בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
העין השביעית 
"למי יש יותר כבוד"? 
 
 משקף או לא משקף? ישראל היום    צילום: באדיבות העין השביעית    
העין השביעית |
 
אורן פרסיקו, ``העין השביעית``

סקר החשיפה TGI קבע: החינמון "ישראל היום" עקף את "מעריב" והפך לעיתון השני במדינה. אבל האם הנתון הזה משקף גם את כוחו של העיתון, המזוהה עם בנימין נתניהו, כמעצב דעת קהל, את מעמדו אצל מפרסמים או את חשיבותו בעיני הציבור?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בשבוע שעבר, שנה בדיוק לאחר צאת גליונו הראשון, קיבל "ישראל היום" מתנת יום-הולדת נאה: סקר החשיפה TGI, שבהעדר נתוני תפוצה מאומתים של עיתונים משמש אמת מידה מרכזית לדירוג העיתונות המודפסת, קבע כי ל"ישראל היום" 20 אחוזי חשיפה. הנתון היה מרעיש במיוחד משום שהיה גבוה בכ-50 אחוז ממספר הנסקרים שאמרו כי נחשפו לעיתון "מעריב". לראשונה זה שנות דור איבד "מעריב" את מקומו כעיתון השני בגודלו בישראל.

ההישג, המרשים באמת, הוביל לכותרת בעמוד השער של "ישראל היום", קמפיין פרסומי וחגיגה במערכת העיתון. השמחה של אנשי "ישראל היום" מובנת על רקע התחזיות שליוו את העיתון מתחילתו.

כשרק יצא לאור, נתפס "ישראל היום" כממשיכו של "ישראלי", עיתון החינם שהיה הראשון לייבא לארץ את מתכונת עיתוני המטרו החינמיים. המודל העסקי של עיתונים אלה מתאפיין במערכת עיתונאית מצומצמת ובאייטמים קצרים ושטחיים. הנוסחה הזו, למרות הפופולריות שלה בעולם, לא הוכחה עדיין כמרשם פלא לרווחיות. הדרישה של עורכיו להתייחס אל "ישראל היום" כאל "עיתון המחולק חינם" ולא כאל "חינמון" נראתה מעט מוזרה. נוסף לכך, הבעלים של העיתון, שלדון אדלסון, מזוהה עם הפוליטיקאי בנימין נתניהו, והעיתון מוביל קו עקבי התומך במדיניותו של נתניהו. לא פלא שרבים ביטלו את האפשרות ש"ישראל היום" יתמודד כשווה ערך מול היומונים המסחריים הוותיקים, ופובליציסטים התייחסו אליו בבוז כאל "סמרטותון" ו"ביביתון".

נתוני התפוצה של העיתון, המודפס מדי יום בכ-250 אלף עותקים (אמנם ללא מוספים או מהדורת יום שישי), ונתוני החשיפה הגבוהים דורשים כעת התבוננות מחודשת במעמדו בשדה העיתונות המודפסת בישראל. האם "ישראל היום" הוא אכן העיתון השני בחשיבותו במדינה? האם התפוצה והחשיפה מבטאות גם את כוחו כעיתון הנלקח ברצינות ומעצב דעת קהל? והאם פרסומאים ויועצי תקשורת רואים בו כלי לגיטימי, למרות הטייתו הפוליטית?
 

השקעה בקידום עצמי

 
יועץ התקשורת רונן צור, ממשרד יחסי-הציבור מורל-צור תקשורת, טוען כי כדי להשפיע על מקבלי החלטות, אין טעם לנסות להחדיר מסרים ל"ישראל היום", שכן העיתון פונה לציבור הרחב. כדי להשפיע על האליטה השלטת, הוא אומר, עדיף להחדיר מסרים ל"הארץ". יחד עם זאת, יש לו עניין לעשות שימוש רב בעיתון "ישראל היום" לצורך הטיה של דעת הציבור הרחב.

לדברי צור, גם שנה לאחר צאתו, העיתון עדיין נאלץ להתמודד עם מה שהוא מכנה "בעיית עיצוב סדר יום ציבורי", כלומר, כותרות המופיעות ב"ישראל היום” עדיין לא זוכות לידיעות המשך ראויות בתקשורת האלקטרונית והאינטרנטית. אך להערכתו, בתוך זמן לא רב, יותר ויותר גורמים יתרגלו להתייחס לחינמון כעיתון לכל דבר. "אני חושב", הוא אומר, "שבתוך כמה חודשים, רזי ברקאי או ירון דקל יפתחו את תוכנית הבוקר שלהם בכותרת שהופיעה ב'ישראל היום'. עד היום זה עוד לא קרה".

כדי לחזק את האפקטיביות של העיתון, צור ממליץ למנהליו להשקיע יותר בקידום עצמי. "הרמה של 'ישראל היום' לא נופלת מהעיתונים בתשלום, אבל הוא לא מנצל עדיין את כל הכלים שהוא יכול לנצל כדי להפוך לעיתון שקובע סדר יום", אומר צור. לדבריו, העיתון צריך לדחוף את עצמו, את כתביו ואת עורכיו לקדמת הבמה התקשורתית.

- עד כמה, לדעתך, מעלעלים בעיתון ולא קוראים אותו, לעומת עיתונים הנקנים בכסף?

- "אני לא יודע מה המחקרים שלהם אומרים. היתה תחושה כזו בהתחלה, אבל אני מתרשם שהיא הולכת ומתפוגגת כי העיתון הולך ותופס את מקומו כעיתון רציני, כעיתון נחשב. אנחנו לא מקבלים שום כלי תקשורת בזלזול. התייחסנו ל'ישראלי', קודמו, מההתחלה במידה רבה של רצינות, אבל כשהייתי צריך להחליט אם לתת ידיעה בלעדית ל'ידיעות אחרונות' או ל'ישראלי', אז נתתי ל'ידיעות אחרונות', כי בכל זאת אי-אפשר להתעלם מעוצמתו וממשמעותו. היום אני מווסת את כמות הידיעות הבלעדיות שיש לי בצורה שמאפשרת לי להיטיב עם כל כלי התקשורת, וכמובן ש'ישראל היום' הוא גורם שאני לא יכול להתעלם ממנו".

להמשך הכתבה באתר "העין השביעית"
 
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by