בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תקשורת 
שידורי המהפכה: מפת התקשורת בישראל משתנה - מה נרוויח מזה 
 
 מנהיג רפורמות. שר התקשורת, אריאל אטיאס   
תקשורת |
 
אמיתי זיו, אופיר בר-זוהר ובר חיון, TheMa

שוק התקשורת בישראל צפוי לעבור רעידת אדמה, או לפחות כך זה נראה על הנייר. שמונה הרפורמות שמתכנן שר התקשורת אריאל אטיאס יכולות להפוך את מפת התקשורת ולשפר את מצבו של הצרכן. מה השינויים הצפוים, איזה שינויים כבר קרו ומה הרפורמות שככל הנראה ייחסמו על-ידי חברות התקשורת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
שוק התקשורת בישראל צפוי לעבור רעידת אדמה, או לפחות כך זה נראה כרגע. לפני כשבוע וחצי כינס שר התקשורת, אריאל אטיאס, מסיבת עיתונאים שבה הכריז על שורה של רפורמות שהוא מתכוון ליישם. אם השר יספיק בחודשים שנותרו לממשלה להעביר את הרפורמות למישור מעשי, השוק יעבור את השינוי המבני כנראה המקיף ביותר אי פעם.

כדי להבין מהם השינויים ובמה בדיוק הם כרוכים צריך להכיר לא מעט מונחים שוברי שיניים, לכן קיבצנו את המידע ההכרחי על שמונה הרפורמות שעוד צפויות לנו, ומה קרה עם אלה שכבר יושמו.

פרסומות בכבלים ובלוויין: המפרסמים מגיעים גם לטלוויזיה הרב-ערוצית

המשמעות: חברות הכבלים והלוויין יורשו למכור זמן אוויר בערוציהן. הכנסת הפרסום צפויה להיות הדרגתית, כך שבשלוש השנים הראשונות יהיו הגבלות על הערוצים שיורשו לפרסם, ולאחר מכן ההגבלות יורדו. מועצת הכבלים והלוויין תקבע את החוקים לגבי כמות דקות הפרסום בשעה ותפקח על העמידה בתנאים. בינתיים, הרפורמה נדחתה בשנה ל-2010.

מי ירוויח: ענף הפרסום הוא המרוויח המרכזי מהעניין: הפרסומאים והמפרסמים יקבלו פלטפורמה נוספת לפרסום ושני מתחרים חדשים על כספי המפרסמים. פתיחת הכבלים והלוויין לפרסום צפויה להוריד את מחירי זמן האוויר ולאפשר כניסה של חברות נוספות לפרסום בטלוויזיה. מרוויחות נוספות הן חברות הכבלים והלוויין, כי מדובר בעוד דרך להשגת הכנסות.

מי יפסיד: הערוצים המסחריים: 24 ,10 ,2 ו-9. ערוצים אלה ייפגעו מכניסת מתחרים חדשים לשוק שינגסו בנתח השוק שלהם. מפסיד נוסף הוא הצרכן, שייאלץ לראות פרסומות בערוצים שעד כה היו נקיים מהן.

הסיכוי שתתממש: בינוני-נמוך, לאור כובד משקלם של המתנגדים למהלך.

עוד משהו: לפי הערכת האוצר שוק הפרסום כולו יגדל ב-200 מיליון שקלים בשנה, כאשר yes ו-HOT ירוויחו 300-400 מיליון שקלים בשנה מפרסום. גורמים אחרים בתעשייה מעריכים כי שתי החברות יכניסו ביחד כ-150 מיליון שקלים מפרסום.
 
חברות הסלולר מפסידות. אילוסטרציה
 חברות הסלולר מפסידות. אילוסטרציה   
שיחות לחו"ל מהסלולר: להתקשר לחו"ל - לשלם לחברה אחת

המשמעות: למרות המלצת ועדת גרונאו לאפשר לחברות הסלולר להפוך גם לספקיות שיחות לחו"ל, אטיאס החליט שלא לאמץ אותה. הטענה היא שחברות הסלולר הן חברות ענק שמקבלות 50% מכלל הכנסות שוק התקשורת, ואילו חברות השיחות הבינלאומיות מקבלות רק 7% מהכנסות השוק, ולכן אין לדעתו סיבה להחליש את החלשות ולחזק את החזקות.

ואולם את חלקה השני של ההמלצה אטיאס דווקא מאשר. לפי ההצעה, אופן התשלום על שיחות מהסלולר לחו"ל ישתנה: אם עד היום לקוח שהתקשר מהסלולר לחו"ל שילם פעמיים - גם לספקית השיחות הבינלאומיות וגם תשלום מלא לחברת הסלולר על מקטע השיחה בארץ (עוד כ-60 אגורות לדקה) - כעת המצב ישתנה והלקוח ישלם רק לחברת השיחות הבינלאומיות. חברה זו תתחשבן בעצמה עם חברות הסלולר ותעביר להן רק את דמי הקישוריות - 22 אגורות לדקה.

מי ירוויח: כל מי שמתקשר לחו"ל מהסלולר ישלם פחות, אבל המרוויחות העיקריות הן חברות השיחות הבינלאומיות אקספון, נטוויז'ן, סמייל ובזק בינלאומי. זאת הפעם השנייה שחברות אלה יכולות לנשום לרווחה: הפעם הראשונה היתה כשהשר סיכל את התחרות שלהן עם חברות הסלולר וכעת הוא מעניק להן את האפשרות לגבות מעט יותר כסף מהלקוח המתקשר לחו"ל מהסלולר, על חשבון הירידה בתשלום עבור המקטע הסלולרי.

מי יפסיד: חברות הסלולר יאבדו חלק מהכנסותיהן בשיחות שיוצאות מהסלולר לחו"ל.

מה הסיכוי שתתממש: גבוה. מתאים ל"רוח אטיאס" הצרכנית ופשוט לביצוע. עוד משהו: זוהי הרפורמה היחידה שבה השר לא קיבל את עמדת ועדת גרונאו.
 
 
חיוב לפי שנייה בסלולר: לדבר חמש שניות - ולשלם על חמש שניות

המשמעות: החל במינואר 2009 ייעלמו כל תוכניות התעריפים המחייבות את הצרכן במקטעים של 12 שניות בזמן אוויר.

מי ירוויח: לא ניתן לדעת עדיין באילו תעריפים מדובר, אך מה שבטוח הוא שהצרכן ירוויח בראש ובראשונה שקיפות וישלם אך ורק על זמן האוויר אותו צרך ולא על זמן אוויר המעוגל מעלה לפי מקטעי זמן של 12 שניות.

מי יפסיד: לא בטוח שחברות הסלולר יפסידו, ואנליסטים צופים העלאת תעריפים שתכסה על הפסדיהן.

עוד משהו: לאחר הודעת משרד התקשורת בתחילת השנה על הרפורמה, פרטנר היתה הראשונה שהקדימה את יציאת הרפורמה לפועל והכריזה כי כל תוכניות התעריפים החדשות שתציע יתומחרו לפי שנייה.

טריפל בבזק: בזק תספק לכם את כל החבילה

המשמעות: בזק תוכל לשווק חבילות תקשורת משולבות הכוללות שירותי טלפון, אינטרנט וטלוויזיה. חבילות טריפל אלה היו אסורות לשיווק על ידי בזק בגלל המונופול שיש לה בתחום הטלפוניה. כאן צריך להבדיל בין חבילות פריקות - בהן הלקוח אינו מקבל הנחה אם הוא רוכש כל שירות בנפרד - לחבילות לא פריקות, שבהן יש סבסוד צולב והנחה על רכישת החבילה ביחס לשירותים בודדים. חבילות פריקות יאושרו לחברות הבנות של בזק כבר בחודשים הקרובים לאחר שנתח השוק של בזק בטלפוניה ירד לפחות מ-85%.

מי ירוויח: בזק, כמובן, שבאמצעות החברות הבנות - בזק בינלאומי, פלאפון ו-yes - תוכל סוף-סוף להציע מוצר מתחרה לזה שיש ל-HOT שיינגס בנתחי השוק שלה.
 
 
טלפון, וגם טלוויזיה ואינטרנט. אילוסטרציה
 טלפון, וגם טלוויזיה ואינטרנט. אילוסטרציה   
מי יפסיד: HOT עשויה להפסיד את היתרון היחסי הגדול שלה, אך במבחינת המחיר עדיין יהיה לה יתרון מול בזק, שמחיריה מפוקחים, והיא תוכל לשמור על מחיר נמוך. גם חברות האינטרנט 013, נטוויז'ן ו-012 סמייל עלולות להיפגע. 013 ו-HOT אף ביקשו להביע התנגדות לרפורמה מול משרד התקשורת, אך נדחו.

מה הסיכוי שתתממש: גבוה. על שיווק של סלי שירותים בבזק הוחלט במשרד התקשורת כבר ב-2004 וכעת כשנתח השוק של בזק ירד לפחות מ-85% בזק תוכל בעתיד הקרוב לממש את הרפורמה. תיקוני הרישיון של בזק הרלוונטים כבר בוצעו כך שהיישום פשוט. באשר להצעות לחבילות לא פריקות הסיכוי שתממש הרפורמה עוד רחוק.

עוד משהו: חבילות השירותים המשותפות בבזק הם הגזר שמקבלת החברה מול מקל ה-Unbundling.

UNBUNDLING: הרשת של בזק תיפתח - והמתחרות יחגגו

המשמעות: לפי המודל תיפתח הרשת של בזק וגם שחקנים חדשים יוכלו להיכנס לכל בית בישראל. השחקן החדש, המכונה בנדלר, חוכר את מקטע הגישה ממרכזת הבזק השכונתית עד לבית. הבנדלר משדרג את המקטע ומרגע זה יכול להציע ללקוח שירותים בתשלום: גלישה באינטרנט במהירות גבוהה, שיחות טלפון ואף טלוויזיה רב-ערוצית.

מי ירוויח: שר התקשורת קיבל את המלצת דו"ח גרונאו ליישם Unbundling בישראל לטובת המשק והתחרות. עוד אין חברה ישראלית שהצהירה על כוונתה להיות בנדלרית.

מי יפסיד: המפסידה הגדולה מהרפורמה היא בזק, שיש לה כיום מונופול על מקטע הגישה לבית הלקוח.

מה הסיכוי שתתממש: נמוך. הרפורמה מורכבת מבחינה טכנולוגית, יש צורך בהתערבות רגולטורית נרחבת להסדרת הסכמי החכירה של הקו וכלל לא בטוח שיש שחקנים שמעוניינים להיות בנדלרים.

עוד משהו: בדו"ח הרבעוני האחרון של 013 נטוויז'ן נכתב: "אם יבחר השר ליישום את מודל Unbundling קבוצות מתחרות יוכלו להיכנס לתחומי פעילות נוספים בשוק התקשורת".
 
קליטה ישירות מהאנטנה
 קליטה ישירות מהאנטנה   
WiMax: לגלוש בלפטופ באמצע הים

המשמעות: פריסה של רשתות תקשורת חדשות בישראל בטכנולוגיה צעירה בשם WiMax. הטכנולוגיה היא תקן חדש, הדומה ל-WiFi בטורבו: מחשב נייד, המצויד בצ'יפ מתאים, יוכל לגלוש באינטרנט בכל מקום ובמהירות גלישה גבוהה. הטכנולוגיה עשויה להתפתח במידה כזאת שהרשת תשמש גם כרשת סלולרית לשיחות, וכך תהיה תחרות נוספת בשוק הסלולר.

מי ירוויח: במשרדי התקשורת והאוצר מאמינים כי כלל השוק ירוויח מפיתוח תחרות המבוססת על תשתיות באמצעות WiMax. יש שתי חברות שהצהירו שהן מעוניינות לפעול בטכנולוגיה: 012 סמייל ומירס. אם תפרשנה רשתות כאלה, גם חברות ציוד ה-WiMax עשויות להרוויח ובראשן אלווריון הישראלית.

מי יפסיד: חברות הסלולר, שכן הן יפגשו עוד מתחרים. הן מתנגדות לרפורמה בטענה שמדובר טכנולוגיה נחותה, לא בשלה, לא מותאמת לתקן העולמי וממילא רשתות ה-GSM מציעות כבר את כל מה שה-WiMax יכול להציע. גם הירוקים מתנגדים נחרצות לרפורמה בטענה שאין סיבה שבמדינה רוויית אנטנות יפרשו עוד ועוד רשתות חדשות.

מה הסיכוי שתתממש: נמוך. משרד התקשורת כבר ניסח את מסמך המדיניות לרפורמה אך הטכנולוגיה באמת לא בשלה בעולם ולמרות שנים של דיבורים אין כיום מכשיר קצה אחד שפועל בה. בנוסף, לא ברור אם יש מודל עסקי להחזר השקעה עצום כמו הקמת רשת WiMax חדשה בכל ישראל.

עוד משהו: מכרז ה-WiMax יתבצע הפוך - הזוכה לא תהיה החברה שתציע את המחיר הגבוה יותר עבור התדר, אלא זאת שתבטיח מחיר נמוך עבור הצרכן.

חבילה ערוצים צרה: לראות טלוויזיה בכבלים בפחות מ-100 שקלים

המשמעות: חברות הכבלים והלוויין יידרשו להציע ללקוחותיהן חבילת ערוצים צרה שתכלול 5-10 ערוצים בסיסיים, והלקוחות יוכלו לרכוש כל ערוץ נוסף בנפרד. הרכב הערוצים טרם נקבע. yes ו-HOT יהיו אלה שיקבעו את התעריף שייגבה עבור החבילה ועבור ערוצים נוספים, אך משרד התקשורת או מועצת הכבלים והלוויין יוכלו להתערב אם תעריף זה יהיה גבוה מדי לטעמם.

ב-2009 צפויה להתחיל רפורמת הממירים הדיגיטליים שתאפשר לכל לקוח לרכוש ממיר בעלות חד-פעמית של כ-400 שקלים ולצפות בחבילת ערוצים בסיסית, כך שהחברות גם כך צפויות להציע חבילות רזות יותר כדי להתחרות בממיר החדש.
 
חסכון בטלוויזיה. אילוסטרציה
 חסכון בטלוויזיה. אילוסטרציה   
מי ירוויח: הצרכן שלא יצטרך לרכוש חבילת בסיס רחבה שאין לו צורך בה.

מי יפסיד: חברות הכבלים והלוויין, שמוכרות כיום חבילת בסיס יקרה.

הסיכוי שתתממש: בינוני. למעט חברות הכבלים והלווין, כל שאר הגורמים בעד מהלך זה.

עוד משהו: לפי הערכת האוצר עלות החבילה הבסיסית תסתכם ב-60-80 שקלים, ועלות כל ערוץ נוסף תנוע בין שקלים בודדים ל-20 שקלים.

MVNO: להגביר את התחרות בשוק הסלולר

המשמעות: לפי מודל Mobile Virtual Network Operator (בקיצור MVNO) - או בעברית 'מפעיל סלולרי וירטואלי' - מתחרים חדשים יכולים להיכנס לשוק הסלולר גם אם חסרה להם תשתית. במודל מצומצם של MVNO, מפעיל חדש רוכש דקות שיחה בהנחת כמות מהחברות הסלולריות הקיימות, ומוכר אותן ללקוחות. במודל מורחב של MVNO (המכונה Full MVNO), השחקן החדש קונה מהחברה הסלולרית רק את שירותי הרדיו שלה, ומקים בעצמו את שאר רכיבי התשתית הסלולרית.

אטיאס הכריז במסיבת העיתונאים כי הוא יאפשר לחברות לקבל רישיונות בשני המודלים. המכשול שקיים באישור המודל הוא ששחקן חדש צריך לקנות שירותים מהמפעילים הקיימים, דבר שחברות הסלולר לא מעוניינות שיקרה , ולפיכך לא ריאלי כי יושג הסכם שכזה ללא התערבות השר.

המרוויחים מהרפורמה: במשרדי התקשורת והאוצר מאמינים שכל אזרחי ישראל ייהנו מהתעוררות התחרות בשוק הסלולר לאחר הפעלת המודל. גם חברות חדשות שמחות על הרפורמה, בהן HOT, שרוצה להיכנס לתחום הסלולר, 012 סמייל ואף 018 אקספון. 012 סמייל הכריזה באחרונה שייקח לה ארבעה חודשים בלבד מרגע שחרור הרישיון עד שתהיה בישראל חברה סלולרית חדשה.

מי יפסיד: חברות הסלולר הקיימות מתנגדות נמרצות למודל. לפיהן, המודל נחל כישלון בעולם. בנוסף הן טוענות כי המודל יהרוג את השקעות העתידיות של החברות בתשתית, שכן המפעילות החדשות לא נדרשות להקים תשתית חדשה.

מה הסיכוי שתתממש: גבוה. ההחלטה על MVNO התקבלה כבר בהחלטת ממשלה, הומלץ עלייה בדו"ח גרונאו, היא מקודמת בחוק ההסדרים הנוכחי ואטיאס מאמין בה. כמו כן, היישום שלה מהיר ופשוט יחסית.

עוד משהו: בהולנד פועלים 40 מפעילים וירטואלים בשוק הסלולר.

עוד בתקשורת וטכנולוגיה
 
 
 
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by