בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תקשורת 
נכנסים לבונקר 
 
 ומי נפגע ראשון? התוכן. המשבר העולמי    צילום: אילוסטרציה    
תקשורת |
 
דוד ורטהיים

תקציבי הפרסום בירידה ומערכות העיתונים כבר מתכוננות לגל הפיטורין הבא. האם המשבר הכלכלי מחלחל גם למדיה?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
המשבר האחרון בבנקי ההשקעות האמריקאיים הוא רק קצה הקרחון של האטה מתמשכת שמחלחלת כבר מספר חודשים לכלל ענפי המשק. נהוג להעריך שהראשונים להיפגע מההסלמה של המשבר שתוצאתו המיידית היא ירידה בכוח הקניה, הם משרדי הפרסום שסופגים את הירידה בתקציבי השיווק של לקוחותיהם. אולם, מי שאין להם את הפריבילגיה לקיים משא ומתן ולספוג עלויות, הם גופי המדיה השונים, במיוחד בישראל, המתקיימים בעיקר משיתופי פעולה מסחריים ומפרסום. וכך, בעוד שמשרדי הפרסום מהדקים את החגורה ונלחמים בהורדת העמלות, הקורבן הראשון שמשלם את המחיר, בין היתר משום שאין לו ממש אלטרנטיבה, הם גופי התקשורת.

סנמכ"ל השיווק של אחד העיתונים הגדולים הודה היום באומץ רב כי "אי אפשר להתעלם מהירידה ההדרגתית בחודשים האחרונים בביקושים לשטחי פרסום, גם בפרינט וגם באינטרנט", אך הוסיף כי "הירידה החלה עם ההאטה במשק אך החשש הגדול הוא מהסלמה מתקרבת. עם זאת הגורם לכך הוא לא רק המשבר אלא גם ובעיר התחרות העיקשת בין המדיות השונות על המפרסמים בעוד שתקציבי הפרסום דווקא יורדים". לדבריו, הבעיה בעיתונות הישראלית, ובעיקר באינטרנט הוא שהם חיים מחודש לחודש ונלחצים מכל תזוזה או ירידה נקודתית ברווחים. "אם עד עכשיו היה מדובר רק במעריב שנמצא במשבר חריף, הדבר מתחיל לזלוג לכל מערכות העיתונים והדבר שהכי קל לקצץ בו הוא התוכן, או במילים פחות מכובסות-אנשי התוכן", הוסיף.
 

התוכן הוא המלך (העירום)

 
גורם בכיר אחר בתעשייה מנבא שחורות אפלות עוד יותר. "המשבר החריף נותן אותותיו בכל המערכות, תרתי משמע. הדבר מתחיל ונגמר בצמצומים בהיקפי כוח האדם כשהראשונים להפגע הם אנשי התוכן. בהם כידוע הכי קל לקצץ משום שהם לא נחשבים מכניסי כספים אלא רשומים באופן קבוע תחת סעיף הוצאות". אותו גורם מאשים את מערכות העיתונים בישראל, ובעיקר באינטרנט באי עמידה בלחצים. "המנכ"לים ואנשי הכספים לא רואים מטר קדימה ונלחצים מכל זבוב, אחר כך הם לא מבינים למה יש להם פחות גולשים, פחות חשיפות והמעגל הזה ממשיך להסתובב. הם שוכחים שדווקא האינטרנט, שמובא לגולשים בחינם, לא אמור לסבול מירידה בביקוש, נהפוך הוא. ולכן מה שהוא צריך זה פשוט לספק את הסחורה".

אז מה עושים? על פי אותו גורם הצעד הראשון שעושים הוא במחלקות השיווק של העיתונים. "מגבירים פניות יזומות, מורדים מחירים ומבצעים, ממזגים תפקידים וכמובן מקפיאים את כל העלאות השכר. זה במקרה הטוב". במקרה של התוכן, ההיערכות מקבלת צבע אחר. "הצעד הראשון שעושים לפני פיטורין הוא מיזוג תפקידים", אומר ראש דסק החדשות באתר אינטרנט מוביל. "אם עד עכשיו הכתב הכלכלי עסק רק בשוק ההון ובבורסה, לפתע נמצא אותו מעלה אייטמים הקשורים לצרכנות ולרכב. למה? כי במקום כתב הצרכנות לקחו פרילאנסר שעובד פעמיים בשבוע. הבדיחה הקבועה שרצה אצלנו במערכת", מוסיף העורך, "היא על סגן עורך התרבות שהוא גם כתב המחשבים וגם כותב על מתכונים לעת מצוא. אנו קוראים לזה מיזוג אוויר".
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by