך גם אנשים, ועם מחירים כאלו לא ברור אם מעבר למשתתפי הפאנלים, רבים יוכלו להגיע אליו". על פי מארגני הפסטיבל "מדובר בקשקוש. הדימוי של הפסטיבל לא ירד אלא עלה". לגבי מחירי הכרטיסים אומרים בהפקה כי "מדובר באופרציה ענקית שעולה המון כסף וצריך לממן אותה".

תגובת הנהלת תיא תקשורת ופסטיבל ראש פינה: "פסטיבל ראש פינה עומד השנה בסימן המפגש בין תוכן לטכנולוגיה. בניגוד לפסטיבל מיפ בקאן שהוא מקום למכירת וקניית תוכן, פסטיבל ראש פינה מיועד להעשרה מקצועית, ללימוד, הרחבת אופקים ויצירת מפגשים בלתי פורמלים.

אכן, עבר השנה הפסטיבל תהליך ריענון משמעותי שנולד מההכרה של תיא תקשורת, היוזמת ומיסדת של הפסטיבל, שתעשיית התוכן נמצאת בתהליך הרחבה משמעותי לתוך העולם הדיגיטלי והטלביזיה היא כבר לא המדיום היחידי של צריכת התוכן. כחלק מזליגת המסכים הזו, התעשייה נעשתה יותר גלובלית ותיא תקשורת הגיבה בהפיכת הפטיבל לבינלאומי במהותו. השינוים הפורמלים, האתר באנגלית שבאנגלית וכו', משקפים את הבינלאומיות הזו.

למען הסר ספק, יצויין, שמכירת הכרטיסים בעליה מתמדת ושבשנה שעברה נמכרו מספר שיא של כרטיסים. מכירת הכרטיסים לפסטיבל השנה נמצאת בעיצומה, וכל הסימנים מעידים על כך, כי קצב המכירה גבוה מבשנים עברו.

תהליך הרענון של הפסטיבל כרוך בעלויות רבות. הפסטיבל השקיע בהבאת הרבה אורחים חשובים מחו"ל, יצירת חללים נוספים ושדרוג כללי של חווית המבקר בפסטיבל. על אף החסויות הרבות, ומחיר הכרטיסים הגבוה, עתיד הפטיבל השנה להסתים בגרעון של למעלה מ500,000 ש"ח שיכוסה ע"י תיא תקשורת כחלק מתרומתה לתעשיית המדיה ולגליל".
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by