בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תקשורת 
בייג'ינג מציגה: אולימפירייטינג  
 
תקשורת |
 
ניב פרחי

החשיפה לה זכה טקס הפתיחה בבייג'ינג הייתה גבוהה מהמצופה בעולם כולו והכתירה אותו כאחד מאירועי המדיה הגדולים בכל הזמנים. האם המעצמה הסינית שברה את השיא האולימפי בקפיצה לרוחב?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
"מחצית מהקהל באנגליה ראה את טקס הפתיחה של האולימפיאדה" זעקה למחרת טקס פתיחת האולימפיאדה כותרת ה'גארדיאן'. ואכן, נתוני צפיית הקהל האנגלי באולימפיאדה שילשו עצמם מאז אולימפיאדת סידני בשנת 2000.

כל מפרסם מתחיל יודע שטקס הפתיחה של המשחקים אינו נמדד בכמות הזיקוקין, המופעים הסנסציוניים והכוריאוגרפיה, אפילו לא בכמות הצופים באצטדיון - כמות הצופים בבית היא המכריעה והחשיפה לה זכה טקס הפתיחה בבייג'ין הייתה גבוהה מהמצופה בעולם כולו והכתירה אותו כאחד מאירועי המדיה הגדולים בכל הזמנים. נתוני הצפייה באנגליה, הן רק ההתחלה.

בארה"ב רועשות הרוחות אף יותר, בזמן שידור טקס הפתיחה צפה ב- NBC קהל ממוצע של 34.2 מליון צופים, נתון עצום, העולה ב- 35% על נתוני הצפייה בפתיחת אולימפיאדת אתונה וב- 25% על נתוני פתיחת אולימפיאדת סידני. למעשה מדובר בנתוני הצפייה הגבוהים ביותר לאולימפיאדה שאינה מארחת ארה"ב. וכצפוי, אחוזי הצפייה הגבוהים ב-NBC מושכים מפרסמים רבים שנרתעו עד עתה מלהשתתף בחגיגה משום הפרשי השעות הגדולים בין סין לארה"ב.

גם באוסטרליה הרחוקה טקס הפתיחה היה השנה האירוע השני הכי נצפה מאז ומעולם כשגרף 52 אחוזי צפייה, האירוע היחיד המקדים אותו הוא פתיחת המשחקים בסדני בשנת 2000. בגרמניה צפו בטקס 7.7 מליון צופים, בצרפת 4.4 מליון ובאיטליה 5.5 מליון שהם 49 אחוזי צפייה משותפים, סנסציה לכל הדעות. כבר למחרת טקס הפתיחה כשהתפרסמו נתוני הצפייה, ועוד טרם חולקו המדליות הראשונות, יצאו רוכשי הזכויות והמפרסמים שקנו משבצות מבעוד מועד המצנחים הגדולים של האולימפיאדה. ישראל כידוע, אינה נבדלה מהמגמה העולמית ולמחרת טקס הפתיחה רעשו מדורי המדיה כשהם מכריזים על רייטינג ממוצע של 26.7 ו 32.9 בפיק לטקס ששודר בערוץ הראשון.
 

תם הטקס, הרייטינג ממשיך

רשת וקשת לא מדמיינות. הערוץ הראשון
 רשת וקשת לא מדמיינות. הערוץ הראשון 
 צילום: אימג'בנק/ gettyimages 
 
"האינדיקציה המוקדמת מרמזת שיש לנו משחקים אולימפיים שמושכים קהל מעבר למצופה" אמר למחרת טקס הפתיחה, רוג'ר מסי, מנהל NBC ספורט המחזיקה בזכויות השידור באנגליה. ואכן, התחרויות השונות זוכות בכל העולם לרייטינג יפה העולה על פי רוב על ממוצעי הצפייה שגרפו אולימפיאדת סידני ואתונה. המענין הוא שלהבדיל מתחרויות אולימפיות קודמות, הצפייה בתחרויות אינה רציפה ומתאפיינת בפיקים בזמן תחרויות חשובות או תחרויות שלמדינות מסוימות יש עניין מיוחד בהן. לדוגמא, במשחק בין הדרים טים האמריקאית לבין הנבחרת הסינית צפו 750 מליון צופים, מתוכם 400 מליון בסין לבדה, מה שהופך אותו לפיק של כל הזמנים ולאירוע הספורטיבי הנצפה ביותר אי פעם.

גם שלומי קיים, אחראי מחקר וסקרים בערוץ הראשון מספר כי לא מדובר בנתונים שרואים כל יום בערוץ וגם לא בכלל "מדובר ברצועת שידור של 12 שעות מ-5 בבקר ועד 5 אחה"צ, הממוצע לכל הרצועה הוא כ- 4.5% כשפיקים מגיעים גם ל 10%. ממוצע רגיל בשעות הללו לא עולה בדרך כלל על 2% באף אחד מהערוצים". לערוץ הראשון יש במה להתגאות הלא בערוץ מסחרי, הספוטים בטקס הפתיחה בלבד יכולים היו לכסות חלק ניכר מעלות זכויות השידור של הערוץ הראשון שעמדה על 3 מליון דולר בלבד. ביום שבת למשל הניב רצף השידורים ממוצע של 9.7 אחוזי רייטינג ופיק של 17.2, נתון שקשה גם לקשת ו- רשת לדמיין בשעות המתות של שבת בבקר.
 

זרמון: "מדובר בשיח יח"צני"

"לא קשור לבאז". זרמון
 "לא קשור לבאז". זרמון  
 צילום: יח"צ 
 
אז האם בארבע שנים שולשה חיבת הקהל לספורט האולימפי? כנראה שלא, אמנם המותג האולימפי חזק כתמיד אך זוהי כך ניתן לשער רק סיבה משנית להתנפלות הצופים על המרקע. ששי אפרתי מנהל מחלקת הספורט של הערוץ הראשון וראש משלחת הערוץ למשחקים האולימפיים נועץ את הסיבה בראש ובראשונה במארחת "האולמפיאדה הזו מעוררת עניין מיוחד משום שסין מסקרנת מאד. כל ההתעסקות במחאות ובתקריות עם הלפיד, לא הייתה אולימפיאדה ששלושה חודשים לפני כבר היה סיקור נרחב כזה. היה לזה אפקט חיובי, אולי לא לתדמית של סין אבל בטוח לאחוזי הצפייה".

סיבה נוספת לאחוזי הצפייה הגבוהים במשחקים הוא הטיפול הסינים באמצעי התקשורת. רבות כבר נכתב על מרכז התקשורת המדונדש בביג'ין, על הפינוקים המלבבים ועל היעילות המתקתקת - כל אלו ככל הנראה אינם מובילים רק לסיקור אוהד אלא תורמים גם לנפח הסיקור ונפח סיקור גבוה הוא פרומו מצוין לשידורים. "יש באזז חיובי כאן מסביב בקרב צוותי השידור" מספר אפרתי ממרכז התקשורת בביג'ין "אני חושב שיש שביעות רצון בקרב משלחות שידור מכל העולם, גם מהארגון אבל בעיקר מהתחרויות, יש הישגים מדהימים במשחקים, גם אצל הספורטאים הישראלים, וזה בהחלט משפיע על הפופולאריות".

איילון זרמון, הפרסומאי הותיק, חושב אחרת. "אחוזי הצפייה שאנו עדים להם לא קשורים לבאזז השלילי לפני האולמפיאדה. כל התקריות והמחאות היו קטנות, דלות ולא חשובות", הוא אומר, "מה שבנה את הסקרנות זה באזז שמתרחש סביב סין כבר שנים ולא זה של החודשים האחרונים".
זרמון מוסיף כי "הסיבה טמונה בשיח היחצ"ני סביב סין בשנים האחרונות, זה שהיא המעצמה הבאה, היעילות שלה הפכה להיות שיח, כולם חיכו לעוצמה הסינית, לראות אותה במלוא הדרה הייתה איזו ציפיה לטקס "ריפנשטאלי" שלא קיבלנו בסופו של דבר. אסור לשכוח שעד לפני כמה שנים סין הייתה סגורה בפני המערב ומהר מאד בגלל הסקרנות הפכה להיות אהודה ביותר על המערב ולעורר צפיות גבוהות".

המשחקים האולימפיים לא יחזירו את הערוץ הראשון לימי הרייטינג היפים שלו אך קברניטי הערוץ בהחלט יכולים לרוות נחת בשבועות הקרובים, הבחירות שעשה הערוץ בהיקף ואופן השידור של המשחקים נושאות פרי. רשתות השידור והמפרסמים ברחבי העולם, גם אלו שניבאו שחורות ולא רצו "להתלכלך" מהקיטונות שנשפכו על המשחקים, כבר מתייחסים למשחקים האולימפיים בביג'ין כמכונת רייטינג משומנת ומנסים למצות את הפוטנציאל המסחרי שלהם עד תום. מוקדם כמובן לדעת כמה אחוזים יחלוב טקס הפתיחה של המשחקים בלונדון 2012 אך אנגליה שנעדרת את השערורייתיות והאקזוטיקה הסיניות צריכה להתחיל לעבוד קשה מאד כדי לנסות ולהשוות את האחוזים.
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by