בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
שברי את הטלוויזיה 

שברי את הטלוויזיה

 
 
נילי אורן

לתעשיית הטלוויזיה הישראלית יש שני רגלים: פסטיבל ראש פינה (להלן: "הגדול") ופסטיבל "שובר מסך" (להלן: "הקטן"). ביום שלישי התקיים האחרון, בו דיברו אנשי התעשייה על הבידוריזציה של החדשות והאבסורדיזציה של הערוץ הראשון. את המינגלינג הם שומרים לראש פינה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
גם היא היתה שם. דנה וייס (צילומים: נילי אורן)
 גם היא היתה שם. דנה וייס (צילומים: נילי אורן)   
אם יש משהו שתעשיית הטלוויזיה הישראלית אוהבת, אפילו יותר מרייטינג, זה לדבר על עצמה ועם עצמה, ורצוי שזה יהיה בפסטיבלים מתוקשרים. לכן אחד כזה נערך מדי אוקטובר בראש פינה, וגרסה מוקטנת שלו נערכת באביב במכללת גורן שבעמק יזרעאל.

אתמול (ג') התקיים הפסטיבל הקטן תחת הכותרת "שובר מסך". בניגוד להילולת ראש פינה שנמשכת כשלושה ימים, "שובר מסך" נמשך רק יום אחד. למרות זאת, גם הוא מצליח לעסוק במגוון נושאים - מהבידוריזציה של החדשות, דרך הקרב בין ערוץ 2 ל-10, חגיגות הארבעים לטלוויזיה הישראלית, שידורי הספורט, ביקורת תקשורת, ואפילו רשתות חברתיות וחוק הטוקבקים באינטרנט.

בניגוד לפסטיבל ראש פינה, בו עיקר הפעילות מוקדשת לבחירה הקשה בין מינגלינג לשמוזינג של אנשי התעשייה עם עצמם, ב"שובר מסך" הדיונים והפאנלים הם העיקר. כנראה שהסיבה לזה היא קהל הסטודנטים שצמא לידע, ורצון הגופים השונים בתעשייה להרשים אותם מספיק כדי שעם סיום לימודיהם יבואו לעבוד אצלם.
 

חדשות הבידור

"נינט טייב זו בושה לחדשות" (רפיק חלבי)
 "נינט טייב זו בושה לחדשות" (רפיק חלבי)   
"מדינת תל-אביב כבשה את מדינת ישראל" - על האמירה הנדושה הזו אחראי רפיק חלבי, מי שהיה מנהל חטיבת החדשות של ערוץ 1. בניגוד גמור לקלישאה הטמונה בה, היא נאמרה דווקא באחד הדיונים המרתקים יותר בפסטיבל, שעסק בבידוריזציה של החדשות. המנחה, אגב, היה גדי סוקניק. בדיון השתתפו גם מבקר הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות" ירון טן ברינק, דנה וייס מחדשות ערוץ 2, אורי רוזן מחדשות ערוץ 10, צביקה גולדנברג עורך חדשות בערוץ 1, הכתב יואב טוקר, וד"ר ורד רייך, מרצה לתקשורת המהמכללה.

בין הטענות שהופנו בדיון כלפי מהדורות החדשות נאמר שהבעיה בכלל אינה בבידוריזציה, אלא במסחריזציה של החדשות, ובעירוב אינטרסים כלכליים בבחירת הכתבות שיזכו לזמן מסך. עוד נאמר כי כדי לצבור רייטינג, החדשות מעדיפות בידור אסקפיסטי על פני עיסוק בנושאים המהותיים עליהם הציבור פחות מעוניין לשמוע. לכן מהדורות החדשות מעדיפות לבכות יותר את לכתה בטרם עת של קוריצה מהישרדות, ופחות את תושבי אשקלון ושדרות ששוב חטפו טילים על בתיהם.

בנוסף, ירון טן ברינק אמר שהדאיג אותו לראות תחזית מזג אוויר פארודית במהדורת יומן שישי, כי מכאן ועד פינה כלכלית פארודית במהדורת חדשות רגילה, הדרך מאוד קצרה. דנה וייס, מצידה, הסכימה ואמרה שאחד הדברים שמדאיגים אותה זה חוסר ההבחנה בין דימיון למציאות שזולגת גם לחדשות, ומטשטשת את הגבולות.
 
אבל למה להתנשא? גדי סוקניק
 אבל למה להתנשא? גדי סוקניק    
סיבה אחרת לדאגה ביטא יואב טוקר. לטענתו, החדשות מועברות לקהל לאחר שהן מרודדות ועוברות דרך פריזמה בידורית. גם דנה וייס הסכימה וסיפרה על חוסר שביעות רצונה מהביטוי "תחדד לי את הכותרת", שרווח כיום בעיתונות החדשותית, ומשתמשים בו בעיקר עורכים שדורשים מהכתבים שלהם להביא סיפורים שמחלקים את העולם האפור שלנו לשחור ולבן.

רפיק חלבי, לעומתם, היה בוטה יותר וביקש מעורכי החדשות להפסיק להתייחס לציבור כמו אל דבילים במשטר טוטאליטרי. הוא סנט בעורכי החדשות: "תפסיקו להביא לאולפן המון פרשנים ולנסות להיות תחליף לארוחת ערב שבת, ותתחילו להביא אינפורמציה נכונה ומוצלבת. זה תפקידכם". אחר כך הוא גם התייחס לעובדה שמיעוטים בקושי מיוצגים במהדורות החדשות. "יש מגזרים שלמים שמהדורות החדשות הוציאו מהשיח הציבורי", רשף. "החדשות היום משרתות רק את הכסף".

קצת לפני תום הדיון, בשלב השאלות מהקהל, קמה סטודנטית בשם נטע ואמרה לנוכחים שיותר מכל הדברים שהם אמרו, הבעיה בעיניה היא שהחדשות כיום בוגדות בתפקידן ולא מספקות לצופיהן את האינפורמציה הנכונה אותה יוכלו לשקול לקראת יום הבחירות. למרות שסוקניק קטע אותה משום מה בנימה מתנשאת ותמוהה, יתר המשתתפים הסכימו איתה לחלוטין.

אבל את הבעיה המרכזית בעיתונות החדשות ובעיתונות בכלל, שבדרך כלל בקושי נידונה בפסטיבלי תעשייה שכאלה, העלתה דנה וייס ממש בתום הדיון. "העיסוק בתקשורת יורד והתנאים יורדים", אמרה. "בסוף אנשים לא רציניים נכנסים לתקשורת, כי יש אינטרס לבעלי ההון להוביל אותה למקום הרצוי להם, לכן הם מעדיפים להעסיק אנשים שקלים להובלה. השאלה היא למה העיתונאים עוסקים בעצמם בהישרדות ולמה שוחקים להם את השכר והתנאים". אבל אולי על זה ידברו כבר בפסטיבל ראש פינה הבא.
 
 

הראשון בשיחזור

איפה הנשים? נחמן שי
 איפה הנשים? נחמן שי    
פאנל נוסף, שדימה את המעגל המיתולוגי של דן שילון, עסק ביום ההולדת הארבעים של השידור הציבורי בישראל, המכונה גם "רשות השידור". את הדיון הנחה כצפוי שילון, והשתתפו בו יאיר גרבוז, ארז טל, רענן שקד, מנכ"ל רשות השידור משה גביש, נחמן שי, מיקי רוזנטל וספי ריבלין, שאף זכה לפרס הוקרה בתחילת הפסטיבל.

אם גם לכם הפריעה העובדה שאף אשה לא השתתפה בפאנל, אתם לא לבד. נחמן שי הצהיר שבפעם הבאה שיוזמן לדיון בו לא תשב אשה, הוא פשוט לא ישתתף בו. הקהל מחא לו כפיים ושילון הבהיר שנורית דאבוש מהרשות השניה הוזמנה לדיון, אבל לא יכלה להגיע.

בדיון הסכימו כל הנוכחים, כולל גביש, שרשות השידור חייבת להשתנות כדי להפוך לרלוונטית. לטענתו של שילון, בימים שבהם תקציב הרשות עומד על 750 מיליון ש"ח, לא ייתכן שלא יהיו שם תכניות עדכניות יותר מ"קבלת שבת עם דב אלבוים", שמשודרת בימי שישי בשבע בערב עבור הקהל החילוני, שכן הקהל הדתי לא צופה בשעות האלה בטלוויזיה. או לחלופין, שידור חוזר של שירה בציבור בפריים טיים של ערב שישי.
 
לערוץ הראשון כיום אין השפעה.  ארז טל ויאיר גרבוז
 לערוץ הראשון כיום אין השפעה. ארז טל ויאיר גרבוז   
עם זאת, הנוכחים לא ממש הסכימו כיצד צריך להיעשות השינוי. חלקם דיברו בעד הרפורמות ואחרים אמרו שצריך פשוט לסגור ולהתחיל מחדש. גביש הודיע שאם הרפורמות שאותן הוא עומד להנהיג לא יצליחו להחזיר את רשות השידור למעמד רלוונטי, גם הוא יהיה בעד סגירתה לשם הקמתה מחדש.

בעיה נוספת שעלתה בדיון היתה התערבות הפוליטיקאים בתכני רשות השידור. משה גביש טען שזה כבר לא קורה. יתרה מכך, הוא סיפר שהוא מנסה להעביר עכשיו חוק בכנסת שימנע מהפוליטיקאים נגיעה בתכני הערוץ. ארז טל אמר שפוליטיקאים כבר לא פונים לערוץ הראשון כי אין לו שום השפעה, מאחר ואף אחד כבר לא צופה בו, ולדבריו המצב שונה לחלוטין בערוץ 2. מיקי רוזנטל הסכים והבהיר כי בבחירות המתוקשרות האחרונות של מנכ"ל חדשות ערוץ 2, ניסו הפוליטיקאים להתערב ללא בושה. "אם היית יודע כמה טלפונים היו בנוגע למינוי, היית מזדעזע", אמר.

עם זאת, לדעתו "מה שיותר מסוכן זה האינטרסים של הבעלים והמפרסמים בערוץ 2, ובלי ערוץ 1 אין להם תקנה. כשלב לבייב זכה במכרז הרכבת הקלה, אף אחד לא העז להעלות על כך תוכנית, חוץ מבערוץ הראשון". גם ארז טל הסכים עם הטענה: "היום אין בעיה להיכנס באולמרט, אבל בגופים מסחריים אף אחד לא נכנס. בואו נראה ערוץ מסחרי מרים תחקיר רציני על סלקום".
 
הכל באשמתו? דן שילון
 הכל באשמתו? דן שילון    
לדעת גרבוז, השידור הציבורי חייב להיות יותר מזה. עליו להיות סמן האיכות של הטלוויזיה הישראלית, מה שהערוצים המסחריים לא יכולים ולא אמורים להיות. "הציבור רוצה שהמוסף הספרותי בו הוא לא נוגע, יהיה איכותי", ציטט גרבוז מישהו חכם ואמר שתפקיד הערוץ הציבורי לספק אלטרנטיבה איכותית שתציב רף גבוה ליתר הערוצים.

בהמשך התעורר ויכוח בין גביש לשקד בשאלה מה גוסס יותר, העיתונות הכתובה או רשות השידור. עד מהרה הפך גם הדיון הזה לאחר ונסוב סביב חשיבות הרגולציה. רבים מהמשתתפים אמרו שזה חשוב, אבל לדעתם הרשות השניה מגזימה קצת בדרישותיה. לדברי כמה מהם, למרות שנורא השתדלו, עד היום הם לא ממש הבינו מהי אותה סוגה עילית שהרשות השניה דורשת מזכייניות הטלוויזיה בישראל ומהם בדיוק מאפייניה.

רענן שקד, מצידו, סנט בשילון ואמר לו "הכל באשמתך. הבעיה היא שההיררכיה התאפסה והכל הפך למשחק סכום אפס. זה התחיל במעגל שלך שהפך את כול מי שישב בו לשווים, וזה המדרון התלול בו אנחנו מתדרדרים".
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by