בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תעשייה 
שפשוף נעים?  
 
 חג במעגלים. אסקימו לימון ש.ח    צילום: כרזת הסרט ``שפשוף נעים``    
תעשייה |
 
דוד ורטהיים

אסקימו לימון (ש.ח), עינת שרוף (ש.ח) ו"המצעד הגדול של ישראל" (שוב ש.ח) הן המתנות שהעניקו לנו הזכייניות לשנה החדשה. האם עונת החגים הפכה סופית לארון הקבורה של הרייטינג או שיש עוד תקווה? תלוי את מי שואלים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
משהו שרוף פה. עוד הפקת מקור לחג
 משהו שרוף פה. עוד הפקת מקור לחג 
 צילום: עטיפת התקליט של עינת שרוף 
 
שנים שסעודת החג הטלוויזיונית לא נראתה עגומה כל כך. בעוד שביום העצמאות או סתם ביום סגריר הזכייניות טורחות בצורה זו או אחרת לנצל את אווירת החג ולעיתים אף למנף אותה ולהשיג תוצאות נאות, בשנים האחרונות נדמה כי הן ויתרו על החגים סופית. התירוצים ידועים וצפויים כמעט כמו לוח המשדרים: רוב האנשים בחו"ל, בפקקים או אצל המשפחה והדבר האחרון שהם מעוניינים לעשות בערב החג הוא לצפות בטלוויזיה. לכל אלו מתווספים כמובן הטיעונים הנדושים על האוכלוסיה הדתית, הבלתי מפוענחת עד הסוף ועל הרצון לכבדה. והתוצאה? תרדמת מתמשכת ומביכה של שידורים חוזרים, לעיתים בפעם השלישית והרביעית, של אסקימו לימון (ש.ח), עינת שרוף ו"המצעד הגדול של ישראל" (שוב ש.ח). אז מה בחרו לשדר לנו בפריים טיים של ערב החג הערוצים השונים והאם התפיסה, ש"בחגים לא אוהבים לראות טלוויזיה", נכונה? תלוי את מי שואלים. האם היא עומדת בכללי הרשות השנייה באשר לתוכניות "מיוחדות" לחגים? כאן התשובות כבר יותר מורכבות.
 

שום פלפל, כלום רייטינג

 
הערוץ השני (קשת) בחר לשדר ערב החג (ב') שורה של "להיטים" שדופים עד כדי איון מוחלט: בין 19.05 ל-20.00 נהנו צופי הערוץ הנצפה בישראל משידור חוזר שני, של דרך האוכל, תחת הכותרת "כל הטעמים-המיטב". מיד לאחר מהדורת החדשות (הקצרה מהרגיל) המשיכו הצופים ששרדו את חלקו הראשון של הערב, ל"מצעד הגדול של ישראל". תיקון, שידור חוזר שלו. מיותר להגיד שמי ששרד אף אותו (בפעם השניה) יכל להתמכר לסרט הקולנוע "מכתבים לאמריקה". והאלטרנטיבה? בערוץ 10 הניחו שאם בערוץ השני יגישו תכנית בישול, שווה להציג חלופה נאה. ואכן, הערוץ הציג שתי תוכניות בישול באותה שעה בדיוק. "גידי גוב הולך לאכול" ו"מבשלים לשנה החדשה עם אידי ישראוביץ'". אף הם בשידור חוזר, למי שתהה. לאחר מהדורת חדשות קצרה אפילו משל המתחרה הגדול, בחרו בערוץ 10 להמר על שידור חוזר של "ערב הקולנוע הישראלי-חלק א'", ומיד אחריו "ראש השנה עם עינת שרוף", כן, כן, בשידור חוזר. ולמי שעייף אך נשאר ער למרות כל המחוות החוזרות ולא נכווה משרוף, ניתנה ההזדמנות לצפות בשידור חוזר נוסף של "אסקימו לימון-יוצאים קבוע".

ומה הציע הערוץ הראשון? דב אלבאום קיבל את השבת, למרות שכלל לא היה מדובר ביום שבת, ולאחר מכן, אדם ברוך ז"ל חיפש עבור הצופים הנבוכים (אולי מבדידות?) תשובה. בשידור חוזר, כבר מיותר לציין. כל אלו לא בלי הפסקה קצרה של תוכנית בישול נוספת, אחרי הכל מה יעשו חובבי הז'אנר ללא מתכון אחרון (אך משומש) לחג? בקיצור, שום הפקה מיוחדת לחג, שום תרבות יהודית (כזו שנוצרה במיוחד עבר ראש השנה הנוכחי), ושום ספיישל חגיגי, אפילו לא של גלית גוטמן מקבלת את השבת עם מירב מיכאלי בשיחת נשים. בעצם היה שום אחד, עם פלפל, שמן זית ומעט מאד רייטינג.
 

עשו לעצמכם ז'אנר לחג

ברוך, אבל חוזר. אדם ברוך ז"ל
 ברוך, אבל חוזר. אדם ברוך ז"ל 
 צילום: אביב חופי 
 
מעבר לשאלת הפרוגרמינג התמוה (גם אם מדובר בריטינג נמוך למה להבריח גם את אלו שצופים), ובאובדן כל רצון להתחרות (תוכניות בישול בשלושת הערוצים באותה שעה), נשאלת גם שאלת מגבלות החוק. כללי הרשות השנייה לעניין שידורי תוכניות בערבי החגים קובעים באופן מפורש: "בעל הזיכיון ישבץ בלוח התוכניות שלו תוכניות מהפקה מקומית העוסקת בהרחבה בימי חג, מועד, זיכרון או ציון ממלכתי, שבהם יבחר, שיהיה בהן כדי להעמיק את ידיעת הציבור ואת תודעתו לאותם ימים, שישודרו בין השעות 19:00 ו-24:00 באותם ימים או בימים שקודמים להם", וכמו כן, "בעל זיכיון יתאים את שידוריו בימי חג ומועד לאופי המקובל של ימים אלה".

Nana10 הרים את הכפפה ויצא לבדוק האם התוכניות עמדו בכללים הנוקשים. גם כאן מסתבר, התשובה הייתה צפויה עד כאב אלא אם כן מחשיבים את "האח הגדול", "אסקימו לימון שפשוף נעים" או את "ערב הקולנוע הישראלי" כהפקות מקור. בערוץ 10 אף הרחיקו לכת ושידרו סרט קולנוע נוסף, אף הוא בשידור חוזר. במילים אחרות, יש הפקות, אפילו ישראליות, רק מלפני עשרים שנה.
 
 

בובליל לא מסוכן

הרימו עוגן. "האח הגדול"
 הרימו עוגן. "האח הגדול" 
 צילום: אתר קשת 
 
הטענה הרווחת כאמור היא שחוסר ההשקעה הנו תוצאה של כמות צופים נמוכה יחסית בעונות החגים, אולם הבוקר רשמה הזכיינית קשת הפתעה מטעמה. דיירי הבית של "האח הגדול" אותגרו והתכנית בשלישי רשמה ירידה מתבקשת אך לא גורפת ל-18.6%. המשמעות? אולי בכל זאת החג ומוצאו יכולים להניב נתונים סבירים כשממש משתדלים? את ההוכחה הטובה ביותר מספקת קשת לעצמה. "לשם השוואה, ממוצע תכנית הפריים של א' ראש השנה רושמות בדרך כלל ממוצע של 10% - 14%", מדגישים בזכיינית. אם נזכרים במאמץ שהשקיעה 'קשת' בימי טרום "ארץ נהדרת" בניסיון להפוך את רצועת שישי החולנית לעוגן צמיחה, מבינים שמעגל הקסמים הזה ממשיך להסתובב ולזכייניות יש כנראה פחד עמום מלנסות. גורם בכיר בתעשייה טומן את הסיבה להעדפת הזכייניות את הנתון הסביר אך הבטוח של בובליל על פני הסיכון ביצירת ספיישל במילת הקסם התעשייתית-עוגן. "בעת שעונה של ארץ נהדרת או של האח הגדול מייצרת עוגן ודאי ולטווח הארוך, כשמדובר בספיישל לחג, אין שום עקביות ונאמנות של הצופה. מדובר בזבנג וגמרנו, או שלא", אומר אותו גורם, "הזכייניות מצידן, מעדיפות למחזר את החומרים הידועים בלי עודף ציפיות, וזה לא בלתי הגיוני", הוסיף.

מקשת נמסר בתגובה כי "הדגש בהנחיית הרשות השנייה הוא על המועד שנבחר ואנחנו בחרנו בסוכות כחג בו נשדר תכנית מיוחדת".

מערוץ 10 נמסר כי "אנו עומדים בכל המחויבויות ואפילו יותר. המחויבות על פי הכללים היא לשים תכנית אחת שמתייחסת לחג בערב החג ואחת בחג עצמו ובכל הדוח"ות האחרונים של הרשות ניתן לראות שהדבר בוצע במלואו". לגבי שיקולי השיבוץ נמסר כי "שיקולי הפרוגרמינג נבחנים בכל חג לגופו".

טרם התקבלה תגובת הערוץ הראשון.
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by