בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תקשורת 
תכנית ההתכנסות  
 
 ביבי? שולי. העניין הוא גלובס    צילום: יח``צ גלובס    
תקשורת |
 
דוד ורטהיים

הם מתכנסים במלונות פאר עם קייטרינג יוקרתי ומטרה אחת משותפת: לייצר כותרת. כנס החדשנות הסתיים, אבל כנס עולם הפרסום וה'אפי' בדרכם, וזה עוד לפני ועידת גלובס לעסקים, כנס המדיה וועידת התקשורת. אז איך הפכה ישראל למדינת המינגלינג הרשמית ולמה ההתכנסות (שוב) מסוכנת ליהודים?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עושים פאנלים. ועידת האינטרנט
 עושים פאנלים. ועידת האינטרנט   
אמש ננעל כנס החדשנות של דה מרקר. לא ברור אילו חידושים יצאו משם אבל דבר אחד בטוח, בקיום הכנס לא היה שום חידוש. במילים אחרות, עזבו אתכם מחתונות, התעשייה המשגשגת האמיתית שייכת דווקא ל"תעשייה". כבר לפני מספר שנים גילו העיתונים כי האפיק המכניס החדש איננו הפרסום (שנמצא בירידה), ובטח שלא מכירת מנויים (המשרתת בעיקר את גופי התקשורת מול המפרסמים ואינה רווחית כשלעצמה). התגלית הגדולה יובאה דווקא מחו"ל ולמכרה הזהב הנוכחי קוראים "כנסים" או "ועידות". וכצפוי במחוזותינו, מרגע שהאופציה עלתה, ההשתוללות לא נפסקת.

עלעול אקראי במוסף דה מרקר מגלה לא פחות מ- 3 כנסים שעורך העיתון בימים אלו. תקציר? כנס החדשנות (שננעל), כנס לכבודו של מארק יוז (הגורו של עולם השיווק), כנס מעלה 2008 (מנהיגים לוקחים אחריות חברתית, בהילטון, מיותר לציין). גם מקומו של גלובס לא נפקד והוא פותח בקרוב את כנס journey2008. כל אלו עוד לפני שמזכירים את כנס המדיה, ועידת התקשורת, ועידת האינטרנט, כנס השיווק והפרסום (אפי), ועידת גלובס לעסקים ואלו רק הידועות בהם. עוד מאות כנסים בנושאים נישתיים יותר ופחות מופקים בחסות או באופן עצמאי, על ידי העיתונים הגדולים. ה"מובילים בכנסים" הם כצפוי שני העיתונים הכלכליים, דה מרקר וגלובס. אבל גם "הארץ" כנסים, מעריב וידיעות לא מפסיקים להזיע כדי לגייס אליהם את טובי השמות, בעקבותיהם, כך הם מאמינים, יבוא גם הקהל. והמטרה? כמובן, כסף. אבל לא רק.
 

אונס בכותרות

 
אז ממה בכל זאת מרוויחים העיתונים? ובכן, ראשית, ממכירת כרטיסים. רוצים להשתתף בכנס החדשנות? שלמו 450 ₪ (אם אתם חברי הרשת החברתית דה מרקר קפה תוכלו ליהנות מ-30% הנחה). חשים צורך עז להגיע לועידת האינטרנט? תיפרדו מ-200 עד 300 ₪, ואלו פחות או יותר הסכומים. הכסף הגדול יותר מתחיל לדבר כשמדובר בחסויות. חסות, הכוללת לוגו, אזכור שם החברה לצד הכתבות בנושא, ושילוט בימי הכנס, יכולה להגיע לסדרי גודל של 100 אלף ₪ ויותר, תלוי בסך המרכיבים וביוקרת הכנס. אבל, כפי שמנויי עיתון הם הרווח השולי שלו, כך גם מכירת הכרטיסים והחסויות עבור הכנסים. הכוח הגדול נמצא ב"ערך המוסף", או במילה אחת: כותרות. בשתי מילים? "עוצמה מותגית".

הפרסומאי איילון זרמון מסביר: "ארגון הכנסים על ידי ערוצי מדיה, מציב את ערוץ המדיה כמייצר הכותרת במקום ההיפך ובמצב כזה הוא הופך להיות העוגן המרכזי ולאו דווקא העניין עצמו. זה לא מקרי שהעיתונים הכלכליים מייצרים את זה משום שהם מכוונים לקהל עסקי מצומצם שמגיב טוב לסוג כזה של אירועים. מצד אותו קהל ישנו רצון להגיע, להרצות ולהפוך להיות מרכז העניינים. זה הופך אותם במידה לא מבוטלת לאבן יסוד בחדשות היום". הבעיה מתחילה כשמתחיל אונס הכותרות. בכנס קיסריה, שהתחיל לפני מספר שנים את טרנד הכנסים והפך מוקד עלייה לרגל, נוצרו כותרות, בניהן תוכנית ההתנתקות של שרון. אך מאז, הניסיון לשחזר את הרגע, במיוחד כשמדובר בכנסים לאנשי מקצוע, גובל בפארודיה. לדוגמא, 3 דפים הוקדשו במוסף דה מרקר שלמחרת כנס החדשנות, לנאומיהם של הפאנליסטים, כאיש מהם כאמור, לא חידש דבר.
 

"הכל חארטה"

"הפכו להיות טרחניים". זרמון
 "הפכו להיות טרחניים". זרמון 
 צילום: יח"צ 
 
הסיבה המרכזית לאי ייצור הכותרות היא האינפלציה בכנסים ובעיקר במי שמגיע אליהם. "בהתחלה זה היה מאד קסום", מוסיף זרמון, "אבל לימים זה הביא למצב שאתה רואה בכנסים הללו את אותם פנים ושמות וכולם בני הדרג השני והשלישי. הרעיון הראשוני בכנסים היה לראות ולהיראות והוא אכן הצליח, אבל לאט לאט נוצר מצב שאין מה לראות והבכירים, בכל התחומים, בכלל לא מגיעים. נכון שיש מספר כנסים שנשאר בהם הזוהר אבל מרביתם הפכו להיות טרחניים שמייצרים סיבה למסיבה לדרג לא חשוב".

ההשקפה של איילון מתיישבת עם הבדיחה השגורה בברנז'ה, שהכנסים הללו מורכבים בעיקר מחברי הפאנל המשתתף ומהתקשורת שאצה רצה לסקר. במילים אחרות, מי שיש לו זמן. אולם, מתברר שיש עוד כמה אנשים שמבלים בכנסים כשהמטרה המוצהרת היא "פגישות עבודה" או במילים פחות מכובסות: מינגלינג. אבל גם כאן לא ברור שיש עם מי. בכיר בתעשייה, שנכח בפסטיבל ראש פינה האחרון, גם סוג של כנס מוארך, מסביר שלדעתו הוא היה דליל במיוחד "משום שרוב האנשים העובדים, פחות מרגישים צורך להתמנגל. ומי מתמנגל? אלו שצריכים את זה. במילים אחרות, וונוביז. איך אומרים? הכל חארטה, מרוב כנסים לא רואים את היער".
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by