בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
רב טוראי  
שיווק ערבי 

שיווק ערבי

 
רב טוראי  |
 
דן מייזליש

ברשימת המותגים הגדולים של העולם הערבי של פורבס, אין אחד שהוא גלובלי באמת. אפילו הגדול בהם, אלג'זירה, המוכר בעולם המערבי, אינו פונה אליו. דעה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
נאסר להקרנה במצריים. "הזוהן"
 נאסר להקרנה במצריים. "הזוהן" 
 צילום: יח"צ 
 
במשך עשרות שנים המזרח הקסים את אנשי המערב. הוא נראה מסתורי, ברברי וייצרי אך בעל חוקים משלו. בקולנוע, הלבנבנות של לורנס איש ערב על רקע המדבר השורף קנו לסרט 7 פרסי אוסקר ב-1962. עם הזמן הסביר לנו אדוארד סעיד שהקסם הזה הוא מסוג "אתם תישארו שם, ואנחנו כאן". האינטלקטואל הפלסטיני סעיד (ולהלן קופי פייסט מוויקיפדיה), פקח את עיני המערב כשטבע את המונח "אוריינטליסט", המשול לתייר המחפש אחר האקזוטי והמעניין, אך עיוור למציאות הסובבת אותו. כל מה שהוא יודע על המזרח הינו שברי מידע, משמקורם אירופי, המתארגנים על פי תשוקותיו הסמויות. המונח הפך למילת גנאי לתיאור אדם מערבי שמניעיו הם שעבוד המזרח ושליטה עליו. בעקבות ספרו חוקרי מזרח רבים הפסיקו לקרוא עצמם מזרחנים.

ואכן הקסם מהמזרח נשאר במזרח ולא גויר למטרות מיתוג ושיווק. ברשימת המותגים הגדולים של העולם הערבי המפורסמת בפורבס אין אחד שהוא גלובלי באמת. הגדול שבהם, אלג'זירה, אמנם מוכר בעולם המערבי, אך אינו פונה אליו.
 
 הקסם מהמזרח נשאר במזרח ולא גויר למטרות מיתוג ושיווק 
עבורנו הישראלים, קצת קשה יותר להתפעל מהמזרח כשאנו שוחים בעצמנו במימי הביצה הרותחת. למרות זאת גם אנחנו נשבינו מעט במותגי המזרח הקרוב מאוד. רק לאחרונה ראינו את החומוס ממותג באמצעות אבו ניהאד שכנינו מהמזרח, והשיפוד הרבה יותר טעים וגם השירות נעשה יותר נוח, כשלשיפודיה קוראים אבו אהדם ולא אצל שמרית. גם מכתבינו לענייני ערבים אנו נהנים בעיקר כשהם מכניסים למשפט איזו חית גרונית מתובלת בשמו של המחבל מספר אחד, או שניים, או שאינו מחבל. ועדיין, לא צפוי שנראה בקרוב בחנויות המובחרות את נעלי "השייח" את מערכת הקולנוע הביתי "מואזין 5.1".

אך דווקא על רקע הרתיעה הבסיסית שלנו מהעולם הערבי, השבוע, נרשמו שתי הצלחות של מותגים לנצל יחסינו אל העולם הערבי ואת שלו אלינו. בתחום הקולנוע, הסרט "אל תתעסק עם הזוהן" נאסר להקרנה במצריים. אפשר להאמין, שהסרט שלא זכה להצלחה כבירה באקרנים אצלנו, יקבל הזדמנות נוספת לצפייה, כסרט שעושה רע לאויבינו. אותו מיתוג בו משתמשים בשיווק פרובוקטיבי לבני נוער כדי לעצבן את המבוגרים, רק ברמה הלאומית. גם בניסן נהנו (או שלא נהנו) מאפקט דומה, כשהפרסומת החדשה שיצרו (מרחב-שקד-ענבר) בה נראים שייחים מקללים מכונית חסכונית בדלק, גוררת תגובות זועמות מהעולם הערבי. גם הפרסומת של יס פונה לפסים דומים – אבל לא גררה תגובות מרחוק.

עכשיו כל שנותר הוא לקחת את המוצר שלך לזרוק אותו בעוצמה מזרחה, ולקוות שהוא יחזור בתוספת קללה עסיסית, עדיף בחית גרונית. כשעושים פרובוקציות מקומיות יש סיכוי לריקושטים כואבים מאוד, אבל כשעושים פרובקציות בנשק תלול מסלול לעבר אויבינו כל תגובה רק מחזקת את המותג. (תוספת קטנה: לא לערב נביאים).

הכותב הנו יועץ תקשורת בחברת פורטיסימו סמארט-מדיה
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by