בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תקשורת 
רדיו חזק, אוהבת? 
 
 מגלים מחדש את רעש הגלים. רדיו חזק    צילום: אילוסטרציה יח``צ    
תקשורת |
 
ניב פרחי

מה משותף לגיא פינס, קרן נויבך ואדלר חומסקי? למרות הקיטורים והנבואות השחורות, הטאלנטים והמפרסמים מגלים את הרדיו מחדש. רעש הגלים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אוהבת רדיו חזק. נויבך
 אוהבת רדיו חזק. נויבך 
 צילום: יח"צ ערוץ 1 
 
כנס הרדיו השני שנערך השבוע ייצר בנוסף לפרסים, בעיקר הודעות אפוקליפטיות, קיטורים על אובדן דרך ונאומים על ה"טרגדיה של הרדיו שנותר קפוא במקום בזמן שיתר המדיות מתפתחות" (דני נישליס, מנכ"ל רדיו חיפה). אולם מבעד לתעשיית גלי האתר נראה כי המכשיר המוספד נמצא בתקופת פריחה כמוה הוא לא ידע שנים. בדיקה אקראית של כותרות השבוע האחרון מבססות אף הן את הבאזז הרדיופוני: אבי אתגר חוזר, גידאמק מוכר ודודי וייסמן מחזר, הן רק חלק מהם. המכרז לתחנות האזוריות, הוא החלק השני. רבים גם שוכחים שעצם קיום הכנס בפעם השניה הוא הבעת האמון הגדולה ביותר לקפיצת המדרגה ששתה התעשייה בשנים האחרונות בלבד. בשתי מילים מאוחדות: קאמבק.
 

המפרסמים באים

 
סקר הרשות השנייה שפורסם בימים האחרונים מאשר את הדברים סופית. 86% מהנשאלים השיבו כי הם נוהגים להאזין לרדיו. רק 14% השיבו כי הם אינם נוהגים להאזין לרדיו כלל. מרבית המשיבים מאזינים גם באמצע השבוע וגם בסופי שבוע. נתונים גבוהים מאד לכל הדעות, מעניין היה לראות סקר דומה הדוגם את אחוזי הצפייה בטלוויזיה, קרוב לודאי שהנתונים לא היו גבוהים הרבה יותר. עוד עולה מהסקר כי שעות השיא בהאזנה באמצע השבוע הן 7:00-9:00 בבוקר, אליה גם מכוונים המפרסמים, בין היתר משום שקהל שבוי (בפקק) הוא קהל קשוב (בפרט). כ-50% מהמאזינים אגב, שיא יחסי לכל מדיה אחרת, מאזין לרדיו ב- 8:00 בדיוק. במילים אחרות, הפיקים של הרדיו עומדים ביחס הפוך לפיקים בטלוויזיה, מה שהופך ברוב המקרים למכרה זהב מול המפרסמים.
 

הגלים שמעבר לים

בחו"ל מתברר, המצב טוב אפילו יותר. בסקר דומה שערכה רשת התקשורת הגדולה ביותר בקנדה CBC, המפעילה גם מספר תחנות רדיו בשפות שונות, עולה כי אחוז שביעות הרצון מהרדיו ואחוז השימוש עולו בהתמדה מ85% ל-90% במהלך 7 שנים (2000-2007). גם ה- BBC, מפעילת הרדיו הוותיקה בעולם שכבר מזמן הסיטה את מירב תשומת הלב מן הרדיו אל ערוצי השידור הרבים בבעלותה, דיווחה השנה על עלייה משמעותית בנתח הרווחיות של הרדיו מתוך עוגת ההכנסות של החברה. על פי הרשת, תחנות הרדיו מביאות 22 אחוזים מהכנסות הרשת, עליה משמעותית מול שנים קודמות. במונחי עלות מול תועלת נראה שהרדיו הוא המדיום הרווחי של הרשת, גם אם לא היוקרתי ביותר.
 
 

עם האוכל בא התאבון

"ככל שמתרבים הפקקים כך עולה ההתמסרות". רייכר
 "ככל שמתרבים הפקקים כך עולה ההתמסרות". רייכר 
 צילום: רוני שיצר 
 
"העדנה הגדולה של הרדיו נובעת מהעובדה שעדיין אין לו תחליף", מסביר העיתונאי גדעון רייכר. "רדיו ניתן לשמוע תוך כדי נהיגה או כתיבה כשהוא משמש רקע. אם תנסה לקרוא תוך כדי נהיגה תסיים בטיפול נמרץ. ככל שמתרבה מספר הפקקים כך עולה ההתמסרות לרדיו שמלטף את אוזננו". אם כן, הרדיו שומר על מקומו כאמצעי תקשורת רלוונטי ונצרך גם עם תדמיתו דהתה מעט לאורך השנים והפכה לסקסית פחות. "אני כילד זוכר שהרדיו היה כמעט אליל ולא היה אמצעי תקשורת שדומה לו", ממשיך רייכר, "לימים נולדו המתחרים אבל הוא עדיין ימשיך ללוות אותנו ולראייה מספר תחנות הרדיו בארץ ובעולם עולה בהתמדה – הקסם שבדיבור הרדיופוני לא פג אלא רק התחזק".
 

רדיו חזק במגזרים

נוכחותם הבולטת על גלי האתר של התחנות הארציות כמו גל"צ ורשת ג' מובנת מאליה אך אחת הסיבות לשמירת הרדיו על הרלוונטיות שלו הוא כניסתן לשוק של תחנות הרדיו האזוריות והמיגזריות בעשור האחרון, שהכפילה ואף שילשה את מספר התחנות בעלות הזיכיון. הסיבה המרכזית לפריחה המדוברת היא כמובן שהתחנות האלו מפשרת פרסום ממוקד ויעיל יותר. הדבר בולט במיוחד כשמגיעים לתחנות רדיו מגזריות כמו רדיו "א- שאמס" במגזר הערבי או רדיו "קול חי" במגזר החרדי. בשני המקרים מדובר ממש בזירות ההתרחשות המרכזיות בקהילה ואחוזי ההאזנה שם הם בהתאם, על אחת כמה וכמה בציבור החרדי אינו מאפשר לעצמו אינטרנט וטלוויזיה והרדיו מה שמותיר את הרדיו והעיתונות ככלי התקשורת הבלעדיים.
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by